چه مدت با یک فنجان قهوه بیدار می مانید؟

چه مدت با یک فنجان قهوه بیدار می مانید؟

قهوه به عنوان یک نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. این نوشیدنی از دانه های قهوه تهیه می شود. انواع مختلفی دارد، حاوی مواد معدنی و سرشار از آنتی اکسیدان است.

به گزارش همشهری آنلاین، اقبال جاسمی، کارشناس فارماکولوژی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درباره این نوشیدنی گفت: کافئین ماده موثره قهوه است. کافئین یک داروی محرک عصبی است که فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد، خواب را مختل می کند، قدرت و انرژی بدن را افزایش می دهد و خلق و خو را بهبود می بخشد. کافئین به سرعت عمل می کند و بیشتر افراد در عرض چند دقیقه اثرات آن را احساس می کنند.

این متخصص خاطرنشان کرد: اثرات کافئین تا زمانی ادامه دارد که بدن به طور کامل آن را متابولیزه (سوزاند) کند. مدت زمان ماندگاری اثرات کافئین به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه نیمه عمر کافئین در خون حدود پنج ساعت است یعنی فردی که 40 میلی گرم کافئین مصرف می کند پس از 5 ساعت 20 میلی گرم کافئین در بدنش باقی می ماند و اظهار داشت: کافئین به حد مطلوب می رسد. حداکثر پس از حدود 15-45 دقیقه، پس از آن کبد به سرعت کافئین را متابولیزه می کند.

جاسمی افزود: اکثر افراد در این دوران حداکثر اثرات کافئین مانند بی خوابی، اضطراب، اثر ادرارآور و افزایش ناگهانی انرژی بدن را احساس می کنند و با شروع متابولیسم (سوزاندن) کافئین به تدریج این اثرات کاهش می یابد. علاوه بر این، افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند نسبت به آن مقاوم شده و اثرات آن را احساس نمی کنند. با این حال، در افرادی که به کافئین بسیار حساس هستند، اثرات آن می تواند ساعت ها یا روزها باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت دقیقی برای مدت اثر کافئین وجود ندارد و به عوامل متعددی مانند دوز (میزان مصرف) کافئین و عوامل فردی مانند سن، وزن بدن و حساسیت به کافئین بستگی دارد.