مهاجرت به جامعه پایلوت هم رسید/ روند صعودی مهاجرت از کشور ادامه دارد

مهاجرت به جامعه پایلوت هم رسید روند صعودی مهاجرت از

به گزارش انتخابتو، یکی از چالش هایی که کشورمان از سال 2016 با آن مواجه بوده، افزایش مهاجرت است. البته با اپیدمی کرونا این روند بسیار کاهش یافت و دلیل آن نیز وجود قوانین سختگیرانه در بسیاری از کشورها در زمینه پذیرش اتباع خارجی و رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی بود.

تجارت نیوز در گزارشی نوشت: اگر نگاهی به آمار ترجمه مدارک در مراکز ترجمه رسمی کشور بیندازیم و صحبت های فعالان این حوزه را بشنویم، متوجه می شویم که دقیقاً از ابتدای شیوع کرونا: تعداد درخواست ها برای ترجمه اسناد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. پیش از این، از ابتدای سال 2016 که کشورها هنوز مرزهای خود را نبسته بودند، تا پایان سال 2019، این افزایش نسبت به سال های قبل از 2016 بیش از دو برابر شده بود. اما این روند بار دیگر معکوس شد و طبق آمار رسمی، مهاجرت از ایران بیش از دو برابر شد.

اولین مشکل ایران در مهاجرت همیشه نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده است. شریف، امیرکبیر و… افرادی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند و به جای ماندن، ترک کشور را انتخاب می کنند. اما این انتخاب چیزی نبود که بدون دلایل بیرونی از جمله اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اتفاق بیفتد.

در گذشته اکثر دانشجویانی که پس از اتمام تحصیلات و دانشگاه مهاجرت می کردند، دانشجویانی بودند که در رشته تحصیلی خود شغلی پیدا نمی کردند و یا نمی توانستند شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را برای رسیدن به رویاها و اهداف خود ببینند.

اما پس از اپیدمی کرونا، موج مهاجرت از ایران به طور ناگهانی افزایش یافت و این دیگر فقط مختص دانشجویان و نخبگان نبود. این بار موج مهاجرت به جامعه پزشکی و پرستاری نیز رسیده و حتی در دو سال اخیر جامعه کارگری با موج مهاجرت کارگران به کشورهای همسایه مواجه شده است.

مشکل اینجاست که این سیل مهاجرت در کشور به قدری افزایش یافته است که حتی بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت به شدت هشدار داده اند که خروج این تعداد پزشک و پرستار می تواند نظام سلامت را با مشکل مواجه کند.

به تازگی ویدئویی در اینترنت دست به دست می شود که نشان می دهد تیم جراحی 6 نفره که همگی پزشکان و متخصصان ایرانی هستند در یکی از بیمارستان های عمان حضور دارند. این بدان معناست که ما نیز به راحتی سرمایه اجتماعی خود را از دست می دهیم. اگر افزایش مهاجرت از کشور کنترل نشود، به زودی با مشکلات جدی تری مواجه خواهیم شد.

مهاجرت بیش از 10 هزار پزشک در سال های 1401 و 1402

بر اساس آمار رسمی منتشر شده در رسانه های کشور در سال 1401 بیش از 6500 پزشک و متخصص از کشور مهاجرت کرده اند. بر اساس همین آمار، بیش از 2300 نفر از این افراد متخصص پزشکی بودند. همچنین در سال 1402 بیش از 4500 پزشک از کشور خارج شدند. این در حالی است که تعداد مهاجران 30 درصد بیشتر از تعداد پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی است.

مشکل اینجاست که به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه، بی توجهی به معیشت پزشکان، کمبود لوازم پزشکی، بی توجهی به تعرفه های پزشکی باعث شده تا طی دو سال این تعداد پزشک از کشور خارج شوند. البته مسئولان بهداشت فکر می کردند که می توانند مانند اوایل دهه 60 با آوردن پزشک از کشورهای همسایه کمبود پزشک را جبران کنند اما…

به گفته مهرداد الستی، پزشک اورژانس، وقتی به وضعیت درآمد پزشکان در کشور خود و کشورهای همسایه نگاه می کنیم، متوجه می شویم که حتی پزشکان پاکستانی که زمانی بسیار مشتاق طبابت در ایران بودند، دیگر حاضر به مراجعه به این پزشک نیستند. ایران. با چنین دستمزدهای کم

سالانه بیش از 3 هزار پرستار از کشور مهاجرت می کنند

مهمتر از همه، مهاجرت پرستاران به یک معضل جدی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی در سال های اخیر تبدیل شده است. پس از پایان ویروس کرونا و محدودیت ۸۹ روزه وزارت بهداشت در استخدام پرستاران قراردادی و پرداخت نشدن به موقع حقوق و مزایای اجتماعی این افراد، موج مهاجرت به یکباره افزایش یافت. تا جایی که مسئولان بهداشت تصمیم گرفتند با تصویب قوانین جدید از مهاجرت پرستاران به کشورهای دیگر جلوگیری کنند.

محمد شریفی مقدم می گوید: «وقتی پرستاری اینجا باید ۱۲۰ ساعت اضافه کاری اجباری با ۲ میلیون تومان در ماه کار کند و در نهایت حتی پس از چند شیفت کاری، باز هم برای تامین مخارج زندگی اش مشکل دارد، چاره ای جز مهاجرت ندارد. ” »

شریفی مقدم می گوید: «در حال حاضر عمان 6 برابر پرستاران ایرانی به پرستاران حقوق می دهد.

مهاجرت نیروی کار مشکل بعدی جامعه ماست

در حالی که وضعیت معیشتی کارگران روز به روز نسبت به روز گذشته بدتر می شود، موضوع افزایش حقوق برای آنها به دغدغه بزرگی تبدیل شده و دولت تنها در دو روز اخیر در مورد وضعیت دستمزد کارگران تصمیم گیری کرده است. سال‌ها، با توجه به درآمدی که دارند، مهاجرت طبقه کارگر یک مشکل به نظر می‌رسد، اما آمار خلاف آن را ثابت می‌کند.

بر اساس آمار اعلام شده یکی از چالش های جدیدی که ممکن است تولید کشور را با مشکل مواجه کند مهاجرت نیروی کار به کشورهای همسایه است.

علی ترابی، فعال کارگری می‌گوید: «در حال حاضر یک کارگر ساده در امارات حدود 1500 دلار تا 2000 دلار، در عربستان سعودی بین 1000 دلار، در عمان 800 دلار و در ترکیه این رقم 600 تا 800 دلار است دوره ای است که درآمد یک کارگر در ایران به کمتر از 200 دلار رسیده است.

وی ادامه می دهد: اما بی شک کارگران به دلیل مشکلات مالی تنها زندگی را انتخاب می کنند و از آنجایی که نمی توانند به کشورهای دور مهاجرت کنند، باید برای تامین معاش خانواده، کار و دریافت دستمزد عادلانه به کشورهای همسایه بروند.

این فعال کارگری تصریح می کند: متأسفانه در دو سال اخیر بی توجهی وزارت کار و رفاه اجتماعی به نیروی کار به یک عادت تبدیل شده است و این مهم ترین عاملی است که باعث می شود کشور نیروی کار ماهر خود را از دست بدهد. تا زمانی که وضعیت معیشتی کارگران بهبود نیابد نمی توان انتظار داشت که تولید و اقتصاد در کشور توسعه یابد.

مهاجرت به جامعه خلبان رسید

با کاهش ارزش پول ملی، زندگی بسیاری از مردمی که از رفاه نسبی در زندگی خود برخوردار بودند، تلخ شد. با کاهش ارزش پول ملی و تورم لجام گسیخته در جامعه، طبقه متوسط ​​دیگر نیز به تدریج به جامعه زیر خط فقر پیوستند و خط جدیدی به نام فقر مطلق متولد شد.

مشکلات معیشتی تنها مربوط به قشر فقیر جامعه نیست. همه از پزشکان تا پرستاران، مهندسان تا معلمان با مشکل گذران زندگی مواجه بودند و در این میان نمی توان جامعه خلبانی را از این قاعده مستثنی کرد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با توجه به نرخ دلار در بازار آزاد ایران، میانگین حقوق خلبانان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی قبل از تشدید تحریم‌ها در سال ۱۳۹۵ حدود هشت هزار دلار بوده است، اما این رقم اکنون به حدود هزار دلار کاهش یافته است. میانگین پرداختی به خلبانان در خطوط هوایی کشورهای منطقه حتی با احتساب سابقه پرواز به 14 هزار دلار می رسد. میانگین 14 هزار دلاری که به خلبانان پرداخت می شود اگر معادل ریال باشد اکنون رقمی نجومی می شود. این نکته دلگرم کننده ای برای خلبانان مجرب ایرانی و نیروی انسانی ارزشمندی است که به دلیل مشکلات جزئی و عمده صنعت هوانوردی ایران به راحتی از دست می رود.

بر اساس اطلاعات موجود، تنها 47 خلبان از یک شرکت هواپیمایی خصوصی و 64 خلبان از ایران ایر، ایرلاین اصلی ایران، به دلیل کاهش مبلغ دریافتی و برابری آن با قدرت خرید ریالی و البته غیره وجود دارد. مشکلات موجود اکنون در کشورهای دیگر و بیشتر با هواپیماهای کم کارکرد و جدید در این زمینه فعالیت می کنند.

ناامیدی مشترک همه مهاجران

امان الله قرایی، جامعه شناس درباره دلایل مهاجرت می گوید: مهاجرت عموماً ناشی از عوامل فشاری کشور مبدأ و جذابیت کشور مقصد است و در ایران، مشکلات اقتصادی و اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل پیشرونده در کشور است. سال‌های اخیر تحصیل کرده‌ها و نخبگان، جامعه پزشکی و حتی کشور ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم کارگرانی که چرخ‌های تولید را می‌چرخانند، با نداشتن حداقل‌ها کنار بیایند و در جایی بمانند که نتوانند چشم‌انداز روشنی از خود متصور شوند. آینده.

وی می افزاید: اولاً رفاه اقتصادی باعث می شود افراد بمانند، سپس از حقوق اجتماعی و شهروندی بهره مند شوند و البته شغل و امنیت شغلی داشته باشند، اینها لازمه یک زندگی عادی است و مردم حق دارند. برای بهره مندی از این حداقل ها اگر این شرایط دیگر در کشوری وجود نداشته باشد، آینده آنها «نمی توان از افرادی که می خواهند برای ساختن بروند انتقاد کرد».

به هر حال این جامعه شناس می گوید: متأسفانه سال هاست که نسبت به افزایش آمار مهاجرت به مسئولان هشدار داده می شود، اما مشکل اینجاست که جدای از توجه به این هشدارها، هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت ارائه نشده است.

233217

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین