(عکس) نخل عجیب و کمیابی که در زیر زمین شکوفا می شود

عکس نخل عجیب و کمیابی که در زیر زمین شکوفا

پینانگا نام گیاهی بومی جزیره بورنئو است که ویژگی عجیبی دارد، میوه شیرین و آبدار این گیاه قرمز رنگ است و در زیر زمین می روید.

به گفته تیم تحقیقاتی بین المللی از فارس، پینانگا را می توان در جنگل های بارانی غرب بورنئو یافت.

اگرچه این گیاه و میوه آن توسط بومیان بورنئو شناخته شده بود، اما توسط جامعه علمی کاملاً نادیده گرفته شد که باعث شگفتی محققان شد. به گفته محققان، این نیاز به همکاری نزدیک تر با جوامع بومی و دانش پیچیده آنها از جنگل ها را برجسته می کند.

نخل عجیب و کمیابی که در زیر زمین شکوفا می شود

در نگاه اول این گونه مانند یک گیاه جوان معمولی از جنگل های بارانی بورنئو به نظر می رسد. نهال‌های نخل اغلب در طبقه‌های همکف جنگل‌های بارانی استوایی یافت می‌شوند و حتی برای متخصص‌ترین گیاه‌شناسان نیز به سختی می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد و بنابراین اغلب در تحقیقات گیاه‌شناسی نادیده گرفته می‌شوند. اما در این مورد، این گیاهان به ظاهر کوچک در واقع گیاهان کاملاً توسعه یافته ای هستند که قسمت های زایشی آنها در زیر سطح خاک پنهان شده است.

بیش از 140 گونه نخل در جنس Pinanga وجود دارد و بیشتر آنها نخل های کوچک و راست قامتی هستند که در امتداد کف جنگل یافت می شوند. بیش از 100 گونه در آسیای جنوب شرقی وجود دارد و بورنئو مرکز تنوع آنها است.

اکثریت قریب به اتفاق گیاهان گلدار برای رشد گل ها و میوه های خود در بالای زمین تکامل یافته اند که به تسهیل گرده افشانی و پراکندگی بذر کمک می کند. اما زیر مجموعه کوچکی از گیاهان وجود دارند که در زیر زمین گل می دهند و میوه می دهند. این پدیده در حداقل 171 گونه در 89 جنس و 33 خانواده گیاهی مشاهده شده است. به عنوان مثال، بادام زمینی در بالای زمین شکوفا می شود، اما میوه آن در زیر زمین رشد می کند. با این حال، میوه دهی و گل دهی منحصراً در زیر زمین پدیده ای بسیار نادر است و تا آنجا که نویسندگان می دانند، فقط در جنس ارکیده مشاهده شده است.