تهیه انواع لواش در ماه های تابستان را فراموش نکنید!

مقدار زردآلو تازه 500 گرم

تابستان بهترین فرصت برای تهیه دسر و تنقلات است. لواشک یکی از محبوب ترین تنقلات است که با میوه های تابستانی درست می شود. برای تهیه انواع لواش کافی است میوه مورد نظر را تهیه کنید و روی اجاق بگذارید و پس از پوره شدن مواد، مخلوط لواش را روی سینی یا سلفون بریزید و در معرض نور مستقیم خورشید یا پنکه قرار دهید. در این مقاله از مجموعه مقالات انتخابتو در مورد طرز تهیه لواشک های مختلف از جمله لواش زردآلو، لواش آلو و لواش چند میوه صحبت کردیم. با ما بمان.

طرز تهیه لواش زردآلو

زردآلو میوه ای با ویژگی ها و کاربردهای فراوان است. زردآلو خشک را می توان یکی از تنقلات اصلی ایرانی ها به حساب آورد. برای تهیه لواش ابتدا زردآلوها را کاملا بشویید و دانه های آن را جدا کنید. زردآلوها را در قابلمه ای پر از آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. وقتی آب در قابلمه جمع شد و مواد غلیظ شد مقداری نمک به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. یک قابلمه دیگر بردارید و روی آن تور یا سبد قرار دهید و با ملاقه مواد لواش را روی آن بریزید. این کار پوست و سایر مواد اضافی را از مواد شوینده لباسشویی شما پاک می کند. سپس دوباره مواد را روی گاز بگذارید تا غلیظ شود. قابلمه را از روی اجاق بردارید و صبر کنید تا به دمای محیط برسد. در محیطی آفتابی و یا جلوی پنکه سینی، سلفون یا یک سفره یکبار مصرف محکم پهن کنید و مواد لواش را با کمک قاشق روی آن پهن کنید. پس از خشک شدن، لواش را برش داده و در ظروف در بسته در محیط خشک و خنک مانند کمد نگهداری کنید. می توانید سطح مورد نظر را با مقداری روغن چرب کنید تا مواد به سینی یا نایلون نچسبند.

برای اطلاعات بیشتر: 9 خاصیت و ارزش غذایی شگفت انگیز زردآلو خشک

مواد لازم برای تهیه لواش زردآلو

عنوان میزان
زردآلو یک کیلوگرم
این یک لیوان
نمک هرجور عشقته
روغن (در صورت لزوم) هرجور عشقته

زردآلو میوری - 500 گرم

طرز تهیه لواش زردآلو

طرز تهیه لواش کیوی

کیوی، میوه ای سرشار از ویتامین C است که در تهیه مربا، دسر و لواش استفاده می شود. اگر قصد تهیه لواش کیوی را دارید، ابتدا باید میوه ها را بشویید و خرد کنید. میوه های خرد شده و آب را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از غلیظ شدن مواد، قابلمه را از روی اجاق بردارید و صبر کنید تا به دمای محیط برسد و مواد داخل آن خنک شود. سپس کیوی را در مخلوط کن بریزید تا به پوره یکدستی تبدیل شود. سینی، نایلون یا رومیزی یکبار مصرف را روی سطح صاف و در معرض نور خورشید قرار دهید. سطح مورد نظرتان را روغن بزنید و مواد را روی آن بریزید. اگر می خواهید لواشکی نرم درست کنید می توانید از کیوی نسبتا رسیده و نرم و اگر می خواهید لواشکی ترش تهیه کنید می توانید از کیوی سفت تری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 12 خاصیت فوق العاده کیوی از بهبود هضم تا درمان سرطان

مواد لازم برای تهیه لواش کیوی

عنوان میزان
کیوی نیم کیلو
این نصف فنجان
نمک هرجور عشقته
روغن (در صورت لزوم) هرجور عشقته

طرز تهیه لواش با آلو

برای تهیه لواش آلو می توانید از انواع آلو جنگلی، آلو طلایی، آلو سیاه و … استفاده کنید. آلوها را بعد از شستن در قابلمه بریزید و مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آلوها کاملا له شوند. بعد از غلیظ شدن مواد، قابلمه را از روی اجاق بردارید و بپزید تا به دمای محیط برسد. یک توری یا سبد مشبک را روی ظرف دیگری قرار دهید. مخلوط لواش را داخل سبد بریزید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا پوست و هسته آن از مواد اصلی جدا شود. برای جلوگیری از قالب گیری مواد در هنگام خشک شدن مقداری نمک اضافه کنید. سطح سینی یا سلفون را با مقداری روغن چرب کنید. مایع را روی آن بریزید و بگذارید خشک شود. می توانید لباس ها را جلوی فن یا روی بخاری قرار دهید تا بهتر خشک شوند. برای تهیه لواش با آلو می توانید مواد را در سینی فر ریخته و به مدت 3-2 ساعت در فر بگذارید. با این روش خشک کردن، ضخامت لواش باید نسبتا زیاد باشد (حدود نیم سانتی متر).
نکته: بیشتر ترشی آلوها دور هسته یا داخل پوست دارند، پس بهتر است قبل از پخت، پوست آلو را جدا نکنید.

مواد لازم برای تهیه لواش با آلو

عنوان میزان
سیب زمینیها یک کیلوگرم
نمک هرجور عشقته
روغن (در صورت لزوم) هرجور عشقته

آلو قطره طلایی - 1 کیلوگرم

زردآلو درجه یک - 1 کیلوگرم

طرز تهیه لواش هلو

بعد از شستن هلوها، هسته آن را جدا کرده و هلوها را در قابلمه قرار دهید. مقداری آب به مواد اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا هلوها بپزند و آب اضافی آن جمع شود. سپس قابلمه را از روی اجاق بردارید و مواد را در مخلوط کن بریزید تا پوره یکدستی به دست آید. یک سبد کوچک سوراخ شده را روی ظرف دیگری قرار دهید و با قاشق مواد را بریزید و آنها را صاف کنید. مخلوط لواش را روی سینی یا سلفون چرب شده بریزید و خشک کنید. اگر زمان محدودی دارید می توانید مخلوط هلو را در سینی فر بریزید و به مدت دو یا سه ساعت در فر بگذارید.

مواد لازم برای تهیه لواش هلو

عنوان میزان
هلو یک کیلوگرم
نمک هرجور عشقته
روغن (در صورت لزوم) هرجور عشقته

300 گرم میوه خشک

پذیرایی چند میوه لواشک – ست 1 کیلویی 2 عددی

تهیه لواش هلو

طرز تهیه لواش با انار

برای تهیه لواش انار ابتدا دانه های انار را در ظرفی بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید و حدود 5 ساعت در یخچال بگذارید تا مواد گرفته شود. انارها را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بپزید تا نرم شوند. با حرارت دادن روی سطح انارها کف تشکیل می شود که باید با قاشق جدا شود. پس از پختن کامل دانه ها، انارها را با مخلوط کن مخلوط کنید. سپس لواش را از صافی یا سبدی با سوراخ های ریز عبور دهید تا دانه ها جدا شوند. اگر لواش شما رقیق بود دوباره روی آتش بگذارید تا غلیظ شود، مواد را در سینی یا سلفون بریزید.

مواد لازم برای تهیه لواش انار

عنوان میزان
انار یک کیلوگرم
نمک یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه لواش تمشک

اگر در جاده های شمالی قدم بزنید، احتمالا با دیدن تمشک تازه و ترش آب دهانتان می آید. برای تهیه لواش می توانید از تمشک های جمع آوری شده استفاده کنید. برای تهیه این لواش ها، تمشک ها را در مخلوط کن بریزید و مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید. تمشک های له شده را روی سینی یا سلفون چرب شده قرار دهید و در آفتاب یا جلوی پنکه قرار دهید. اگر نور محل شما کم است یا می خواهید لباسشویی زودتر خشک شود، می توانید پوره میوه را در سینی فر بریزید و حدود 5 ساعت در فر با دمای 170 درجه بگذارید.

مواد لازم برای تهیه لواش تمشک

عنوان میزان
تمشک 1 کیلوگرم
آب لیمو 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه لواش تمشک

طرز تهیه لواش شلیل

برای تهیه لواش شلیل شلیل ها را بشویید و دانه های آن را جدا کنید و میوه ها را با قرار دادن در مخلوط کن پوره کنید. پوره شلیل را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. اگر لواش خیلی ترش می خواهید می توانید مقداری آبلیمو به مواد اضافه کنید. قابلمه را از روی اجاق بردارید و بگذارید مواد به دمای محیط برسند. سپس سینی یا سلفون را چرب کرده، مایع را روی آن بریزید و چند روز در معرض هوا یا نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

مواد لازم برای تهیه لواش شلیل

عنوان میزان
شهد 1 کیلوگرم
آب لیمو 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه لواش چند میوه ای چگونه است؟

در انتخاب میوه ها برای تهیه لواش میوه محدودیتی ندارید. می توانید از انواع میوه ها از جمله شلیل، هلو، گیلاس، انبه، زردآلو، گیلاس، آلو طلایی و آلو سیاه، تمشک و توت فرنگی استفاده کنید. میوه ها را بعد از شستن، با مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا بجوشد و له شوند. پس از له شدن مواد، قابلمه را از روی اجاق بردارید و صبر کنید تا به دمای محیط برسد. سپس مواد را در سینی یا روی سلفون قرار دهید و در معرض نور مستقیم خورشید یا باد فن قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه لواش چند میوه

عنوان میزان
زردآلو، گیلاس، هلو هرجور عشقته
این 2 لیوان
آلو، شلیل، تمشک هرجور عشقته
روغن (در صورت لزوم) هرجور عشقته

نکته مهم دیگر در تهیه لواش چند میوه، افزودن مقداری آبلیمو به مخلوط لواش است. این کار باعث ترش ترش شدن لواش شما می شود.

آب لیمو آروم آدا - 0.45 لیتر

آخرین کلمه

لواشک علاوه بر داشتن خواص مختلف از جمله ضد ویروسی و ضد باکتری بودن، یکی از تنقلات محبوب ایرانیان به شمار می رود. برای تهیه انواع لواشک می توانید از میوه های مختلف تابستانی مانند هلو، شلیل، آلو و زردآلو استفاده کنید. مراحل و مراحل تهیه این غذای خوشمزه برای انواع لواش یکسان است. برای تهیه لواشک ممکن است لازم باشد مایع را از صافی صاف کنید. برای خشک شدن سریعتر لواش می توانید مواد را در سینی ریخته و حدود 5 ساعت در فر قرار دهید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا