اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر برگزار شد

اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر برگزار شد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، در ابتدای این برنامه از روابط عمومی پنجمین جشنواره جهانی فیلم کوثر، اجرای نمادین و بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص رونمایی از فیلم سینمایی کوثر اجرا می شود. مدل سوم سخنرانی زنان ایرانی در کنگره هفت هزار زن شهید به نمایش درآمد.
سپس ناصر باکیده دبیر پنجمین جشنواره با بیان سخنانی کوتاه گفت: پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر پس از پانزده سال وقفه با حمایت علاقه مندان به این عرصه احیا شد. من و همکارانم راه درازی را طی کرده ایم تا این رویداد را زنده کنیم.
وی بیان کرد: در مدت نزدیک به شش ماه از تاسیس اتاق فکر و تشکیل جلسات شورای سیاست گذاری به این نتیجه رسیدیم که باید به نوعی سومین بحث الگوی زن متمدن را بازنمایی کنیم. سلسله نشست های فرهنگی و اتاق فکر و تعامل با بسیاری از دانشگاه ها و اقشار مختلف سینمای کشور برگزار شد.
باکیده با بیان اینکه در پنجمین جشنواره نزدیک به 1200 اثر در بخش های ملی و بین المللی به دست ما رسید، گفت: سعی کردیم به مقوله عفاف یا حجاب و عفاف بی تفاوت نمانیم تا با در نظر گرفتن وضعیت جامعه، موضوع را ارزیابی کنیم. در مورد مقاومت جمهوری اسلامی و به ویژه مسئله غزه بحث کردیم.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر گفت: تلاش ما بر این بود که مجموعه ای از این موفقیت ها را در قالب اکران روزانه جشنواره به نمایش بگذاریم اما به دلیل شهادت رئیس جمهور و برگزاری انتخابات این امر میسر نشد. بسیاری از مطالب مرتبط با این جشنواره در این مدت در رسانه‌های مختلف منعکس شد. بنیاد، بنیاد نشر ارزش های دفاع مقدس و… در پایان از همکارانم که در طول هفت ماه در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند، کمال تشکر را دارم از سرکار خانم فاتحی از بنیاد و سردار افشار که به من اعتماد کردند تیمی برای برگزاری این جشنواره تلاش کردیم تا جشنواره ای گرم و صمیمی در این دوره برگزار کنیم.
در ادامه این مراسم پایانی پنجمین رویداد بین المللی کوثر فیلم، جوایز بخش فیلمنامه 135 ثانیه ای بخش ملی به صاحبان آن اهدا شد.
سپس وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر. حسینی گفت: جا دارد از همه کسانی که در این رویداد مهم بین المللی مشارکت داشتند تشکر کنم. خیلی خوشحالم که این جشنواره دوباره شروع شده و امیدواریم ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: این جشنواره نام خود را از قرآن کریم و سوره مبارکه کوثر گرفته است، امیدواریم با همت همه دستگاه های ذیربط این رویداد ادامه داشته باشد و در آینده شاهد دستاوردهای آن و شاهد آثار شگفت انگیز مرتبط با اسلام باشیم. حیثیت، جایگاه و حقوق زنان در آینده. دکتر. حسینی گفت: نباید در این موضوع منفعل بمانیم. از آغاز اسلام و در زمان پیامبر ما، زنان با او بیعت کردند و وعده اسلام آوردن را دادند. ما از ابتدا زن را موجودی شریف می دانستیم. اگر مردان فداکاری کردند به این دلیل بود که زنان را همراه خود داشتند.
وی بیان کرد: امسال شاهد بودید که نام اباعبدالله الحسین(ع) در بسیاری از کشورها بر سر زبان ها افتاد و این به دلیل حضور زنی با وقار در کنار ایشان بود. زنانی در تاریخ و دوره معاصر هستند که شایسته پرداختن به آنهاست. هنرمندان عزیز در صورت تحقیق می توانند موضوعات مهم و ویژه ای را بیابند و به دنیا معرفی کنند.
دکتر. حسینی در پایان سخنان خود گفت: از نهادهای مختلفی که در برگزاری این جشنواره نقش سازنده ای داشتند تشکر می کنم و امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد زیرا جای بحث در این زمینه زیاد است.
در ادامه این مراسم اعضای خانواده شهید آرمان علیوردی و شهید فیضه رحیمی روی صحنه حاضر شدند و از آنها تجلیل شد.
زمان اهدای جوایز به مستندهای کوتاه و بلند و همچنین فیلم های انیمیشن و موزیک ویدیو فرا رسیده است.

اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر برگزار شد

در این گزارش آمده است: بعداً معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده دکتر. انسیه خزعلی در سخنانی گفت: یاد و خاطره شهدای هیئت دولت را گرامی می داریم. رهبر معظم انقلاب با بیان مثالی از اینکه امیرکبیر توانست در مدت کوتاهی تأثیرات چشمگیری ایجاد کند و شهید آیت الله رئیسی در طول سی و سه ماه فعالیت خود تأثیرات بسیار مثبتی در کشور و جامعه جهانی برجای گذاشتند. همچنین جایگاه ایران در سطح منطقه را بخشید.
وی ادامه داد: شهید رئیسی نقشه جدیدی ترسیم کرد و نشان داد که کشورهای منطقه بدون ایران نمی توانند تصمیم بگیرند. در شرایطی که خانواده، زنان و جنسیت بازیچه بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های معاصر است، در قالب جشنواره‌های مختلف برای ایجاد هنجارهای جدید و حذف هنجارهای ارزشی در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنند.
هزالی یادآور شد: در چنین شرایطی هنرمندان و متخصصان وظایف مهمی بر عهده دارند و رسانه های سینمایی که از طریق آن جوانان بهتر می توانند ارتباط برقرار کنند می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. این وظیفه سینمای متعهد و هنرمندان پیشکسوت کشور است که به زبان جوانان صحبت کنند. دشمنان از بهترین ابزارها استفاده می کنند و هنرمندان وظیفه دارند از هنر برای رسیدن به اهداف عالی استفاده کنند.
هزالی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم با اقدامات در حوزه رسانه بتوانیم گامی اساسی در جهت شناخت سومین الگوی زن مسلمان ایرانی برداریم و شاهد حرکت های مناسب، زیبا، موثر و امیدبخش در جهان باشیم. اکنون هنرمندان باید پیشتاز این موضوع باشند تا بتوانند با جریان سازی و گفت و گو درباره خانواده، طرح الگوی سوم زن و ارائه آن با اصول صحیح و زبانی مناسب، حرکتی موثر در جهان داشته باشند.
بعداً رئیس و نایب رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران دکتر. قاضی زاده هاشمی گفت: جشنواره جهانی فیلم کوتثر، رویدادی برای پاسداشت مقام زن اسلامی است. حضرت زهرا را از آن جهت زن نمونه کوثر نامیده اند که فضیلت این بانو باعث حیات و رشد جامعه بشری می شود.
وی افزود: تاریخ ایران مملو از زنانی است که شجاعت و متانت آنها باعث رشد و پیشروی جامعه آنها شد. زنانی که در عین عفت و پاکدامنی از تمام وجود خود در قالب عشق به دیگران استفاده کردند و در میانه میدان کارایی خود را به اثبات رساندند. در تاریخ اسلام نام های بزرگی چون آسیه، مریم، زینب علیها السلام وجود دارد که مهم ترین آن ها حز است. ما آنها را به عنوان الگو می بینیم.
قاضی زاده هاشمی گفت: این شخصیت های بزرگ جنبه های مختلفی دارند و می توانند جامعه ما را هدایت کنند. موارد انحرافی مانند آزادی زنان توسط جنبش ها به افکار عمومی جهانی ارائه می شود و ما باید با آن مقابله کنیم. در این سه سالی که خدمتگزار خانواده ایثارگر و شهید بودم، با زنان زیادی آشنا شدم که از زنان موفق به شمار می رفتند و در نقش های مختلف می شد زندگی آنها را روایت کرد.
وی یادآور شد: قطعا زنانی از این دست در سایر اقشار جامعه نیز وجود دارند. از زنان در میان فعالان بزرگ اقتصادی، نخبگان، هنرمندان و ورزشکاران یاد می شود که نشان می دهد یک زن باکلاس می تواند با پاکدامنی خود مراحل رشد و کمال را پشت سر بگذارد. وظیفه جامعه هنری ما تبیین این موضوع است.
قاضی زاده هاشمی در پایان گفت: از بانیان این رویداد عمومی که با قدرت خود این راه بسیار مهم را ادامه می دهند تشکر می کنم. ارزش این جشنواره محبوبیت آن است و امیدوارم این رویداد به جنبش های هنری مستقل در سراسر جهان کمک کند، زیرا ارزش های انسانی زیادی در جهان وجود دارد. شهید رئیسی در آخرین حضور خود در سازمان ملل پیشنهاد بازگشت به ارزش های خانوادگی را مطرح کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. چنین فعالیت هایی می تواند توسط جنبش های مردمی حمایت شود.
همچنین پس از اهدای جوایز بخش بین‌المللی پنجمین جشنواره فیلم کوثر، فیلمی از پروانه معصومی بازیگر سرشناس سینمای ایران که سال گذشته درگذشت، به نمایش درآمد. صلاح گفت: ما افتخار می کنیم که جشنواره کوثر را به رسمیت می شناسیم. خدمات مرحوم پروانه معصومی. او با جهاد خود در برابر مردم و رهبر کشور سر تعظیم فرود آورد و به همین دلیل تا ابد در قلب ما خواهد ماند.
در ادامه این بخش، جوایز بخش‌های سینمای ایران در آخرین بخش جشنواره به برگزیدگان آن اهدا شد.
«بنیاد آیات ایثار و تلاش» پنجمین سازمان بین المللی «فیلمکوتسار» را با همکاری شهرداری تهران، موسسه تصویر شهر، سازمان امور سینمایی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و نشر جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد. این جشنواره به مدیریت ناصر باکیده برگزار شد.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین