ژانگ ییمو وارد دنیای علمی تخیلی می شود، ژانری محبوب این روزها در چین

ژانگ ییمو وارد دنیای علمی تخیلی می شود، ژانری محبوب

بر اساس گزارشی که در اینترنت منتشر شده، ژانگ ییمو که تعدادی از شاخص ترین و موفق ترین فیلم های چین را ساخته، این بار به داستان علمی تخیلی روی آورده و با اقتباس از «مشکل سه بدن» وارد این ژانر می شود.

مهر نوشت: گفته می شود ژانگ در مراحل اولیه آماده سازی این فیلم است که اولین قسمت از سه گانه لیو سیسین نویسنده چینی است که بر اساس رمانی منتشر شده در سال 2008 ساخته شده است. در چین، یک سریال انیمیشن، یک سریال زنده، یک درام رادیویی بر اساس این کتاب ساخته شد و فیلمی که هرگز اکران نشد در سال 2016 فیلمبرداری شد.

این کتاب به 30 زبان ترجمه و در کشورهای دیگر منتشر شده است. اوایل سال جاری، نتفلیکس 3-Body Problem، یک سریال انگلیسی زبان با بودجه کلان را به کارگردانی شخصیت اصلی بازی تاج و تخت، دیوید بنیوف، دی بی، منتشر کرد. با همکاری ویس و الکساندر وو ساخته شده است.

ژانر علمی تخیلی زمانی مورد تحقیر فیلمسازان چینی قرار می گرفت، اما در یک دهه گذشته به جریان اصلی سینمای چین تبدیل شد و باکس آفیس را تصاحب کرد و بازار بزرگی را به دست آورد. مهارت های پیشرفته و سطح فناوری صنعت مدرن فیلم چینی یکی از عوامل موفقیت این ژانر است.

اقتباس فرانت گوو در سال 2019 از داستان کوتاه سال 2000 لیو، زمین سرگردان، نقطه عطفی در این ژانر است. این فیلم در سینماهای چین 4.69 میلیارد یوان (651 میلیون دلار به نرخ مبادله ای 2024) فروخت و دنباله آن در سال 2023 با 4.03 میلیارد یوان (560 میلیون دلار) اکران شد.

ژانگ ییمو یکی از پرکارترین و موفق ترین کارگردانان چینی است و مجموعه او شامل تعدادی فیلم هنری صمیمی درباره کمدی و هنرهای رزمی است و فیلم های او بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته اند. از فیلم های او می توان به «قهرمان»، «خانه خنجرهای پرنده» و «رود سرخ» اشاره کرد.

ژانگ ییمو در چند سال گذشته به چهره محبوب جشنواره های جهانی تبدیل شده و جوایز زیادی نیز دریافت کرده است، اما او اصلاً از سرعت کار خود کاسته نشده و قصد دارد بیشتر روی حفظ سرعت کارگردانی خود تمرکز کند.

بسیاری از فیلم‌های ژانگ به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به جنبه‌های مختلف انقلاب فرهنگی پرداختند، که هنوز هم موضوعی حساس در چین است. از جمله این فیلم ها می توان به «زندگی» که در سال 2004 برنده جایزه بزرگ کن شد اما اکران در سینماهای چین ممنوع شد و رمانتیک-تراژدی «بازگشت به خانه» در سال 2014 اشاره کرد. یکی از این فیلم‌ها درام «یک ثانیه» است که از رمان یان گلینگ اقتباس شده و قرار بود در جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآید، اما در آخرین لحظه توسط مقامات چینی مسدود شد. این فیلم پس از سانسور در سال 2020 اکران شد.

۲۲۰۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین