وزیر فرهنگ و ارشاد آینده به وجود گروه های متحجر که با سینما آشنایی ندارند پایان دهد/نظام نظارت و ارزیابی باید تغییر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد آینده به وجود گروه های متحجر

مهسا بهادری: این روزها این سوال مطرح شده است که چه کسی وزیر جدید فرهنگ و ورشاد را معرفی می کند و همه منتقدان و سینماگران به نوعی در تلاش هستند تا توجهات را به مشکلات روز فرهنگ و هنر کشور و سینمای ایران جلب کنند. برسنند وزیر جدید و رئیس سازمان سینمایی نگرانی هایی مانند تقسیم هنرمندان به خودی و غیرخودی، حذف هنرمندان، نگاه خصمانه به جامعه هنری و وجود حاشیه سود در سینما را مطرح می کند. در گفت و گو با انتخابتو از منتقدان به ویژه محمود گبرلو نام برده شد که در ادامه خواهید خواند.

در حال حاضر کابینه دولت در حال تغییر است و وزیر جدید فرهنگ و معارف اسلامی و رئیس سازمان سینمایی باید روی کار بیایند. آیا فرهنگ و هنر ما باید از بین برود؟

انتخاب آقایان پزشکان را نشانه خوبی می دانیم، چون تجربه ای در این شکل و مفهوم در سیستم مدیریتی کشور نداشتند، از آنها انتظار می رود که بتوانند این وظیفه را انجام دهند چرا که افراد مستقل و متفاوتی نسبت به سایرین هستند. نامزدهای. برای ارائه برنامه های کاربردی تر و اصولی تر. نکته مهم ماجرا این است که بحث فرهنگ و هنر بسیار متفاوت است و وزیر فرهنگ و ارشاد برای انتخاب شدن در آینده باید استقلال فکری داشته باشد تا گام مهم و موثری در جهت دهی فرهنگ و هنر بردارد. توسعه برنامه های هنری و فرهنگی کشور. حقیقت این است که متأسفانه در چند دوره اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه کار کافی انجام نداده است و نمی‌توان این ماجرا را کتمان کرد.

هنرمندان از رکود خسته شده اند

اکنون اکثریت هنرمندان سینما از این محیط ساکن خسته شده اند. هنرمندان همیشه نوآور و خلاق هستند و همیشه دوست دارند ایده های خود را روی صفحه نمایش یا سایر قالب های هنری نشان دهند. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند این وضعیت را به صورت صحیح، عادلانه و عادلانه تضمین کند، به هنرمندان این امکان را می دهد که دوباره خلاقیت خود را بروز دهند.

حقیقت این است که مردم امروز ایران در درجه اول بیش از سایر حوزه ها تحت تأثیر حوزه فرهنگ و هنر هستند. طبیعتاً عرصه های سیاسی، اجتماعی یا ورزشی نیز طرفداران و محبوبیت خاص خود را دارند، اما موضوع فرهنگ و هنر در عمق فکری افراد تأثیرگذار است و مردم هنگام تماشای فیلم و سریال به شدت تحت تأثیر داستان ها و روایت ها قرار می گیرند. انتصاب وزیری که بتواند این دو قطب را در جامعه سینما حل کند باعث شکوفایی اندیشه در سطح اجتماعی می شود.

بازی های گروهی بی پایان

نکته دیگری که به یک بحران تبدیل شده و وزیر فرهنگ باید در برنامه های خود به آن بپردازد، حذف این گروه بندی ها و باندهایی است که در سینما وجود دارد و باید از این حوزه و کل جامعه دور شد. او با هر مدل فکری می تواند خلاقیت سینمایی را وارد سینما کند.

درگیری با سینما و گروه های متحجر

ما هنرمندان و فیلمسازان خلاقی داریم و چون به آنها توجه نمی شود، افکار و ایده های خود را زیرزمینی تولید می کنند و در بازارهای جهانی می درخشند. اگر وزیر فرهنگ بتواند برخی بازی ها و گروه بندی ها را حذف کند، سینماگران ایرانی دلسوز و علاقه مند به ساختن فیلم می توانند با سهولت بیشتری در فضای داخلی کشور فیلم بسازند و به نمایش بگذارند. نکته دیگر اینکه ما سال هاست از این مشکل رنج می بریم یا بهتر است بگوییم سینمای ایران با وجود گروه های متحجر و جزمی مواجه است که نمی توانند مفاهیم و جلوه های سینما را به طور کامل درک کنند و انتظار دارند سینما فقط در محدوده خودشان کار کند. . اگر کسی خارج از این عقیده کار می کرد، متهم به سکولاریسم و ​​دین ستیزی می شد و از کار برکنار می شد. اگر مخاطب امروزی فیلمی را تماشا کند، اولاً برای خود سرگرمی فراهم می کند و ثانیاً آنچه از فیلم یا سریال به دست می آورد، قطعاً شبیه افرادی نیست که انگار متحجر به سینما نگاه می کنند. در سال های گذشته فیلمسازان بزرگ و خوبی در دنیا داشتیم که فیلم های بسیار اخلاقی و متناسب با نیاز جامعه امروز ایران می ساختند، اما هزاران برداشت گمراه کننده از این فیلم ها ارائه شد که خوش سلیقه نبود. و من به مخاطب فکر می کنم.

سیستم نظارت و ارزیابی را تغییر دهید

طبیعتاً در عصر امروز که تولید فیلم بسیار آسان و ساده است و مخاطب با سینما ارتباط قوی دارد، به یک تحول بنیادین در ساختار فکری و برنامه ریزی سینمای ایران یعنی تجدید ساختار شورای کنترل نیاز داریم. ساختار قدیمی ردیابی ارائه شده در گذشته پاسخگو نیست و فیلمساز مجبور به ابداع روش جدیدی است. یکی از پیشنهادهای من این است که سیستم نظارت و ارزیابی را به گونه ای طراحی کنیم که اعتماد ایجاد کند، یعنی به فیلمسازانی که سابقه کار دارند این اختیار و مجوز را بدهیم که بدون تایید تولیدات خود را بسازند. عملکرد کلی شورای کنترل و قوانین جمهوری اسلامی.

هیئت نظارت در جزئیات فیلم دخالت می کند و می خواهد مفاهیمی را که با نظر فیلمنامه نویس یا کارگردان مطابقت ندارد از فیلم حذف کند. اشتباه است زیرا با این کار مانعی برای گرفتن فیلم ایجاد می شود. دنیای سینمای امروز به گونه ای شده است که مخاطب دیگر برای تماشای یک فیلم ایرانی در اکران سینما منتظر عبور از فیلترهای مختلف تماشا و ارزیابی نیست، بلکه می تواند به راحتی با چند کلیک بهترین فیلم های روز را تماشا کند. .

طبیعتا نمی توان سینمای ایران از این مسیر جهانی دور ماند و یا حتی عقب نشینی کرد، زیرا در گام اول سینما یک صنعت جهانی است و در گام دوم مخاطب به سرعت نیازهای خود را از راه های دیگر تامین می کند.

بحران اقتصادی هنرمندان

یکی از مشکلات متعددی که سینماگران با آن مواجه هستند. جریان ناسالم اقتصادی در سینمای ایران، هم هنرمندان و هم خانواده هایشان را دچار بحران کرده است. متأسفانه این نظام اقتصادی که پس از انقلاب اسلامی توسط هنرمندان ایجاد شد، وارد یک دور باطل شد و گرچه گروه‌های مختلف سعی کردند احتیاط کنند، اما نتوانستند به نتیجه برسند. در حال حاضر بسیاری از سینماگران در شرایط بسیار سختی قرار دارند و حتی نمی توانند به راحتی فیلم بسازند و بحران های اقتصادی جدی را تجربه می کنند. طبیعتاً وزیر فرهنگ اسلامی منتخب ابتدا باید امنیت اقتصادی اهالی هنر و فرهنگ را تامین کند.

برخورد درست با هنرمندان و آوردن شکوفایی به سینما

به نظر من به دلیل عملکرد هیات امنای سینما در سال های اخیر به ویژه در دولت سیزدهم، بسیاری از هنرمندان معترض از صحنه سینمای ایران کنار رفتند و گویا خشم مردم را برانگیختند. فراموش نکنیم که این موضوع آسیب زیادی به فرهنگ هنری و جامعه وارد می کند، اگر هیئت امنای سینما با تعامل و عشق و رفتاری که شایسته هنرمندان است پیش برود، این هنرمندان جدا شده یا طرد شده به عرصه بازمی گردند. حوزه و این ماجرا کاملاً به نفع سینما است و باعث رونق این عرصه خواهد شد. طبیعتاً در این شرایط که با جریان عظیم جهانی از افکار و اندیشه ها مواجه هستیم، فکر می کنم فرصت تولید متناسب با فرهنگ ایرانی وجود دارد. هیئت امنای سینما به این ترتیب دوباره به سینما رونق خواهد داد.

مدیر جشنواره باید کارآمد باشد

توصیه مهمتر من به وزیر آینده این است که هر چه زودتر کارگردان مناسبی را برای جشنواره فیلم فجر انتخاب کنند، فردی که بستر مناسبی را برای حضور گسترده هنرمندان فراهم کند و شاهد کمرنگی نباشیم. کمبود هنرمندان و اینکه جشنواره مثل سه سال گذشته پررونق نیست. به نظر من دبیری که در حال حاضر برای جشنواره انتخاب شده است نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا اگر می توانست در سه سال گذشته این کار را انجام می داد. او یک رهبر وفادار به دولت بود و این اتفاق به تنهایی نمی تواند امتیاز کافی برای دبیر جشنواره کسب کند. مدیر جشنواره باید فردی باشد که بتواند اهالی سینما را با کمال میل به جشنواره بیاورد.

2455555

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین