چگونه رب انار خانگی را با تمام نکات کاربردی تهیه کنیم؟

رب انار اصل 350 گرم

رب انار یکی از ادویه های خوشمزه خاورمیانه و آفریقایی است که در غذاهای لذیذی مانند فسنجان و اکبر چوجه استفاده می شود. می توانید رب انار خانگی تهیه کرده و در وعده های غذایی خود استفاده کنید. شما می توانید رب انار خانگی را به روش خودتان درست کنید، اما توصیه می کنیم نکات انتهای این مقاله را در نظر داشته باشید.

چگونه رب انار خانگی با آب انار تهیه کنیم؟

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع رب انار با استفاده از آب انار تهیه می شود. این نوع رب انار خانگی قیمت بسیار بالاتری نسبت به رب انار تهیه شده از دانه های انار دارد، دلیل آن عدم استفاده از تفاله انار است. در زیر طرز تهیه رب انار خانگی با آب انار را مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم.

مرحله اول: آب انار را آماده کنید

در مرحله اول انارهای خود را بشویید و ترجیحا از انارهای مخصوص استفاده کنید. برای جلوگیری از انتقال طعم تلخ پوست انار به آب انار، آب انار را که ترجیح می دهیم از دانه های انار بگیرید، آماده کنید. سپس با استفاده از آبمیوه گیری بهتر از آبمیوه گیری سنتی شروع به استخراج آب انار کنید. این مرحله ممکن است نیاز به زمان و انرژی زیادی داشته باشد و ممکن است به کمک اعضای خانواده نیاز داشته باشید. در نهایت آب اناری را که خریداری کرده اید صاف کرده و برای مرحله بعدی آماده کنید.

رب انار را مخلوط کنید

مرحله دوم: آب انار را بجوشانید

در مرحله بعد آب انار را در یک قابلمه یا قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. وقتی دیدید آب انار حباب می کند، حرارت را کم کنید و مراقب باشید که آب انار فرو نرود. آب انار را مدام هم بزنید تا مطمئن شوید که کاملا جذب و تبخیر شده است. ممکن است کمی طول بکشد تا آب انار تمام شود، اما با این کار می توانید از رب انار با کیفیت و خوشمزه بهره مند شوید.

مرحله سوم: تست کیفیت

در آخر وقتی احساس کردید رب به غلظت دلخواه رسید مقداری از آن را بردارید و بگذارید خنک شود. اگر از غلظتی که به دست آورده اید راضی هستید، مقداری نمک به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و بگذارید خنک شود.

رب انار کامبیز - 350 گرم

رب انار در حال ریختن است

مرحله چهارم: بسته بندی

در مرحله آخر رب انار خنک شده خود را در ظروف شیشه ای تمیز بریزید و نگهداری کنید. این رب را می توانید در محیط خشک و خنک نگهداری کنید، نیازی به نگهداری آن در یخچال ندارید.

چگونه رب انار را از دانه های انار تهیه کنیم؟

یکی دیگر از راه های تهیه رب انار در منزل همانطور که گفتیم استفاده از دانه های انار است که نسبت به روش قبلی ارزانتر است و رب انار بیشتری را به دست شما می رساند. در زیر مراحل تهیه رب انار خانگی از دانه های انار را برای شما شرح خواهیم داد.

مرحله اول: تهیه دانه های انار

برای این منظور انارهایی که تهیه کردید را بشویید و برای دانه دادن از وسط نصف کنید. بهتر است از انار به عنوان مربا استفاده کنید و به دنبال چنین انارهایی باشید. پس از بذرپاشی و آماده سازی انارها، هر گونه زباله و آسیب را از دانه ها جدا کنید. قسمت های سفید رنگ و دانه های آسیب دیده داخل انار طعم رب گوجه فرنگی شما را خراب می کند هر چه بیشتر به این مرحله توجه کنید رب گوجه فرنگی با کیفیت تری بدست می آورید. در نهایت دانه های به دست آمده را یک بار بشویید و برای مرحله بعدی آماده کنید.

یک کاسه رب انار

مرحله دوم: پختن دانه های انار

در این مرحله دانه های انار را در یک قابلمه مسی بزرگ بریزید و با اضافه کردن دو یا سه لیوان آب به قابلمه شروع به پختن انار کنید. در این مرحله انارهای شما شروع به چروک شدن و پختن می کنند. پس از اتمام این مرحله یک آبکش آورده و آب انار را از بقیه مخلوط جدا کرده و با پشت قاشق به قابلمه مسی حاوی آب انار، آب انار باقی مانده را اضافه کنید و فقط تفاله و تفاله آن باقی بماند. دانه های انار در آبکش باقی می ماند.

مرحله سوم: جوشاندن آب انار

در مرحله بعد آب دانه ها را در یک قابلمه مسی بزرگ بریزید و روی آتش بجوشانید. وقتی آب انار به جوش آمد، روی قابلمه بایستید و کف رب گوجه را به کمک ملاقه بردارید. مشابه درست کردن رب انار از آب انار، در این مرحله با هم زدن مداوم خمیر به ته نرود و این کار را تا رسیدن به غلظت مورد نظر ادامه دهید. بعد از حدود شش ساعت باید حباب هایی را در قابلمه مشاهده کنید که از قابلمه مسی بیرون می آیند و این اولین نشانه آماده بودن رب شماست. در این مدت مرتب به هم زدن ادامه دهید و از ته نشین شدن محتویات قابلمه جلوگیری کنید.

رب انار نوشین 250 گرم بسته 2 عددی
% 10

۱۰۴۰۰۰

۹۴۰۰۰ به مرد

رب انار با دانه های انار

مرحله چهارم: بسته بندی

حالا که رب گوجه فرنگی شما به غلظت دلخواه رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید، صبر کنید تا کمی خنک شود و در آخر برای جلوگیری از خراب شدن آن، به محتویات قابلمه نمک اضافه کنید. رب انار خانگی خود را در ظروف شیشه ای تمیز نگهداری کنید. مانند رب انار به دست آمده از آب انار، می توانید این رب را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید و نیازی به نگهداری آن در یخچال ندارید.

پخت رب انار خانگی

این قسمت را از دست ندهید مهم نیست که چقدر با استعداد هستید، باید از فرهای عکس خاصی پیروی کنید تا رب انار خانگی خود را از بقیه متمایز کنید.

چگونه رب انار بسیار ترش درست کنیم؟

رب انار مورد استفاده در شمال فسنجان از نوع خاصی از انار به نام تارتهنر (انار جنگلی) به دست می آید و طعم بی نظیر این رب انار به دلیل استفاده از این نوع انار است. اگر می خواهید طعمی نزدیک به این طعم را تجربه کنید و به انار ترش دسترسی ندارید، می توانید با اضافه کردن آب انار ترش، آب پرتقال یا آب طعم ترش بیشتری به رب انار خانگی خود بدهید. پس با این نکته می توانید یک رب انار ترش تهیه کنید.

رب انار ریخت

چگونه رب انار تیره درست کنیم؟

شمالی ها از رب انار سیاه برای درست کردن فسنجان سیاه خود استفاده می کنند و به آن رنگ سیاه می دهند. در حالی که رب انار در حال جوشیدن است، با انداختن یک تکه آهن تمیز روی شعله، رنگ مشکی را به رب انار اضافه می کنند. در برخی موارد این تکه آهن را مستقیماً به خورش فسنجان اضافه می کنند و به آن رنگ مشکی می دهند. اگر می خواهید در مورد طرز تهیه فسنجان بیشتر بدانید، طرز تهیه خورش فسنجان را با نکاتی برای افزودن روغن بهتر ببینید.

حتما از قابلمه بزرگ استفاده کنید و نمک را فراموش نکنید.

برای تهیه هر نوع رب مخصوصا رب انار بهتر است از قابلمه های بزرگ استفاده کنید زیرا این مواد در هنگام جوشیدن شروع به بلند شدن می کنند و ممکن است بجوشد. نمک نیز به دلیل خاصیت جلوگیری از فساد آن مورد استفاده قرار می گیرد و بهتر است زمانی که رب سرد شد از آن استفاده کنید تا رنگ رب انارتان کدر نشود.

یک کاسه رب انار

نکاتی برای نگهداری طولانی مدت رب انار خانگی

همانطور که گفتیم لزوماً نیازی به نگهداری رب انار در یخچال ندارید، می توانید رب انار خانگی خود را در محیطی مانند کمد نگهداری کنید. البته این نکته نیز مهم است. اگر می خواهید آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید، بهتر است غلظت رب انار را افزایش دهید و آب بیشتری از رب انار استخراج کنید. با این دستورات می توانید از هر ده کیلو انار دو کیلو رب انار خوشمزه تهیه کنید.

در پایان، این
اگر می خواهید ربی خوشمزه و سالم نوش جان کنید، می توانید با درست کردن آن در خانه و مطابق با ذائقه خود بهترین نتیجه را بگیرید. تهیه رب انار در خانه می تواند هم برای طعم و هم برای سلامتی مفید باشد. برخی از شرکت های داخلی هستند که رب انار خانگی درست می کنند و به شما می فروشند در این صورت رب اناری که خودتان درست می کنید حتما از نظر کیفیت و طعم با ذائقه شما مطابقت دارد.

منابع:

toriavey
در کالیفرنیا رشد کرده است
به سادگی دستور العمل ها
آجیل صنوبر

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا