جزئیات حج عمره سال 1403 اعلام شد

جزئیات حج عمره سال 1403 اعلام شد

به گزارش انتخابتو، رئیس سازمان حج و حج در خصوص اعمال عمره در سال 1403 به تشریح آخرین وضعیت خدمات رسانی به زائران ایرانی از نظر تغذیه، اسکان و درمان در ایام حج پرداخت.

سید عباس حسینی در گفت وگو با ایسنا، تعداد زائران ایرانی در عربستان را از مرز 4 هزار نفر فراتر رفت و یادآور شد: 87 هزار و 550 نفر در قالب 622 کاروان به حج اعزام می شوند.

در گروه قیمت حج تخفیف اعمال شد

وی با اشاره به گروه های قیمتی حج امسال گفت: امسال 5 گروه قیمتی در مکه و 4 گروه قیمتی در مدینه وجود دارد. در سال گذشته 6 گروه قیمت در مکه و 5 گروه در مدینه وجود داشت. امسال در گروه های قیمتی یک گروه پایه را کاملا حذف کرده ایم یعنی پایین ترین سطح را حذف کرده ایم و در گروه هایی که داریم کیفیت هتل را افزایش داده ایم.

اجاره هتل برای زائران ایرانی در رقابت با 10 کشور

رئیس سازمان حج و حج درباره رقابت ایران در خرید هتل در ایام حج گفت: در رقابت با کشورهای دیگر هتل به زائران اجاره می کنیم. نزدیک به 50 کشور که جمعیت قابل توجهی از زائران دارند، از نظر اسکان در ایام حج با یکدیگر رقابت می کنند. در واقع ما با نزدیک به 10 کشور با جمعیت نزدیک به زائران ایرانی برای تصاحب هتل در حال رقابت هستیم. در دنیای رقابت و چانه زنی، برخی از هتل ها توسط ما و برخی توسط رقبا اجاره می شوند. در چنین حالتی هتلداران شرایط مالی و سطح تعامل کشورها را در نظر می گیرند. اکثر صاحبان هتل های ما افرادی هستند که در سال های گذشته با سازمان حج و زیارت ایران همکاری داشته اند و رابطه دو طرفه برقرار شده است. با این حال، در یک بازار رقابتی، مهم نیست که چه کسی قیمت ها را ارائه می دهد، باید چانه بزنیم. ما آن هتل را با بهترین قیمت اجاره می کنیم. ما تقریبا کمترین قیمت ها را در کشور عربستان (مکه و مدینه) دریافت می کنیم.

حسینی درباره کادر بهداشتی و درمانی حج امسال بیان کرد: امسال نزدیک به 380 پرسنل بهداشتی و درمانی حج را همراهی می کنند. ما دو بیمارستان در مکه و مدینه، 2 بیمارستان در مدینه و 5 درمانگاه تخصصی در مکه داریم. ما همچنین دفاتری در هتل ها به صورت 16 و 24 ساعته داریم. در صورت وجود شرایط خاص، در صورت نیاز به مراقبت های ویژه، بیمار به بیمارستان های تخصصی مکه و مدینه منتقل می شود انجام. در بیمارستان های عربستان سعودی هماهنگ شده است.

۸۰۰ نفر از کادر اداری حج حذف شدند

رئیس سازمان حج و زیارت درباره «زائران» در حج امسال گفت: حدود دو سال است که در حوزه های فرهنگی و اداری از کادر اداری و اجرایی برای افزایش سهمیه زائران کاسته شده است. ما سعی می کنیم این جریان را مدیریت کنیم، یعنی از نیروهای بومی کشور میزبان استفاده کنیم یا بقیه کار را به زائران ماهر واگذار کنیم، به این ترتیب بحث «زائران خدمه» و «خدمه افتخاری» مطرح شد.

در دو سال گذشته نزدیک به 800 نفر از کادر اداری را کاهش دادیم و امسال علاوه بر افرادی که به صورت داوطلبانه و ناشناس خدمت می کنند، نزدیک به 300 نفر به عنوان زائر خدمه در حج حضور دارند. تقریباً در هر کاروان 5 تا 10 نفر به زائران خدمات رسانی می کنند. چه کسی کمک خواهد کرد؟

زمان ثبت نام عمره هنوز مشخص نیست

حسینی در خصوص زمان عمره گفت: در دیدار عتبات عالیات با مقام معظم رهبری اعلام کردیم که عمره به اذن خداوند آغاز شده و پس از اتمام عملیات حج نیز ادامه خواهد داشت، اما زمان ثبت نام نیازمند فرآیندی است که باید انجام شود. باید دنبال شود. در امور هوانوردی باید مسکن، زیرساخت، حمل و نقل، تعیین و انتقال نرخ ارز، مقررات و توافقات بین دو کشور انجام شود و سپس تاریخ ثبت مشخص شود.

سیگار کشیدن و بلند صحبت کردن را ممنوع کنید

در ادامه این گفتگو با خبرنگاران ایسنا و مهر، رئیس سازمان حج و حج به زائرانی که به حج مشرف می شوند توصیه کرد در مواردی مانند عدم حمل و نقل اقلام ممنوعه، قوانین کشور میزبان را رعایت کنند. مواد مخدر، یا مقرراتی مانند محدود کردن استعمال دخانیات در اماکن زیارتی و اماکن عمومی در عربستان سعودی، یا ممنوعیت صحبت با صدای بلند در مکان‌های عمومی، به ویژه مساجد. رعایت تمامی این نکات توصیه می شود.

وی همچنین از زائران خواست تا از فرصت یکنواختی، یکنواختی و رفاقت در ایام حج برخوردار شوند و در سمینارهای برگزار شده در ایام حج شرکت کنند.

پیشاپیش عذرخواهی می کنیم!

حسینی سپس به برخی کمبودها در سفر حج به دلیل تراکم جمعیت در دو شهر مکه و مدینه اشاره کرد و افزود: برای یک زائر واقعی، حرم ها محل اصلی سکونت هستند. هرکس از حرم و نماز خسته شده دیگر به کیفیت هتل فکر نمی کند. ما در کشور خودمان بهترین غذاها را داریم و در عربستان قطعا نه فرصت طبخ برنج ایرانی یا گوشت مرغوب تولید داخل را داریم و نه رستورانی مشابه ایران داریم. ضمن اینکه شرایط ساختمان های هتل به ما اجازه نمی دهد مثلا برای دو هزار نفری که در هتل زندگی می کنند آشپزی کنیم، بنابراین چند سالی است که آشپزی را به خارج از هتل منتقل کرده ایم و شرایط اینطور نیست. با وجود اینکه می توانیم مانند ایران خدمات رسانی کنیم، اما تلاش خود را می کنیم و پیشاپیش عذرخواهی می کنیم که نتوانسته ایم مطابق فرهنگ شما زائران گرامی خدمت رسانی کنیم. امیدواریم بتوانیم مراسم حج را بدون نقص برگزار کنیم و زائران را به سلامت به کشور بازگردانیم.

حج از صبح 24 اردیبهشت آغاز می شود و زائران برای شرکت در حج تا 28 خرداد به عربستان سعودی اعزام می شوند. بر اساس بیانیه عربستان سعودی، نماز حج از 25 ژوئن آغاز و تا 30 ژوئن ادامه خواهد داشت.

۴۷۲۳۶

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین