راز آشپزی حرفه ای؛ چگونه شوری غذا را بدست آوریم؟

شیر کم چرب کلم - 955 میلی لیتر

غذاهای شور یک کابوس آشپزی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما نگران نباشید! با کمی خلاقیت و استفاده از راهکارهای مناسب می توانید طعم شور غذا را خنثی کنید و از آن لذت ببرید. اگر غذای شما شور است تا پایان این مقاله در انتخابتو با ما همراه باشید تا روش های مختلف نمک زدن به غذا را به شما معرفی کنیم.

بهترین راه برای دستیابی به شوری مواد غذایی

در زیر متداول ترین روش های نمک زدن غذا توسط مادران و مادربزرگ ها از گذشته تا به امروز را معرفی می کنم:

1. قدرت باورنکردنی مایعات در جذب شوری غذا را نادیده نگیرید

  • این: ساده ترین راه حل این است که مقداری آب یا آب جوشیده به غذا اضافه کنید. این به ویژه برای غذاهای آبکی مانند سوپ و خورش مناسب است. دقت کنید که طعم غذا خیلی ملایم نباشد، آب را به آرامی اضافه کنید و هم بزنید تا طعم دلخواه به دست آید.
  • آب لیمو یا سرکه: ترشی کمی که این ادویه ها به غذا اضافه می کنند می تواند طعم شور را به خوبی متعادل کند. افزودن یک قاشق غذاخوری آب لیمو یا سرکه برای اکثر غذاها کافی است.
  • شیر نر: افزودن کمی شیر به غذاهایی مانند خورش ها یا سوپ ها نه تنها طعم شور آن ها را نرم می کند، بلکه بافت نرم و خامه ای به آن ها می دهد. فقط به خاطر داشته باشید که ممکن است مقداری کالری به غذا اضافه کند.

2. جاذب نمک را انتخاب کنید

  • سیب زمینیها: بهترین رقیب برای حذف نمک اضافی غذا سیب زمینی است! آنها با جذب نمک اضافی مانند اسفنج، طعم غذا را متعادل می کنند. برای استفاده از این جاذب قوی، چند تکه سیب زمینی خام را به غذای پخته اضافه کنید و بعد از 15 تا 20 دقیقه سیب زمینی ها را بردارید.
  • برنج: برنج خام نیز می تواند به شما کمک کند. مقداری برنج خام را به غذای شور اضافه کنید و بعد از پخت آن را رزرو کنید. برنج نمک اضافی را جذب کرده و طعم دلخواه را به غذای شما باز می گرداند.
  • نان: یک تکه نان را در غذای شور فرو کنید و آن را بردارید. این کار را چند بار تکرار کنید تا نان نمک اضافی را جذب کند. نگران طعم نان نباشید. زیرا طعم آن به سرعت در غذا پخش می شود و تشخیص آن سخت می شود.
تعداد سیب زمینی تازه 1 کیلوگرم
برنج تارم ممتاز گلستان مقدار 1 کیلوگرم

3. حجم غذای خود را افزایش دهید

با افزودن موادی که طعم شور غذا را تحت الشعاع قرار ندهد، حجم کلی غذا را افزایش دهید. به این ترتیب نسبت نمک غذا به حجم کل آن کاهش یافته و شوری آن سبک می شود.

می توانید همین مواد را به وعده غذایی خود اضافه کنید تا حجم غذا بیشتر شود. به عنوان مثال، اگر در حال پختن یک غذای سبزی سیاه هستید، می توانید مقداری اسفناج، کرفس یا جعفری اضافه کنید. این سبزیجات طعم غذا را غنی می کنند و شوری آن را متعادل می کنند.

4. از شیرین کننده های جایگزین استفاده کنید

  • ادویه: دنیای ادویه ها پر از طعم های فوق العاده است که می تواند جایگزین خوبی برای نمک باشد. فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیل، دارچین، پودر سیر، پودر پیاز و سماق طعم بی نظیری به غذا داده و شوری آن را متعادل می کند.
  • سبزیجات معطر: سبزیجات معطر مانند جعفری، گشنیز، ریحان، نعناع و ترخون، طراوت و عطر بی نظیری به غذا می دهند و شوری آن را نرم می کنند. این سبزی ها را می توانید به صورت تازه یا خشک در غذاهای مختلف مانند دلمه، سوپ، سالاد و پلو استفاده کنید.

شوری را از آبگوشت پاک کنید

شوری را از آبگوشت پاک کنید

در زیر 4 راه حل برای از بین بردن شوری آبگوشت به شما می دهیم:

1. سیب زمینی خام

سیب زمینی به دلیل توانایی جذب نمک می تواند به از بین بردن شوری آبگوشت کمک کند. یک یا دو سیب زمینی را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید. سپس آن را به آب گوشت در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه بپزد. سیب زمینی نمک اضافی را جذب می کند و می توانید پس از پخته شدن آن را از آب گوشت خارج کنید.

2. رب گوجه فرنگی

افزودن مقداری رب گوجه فرنگی به آبگوشت می تواند طعم شور را به خوبی متعادل کند. البته یادتان باشد رب گوجه فرنگی طعم بی نظیری دارد و می تواند طعم نهایی آبگوشت را کمی تغییر دهد. برای رفع این مشکل می توانید از رب گوجه فرنگی کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید.

رب گوجه فرنگی چینی - 800 گرم

3. آب نبات یا نوشابه

شاید عجیب به نظر برسد، اما افزودن کمی شکر یا نوشابه (به جز نوع سیاه آن) می تواند شوری آبگوشت را خنثی کند. البته در استفاده از این روش دقت کنید و شکر یا نوشابه را به آرامی اضافه کنید تا طعم غذا تغییر نکند.

4. لوبیا

افزودن برخی حبوبات مانند لوبیا یا نخود به آبگوشت نیز می تواند به تعادل طعم شور کمک کند.

حبوبات 125 - 450 گرم بسته 4 عددی
34%

۲۶۰,۴۰۰

۱۸۷,۴۸۰ به مرد

حل کردن شوری رشته برنج

حل کردن شوری رشته برنج

در زیر 4 راه حل برای از بین بردن شوری رشته برنج به شما می دهیم:

1. سیب زمینی را اضافه کنید

مانند آبگوشت، یکی از بهترین راه ها برای مقابله با شوری رشته فرنگی، سیب زمینی است. مقداری سیب زمینی متوسط ​​را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید. سپس آنها را به سوپ اضافه کنید و اجازه دهید 10-15 دقیقه در سوپ بماند. سپس سیب زمینی ها را بردارید و دور بریزید.

2. ماست یا کشک کم نمک را اضافه کنید

افزودن مقداری ماست یا کشک کم نمک به سوپ می تواند به نرم شدن طعم شور نودل کمک کند. برای این کار ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری ماست یا کشک به سوپ اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا با سایر مواد مخلوط شود. انواع ماست را می توانید با تخفیف از سوپرمارکت دیجی کالا سفارش دهید.

ماست انتزاعی مهشم - 500 گرم

موسیر مهشم - 500 گرم

پنیر سومیا - 650 گرم

3. آب داغ اضافه کنید

اگر سوپ خیلی غلیظ بود، می توانید با اضافه کردن کمی آب گرم، شوری آن را کاهش دهید. آب داغ را به آرامی به سوپ اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن آن را میل کنید تا به قوام دلخواه شما برسد.

4. مواد ترش را اضافه کنید

افزودن مواد ترش مانند آب لیمو، سرکه یا آب نیز می تواند به از بین بردن شوری رشته فرنگی کمک کند. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از زیاده روی در مصرف مقدار کمی از این مواد را اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن سوپ را بچشید.

از بین بردن شوری پنیر بادمجان

از بین بردن شوری پنیر بادمجان

در مقاله زیر ۷ روش ساده و کاربردی برای رفع شوری کشک بادمجان را به شما آموزش می دهیم:

1. بادمجان سرخ شده بدون نمک

بادمجان ها را کمی بیشتر در تابه ای دیگر (بدون نمک) تفت دهید. سپس بادمجان های سرخ شده را از روغن خارج کرده و به پوره بادمجان اضافه کنید و آرام آرام مخلوط کنید تا بادمجان ها به طور یکنواخت پخش شوند.

بادمجان تازه ورقه شده به مقدار 1 کیلوگرم

2. خامه

مقداری خامه را با آب مخلوط کرده و به پوره بادمجان اضافه کنید. این کار شوری غذا را از بین می برد و طعم آن را نرم تر می کند.

کرم صبحانه کلم - 200 میلی لیتر

3. نان قند

یک حبه قند کوچک در ظرف بریزید و صبر کنید تا کاملا ذوب شود. این امر باعث کاهش قابل توجه شوری غذا می شود.

4. نان

یک تکه نان خشک را داخل کشک بادمجان در حال جوش بریزید. بعد از چند دقیقه که نان کمی نرم شد آن را بیرون بیاورید. نان نمک اضافی را جذب می کند.

5. سیب زمینی

یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید و به ظرف پخته اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه صبر کردن، سیب زمینی را جدا کنید. سیب زمینی مقداری از نمک را جذب می کند.

6. نوشابه

مقدار کمی نوشابه را به آرامی به پوره بادمجان اضافه کرده و میل کنید. مراقب باشید زیاده روی نکنید چون طعم پوره بادمجان را تغییر می دهد.

7. آب لیمو یا لیموترش

افزودن مقداری آبلیمو یا لیموترش به پوره بادمجان کمی از شوری آن می کاهد. با این حال مراقب باشید طعم غذا خیلی ترش نباشد.

آبلیمو اصلی 900 میلی لیتر

مقدار اصلی آبلیمو 0.43 لیتر

۴۹۰۰۰

۳۹۲۰۰

به مرد

جامع

با استفاده از روش های ارائه شده در این مطلب می توانید به راحتی شوری ظرف را از بین ببرید و از طعم مطبوع آن لذت ببرید. یادتان باشد هنگام استفاده از هر روشی مراقب باشید و مدام غذا را بچشید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا