مراسم ترحیم حسین (ع) در نگرستان ایران

مراسم ترحیم حسین ع در نگرستان ایران

حرکت دسته‌های عزاداری در خیابان‌های تاریخی گرگان این حس را به انسان می‌دهد که نسل‌ها آمده‌اند و رفته‌اند و این فقط پرچم عزای حسین (ع) و خون امام بازمانده است، سر غریبی در روزگاران کهن. خشت و پنجره های چوبی چند صد ساله حسینیه و مساجد قدیمی محله تاریخی رازی دارد، نمی دانم چیست، هر چه هست دل آدمی را خاشع می کند.

انتخابتو به نقل از ایسنا، شهر تاریخی استرآباد اولین بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و بزرگترین بنای تاریخی ثبت شده در شمال ایران است. محله های عمده فعلی آن عبارتند از: سر پیر، دربنو، سرچشمه، میهچه گران، نعلبندان، سبزه مشهد و میدان صادق روشن که نمونه های بسیار کمی از آنها در کشور باقی مانده است.

بقعه امام حسن عسگری(ع)، مساجد تاریخی، حسینیه ها و مراسم بزرگداشت شهادت امامزادگان در بافت تاریخی گرگان نظیر، امامزاده اسحاق(ع) بی بی نور بیهور و امامزاده نه حال و هوای معنوی متفاوتی را در شانلی اورفا ایجاد کرد. بافت قدیمی

برگزاری مراسم سنتی با سابقه ریشه دار در کوچه پس کوچه های محله که یادآور دوره قاجاریه است حال و هوای وصف ناپذیری دارد.

حرکت دسته‌های عزاداری در خیابان‌های تاریخی گرگان این حس را به انسان می‌دهد که نسل‌ها آمده‌اند و رفته‌اند و این تنها پرچم برجای مانده از عزای حسین (ع) و خون آن حضرت است، سر غریبی در روزگاران کهن. در استراباد تاریخ پنهانی است، آجرها، پنجره های چوبی چند صد ساله حسینیه ها و مساجد قدیمی محله، نمی دانم چیست، دل انسان را خاشع می کند، تصمیم بگیر و باش. متحد برای درک این حس متفاوت بار دیگر مهمان حسینیه و مساجد آن بودیم.

در آستانه ماه محرم بافت تاریخی گرگان سیاه می شود

با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، بافت تاریخی شهر گرگان (استرآباد) نیز پوشیده شده است. در رنگ مشکی

آیین دسته چوبی نماد خونخواهی شهدای کربلا

یکی از آیین‌های باستانی که در بافت تاریخی گرگان انجام می‌شود، مراسم عصای چوبی است که نمادی از خون گدایی از شهدای کربلاست. این برنامه به صورت پیمایشی در شامگاه شب غریبان اباعبدالله الحسین (ع) و تقریباً دو ساعت به طول می انجامد.

جوانان پس از صرف شام امشب در حیاط لژ قدیمی ماهچگان جمع می شوند و چوب های بلند حدود 130 سانتی متری را که نماد نیزه است به هوا بلند می کنند و با تکان دادن آن ها با دست های دیگر به سینه می زنند. .

حال و هوای متفاوت بافت تاریخی گرگان در ماه محرم

پس از افروختن چند مشعل و در دست گرفتن چوب دسته چوبی تشکیل می شود، عزاداران با سردادن شعار مدد یا علی شروع به حرکت به سمت مکان های دیگر می کنند.

اسدالله مطوفی در کتاب امثال و اشارات و باورهای مردم گرگان در مورد دسته چوبی می نویسد: «مثل اره برقی بود، فرقش این بود که همه چوبی در دست گرفته بودند و همزمان چوب ها را تاب می دادند و ناله می کردند. و گاهی با چوب به سر می زند». هر میله فلزی با یک سر دستگیره مانند یا فلز برنج شش ضلعی نصب شده بود. مردم دسته چوبی معمولا در میدان محله عزاداری می کردند. برخی مشعل داران بودند. آنها مشعل هایی حمل می کردند تا فضای مراسم عزاداری را روشن کنند.

مراسم دسته چوبی شاه بیت به شرح زیر بود؛ ما غلامان علی چو به فرقه غیر مسلمان یزید تیراندازی می کنیم. حاملان مشعل سپس این مشعل ها را در محل توزیع می کنند.

حال و هوای متفاوت بافت تاریخی گرگان در ماه محرم

مراسم سنتی “پامنبری” در گرگان

در شب دهم محرم مراسم ویژه ای به نام «منبری» در محله های قدیمی گرگان برگزار می شود. در این مراسم منبرهای خاصی در خانه های قدیمی برپا می شود و هرکس نذری دارد در این خانه ها شمع روشن می کند.

عده ای که نذر بیشتری دارند از منبر اول تا چهلم چهل چراغ نذر می کنند و با هیچکس صحبت نمی کنند. در این خانه ها که منبر است از مهمانان برنج و شربت سرو می شود و افرادی که چهل چراغ نذر کرده اند به غذا دست نمی زنند.

چند روز قبل از مراسم، منبر داران که نسل به نسل از آن مراقبت می کنند، منبر را برمی دارند و پارچه ای سیاه یا سبز روی آن می اندازند. خادمان منبر را در کنار مسجد یا در صحن می گذارند و تشت پر از گل روی آن می گذارند.

حال و هوای متفاوت بافت تاریخی گرگان در ماه محرم

مراسم یقه سنتی در بافت تاریخی گرگان

اگرچه برخی از آیین های سنتی عاشورا به فراموشی سپرده شده است، اما شیوه سنتی عزاداری مردم گرگان در دهه اول محرم منحصر به فرد است و برخی از سنت های انجام شده مختص این منطقه تاریخی ایران است. به عنوان مثال مراسم «توق بندان» در محل اجتماعات پیرغلامان با شماره 431 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در دهه اول محرم مراسم سنتی گردنبند در محله های تاریخی گرگان قبل از اذان مغرب برگزار می شود. اطلاعاتی که شناسنامه هر مکان است با قربانی و نذری از انبار خارج شده و تا پایان صفر در تکایا بسته می شود.

حال و هوای متفاوت بافت تاریخی گرگان در ماه محرم

واکلار شامل یک شاخه فلزی عمودی است که بر روی آن آیاتی حک شده و به چوب پنج متری متصل شده است. هر یک از روستاهای باستانی گرگان این گردنبندها را در مراسم گردنبند زنی می آراستند که پس از سرود و سرود به دیوار محلی که در آن قرار دارد آویزان می شوند. این طوق ها تا 28 صفر در این تکاها و برخی مساجد پوشیده می شود.

این مراسم بعد از نماز ظهر و قبل از نماز مغرب و عشا در میرکریم، نعلبندان، پاسرو، میه چگران، سرچشمه، سبزه مشهد، سرپیر، دباغان، میدان عباسعلی، دربانو، دوشنبه، شازده قاسم، ملا و آلوچه باغ برگزار می شود.

انتهای پیام

به گزارش سلامنو