راز پخت کلهولی خوشمزه با 3 روش تضمینی

راز پخت کلهولی خوشمزه با 3 روش تضمینی

کوفته قلقلی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی است که با ترکیبی ساده از مواد اولیه طعمی لذیذ و خاطره انگیز را به ارمغان می آورد و کمتر کسی می تواند در برابر آن مقاومت کند. در زیر سه طرز تهیه قیمه قلقلی با گوشت، لپه، برنج و قلقلی با مرغ را به شما آموزش می دهیم؛ هر کدام از این ها طعم متفاوت و خاصی را به سفره شما می آورند.

کوفته کلخلی با گوشت چرخ کرده

رایج ترین طرز تهیه کوفته قلقلی در ایران با گوشت چرخ کرده است که در زیر به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه کوفته قغلالی با ماهی کاد و برنج (برای 4 نفر)
گوشت چرخ کرده 400 گرم
پیاز 2 عدد
تخم مرغ شماره 1
آرد نخودچی کافی
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگیها 2 عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین کافی
روغن کافی

چگونه تهیه می شود:

  1. ابتدا یکی از پیازها را با رنده ریز رنده کرده و آب آن را کاملا خالی کنید. سپس گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، تخم مرغ و ادویه را در ظرف بزرگی با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید تا یکدست شود. آرد نخودچی را کم کم اضافه کنید تا مخلوط به اندازه کافی چسبناک شود (مراقب باشید آرد نخودچی زیاد نریزید تا کوفته ها سفت نشوند).
    • نکته: از آنجایی که تخم مرغ طبق تجربه امکان فاسد شدن را دارد، بهتر است تخم مرغ را مستقیماً داخل مواد نشکنید زیرا جدا کردن آن مشکل ساز و حتی غیر ممکن است. بهتر است ابتدا تخم مرغ را در ظرف دیگری امتحان کنید و سپس به مواد خود اضافه کنید.
  2. در تابه ای مناسب به اندازه کافی روغن بریزید و تابه را حرارت دهید تا داغ شود.
  3. مخلوط کوفته را به اندازه یک گردو بردارید و به شکل گلوله های کوچک به همان اندازه در آورید. سپس کوفته ها را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند.
  4. در حالی که کوفته ها در حال سرخ شدن هستند، شروع به تهیه سس کنید. برای این کار ابتدا پیاز باقی مانده را به صورت نگینی خرد کنید و در تابه ای با روغن تفت دهید تا نرم و کاراملی شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا خامی آن از بین برود و رنگ آن تغییر کند. در آخر گوجه فرنگی های خرد شده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید. در آخر یک لیوان آب جوش به سس خود اضافه کنید و اجازه دهید سس غلیظ شود.
  5. بعد از اینکه سس به اندازه کافی غلیظ شد، کوفته های سرخ شده را اضافه کنید و با حرارت ملایم به مدت 15-20 دقیقه بپزید تا کوفته ها کاملا پخته و معطر شوند.
  6. پس از تبخیر آب اضافی سس و پوشاندن روغن سرخ شده روی سطح، کوفته ها کاملا پخته شده و می توانید آنها را با برنج یا نان مصرف کنید.

تخم مرغ حسام 30 بسته
5%

136000

130,530 به مرد

آرد نخود جامن - 500 گرم
5%

63500

60,320 به مرد

رب گوجه فرنگی چینی - 800 گرم

مقدار گوجه فرنگی تازه 1 کیلوگرم

طرز تهیه قیمه قلقلی با ماهی و برنج

طرز تهیه قیمه قلقلی با ماهی و برنج

کوفته کلخلی با لپه و برنج یکی دیگر از انواع کوفته های شهر یزد است. در این دستور طرز تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار را به شما خواهیم گفت.

مواد لازم برای تهیه کوفته قغلالی با ماهی کاد و برنج (برای 4 نفر)
گوشت چرخ کرده 400 گرم
اولین برگ از دانه نصف فنجان
برنج نیم دانه 4 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
تخم مرغ شماره 1
آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
آلو خشک 12 مسئله
گیاهان معطر خشک شده (زنگ، شوید، نعناع) 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین کافی
روغن کافی

دستور پخت:

  1. از آنجایی که لپه بسیار سفت است باید قبل از درست کردن کوفته آن را چند ساعت در آب خیس کنید تا زودتر بپزد. سپس لپه را با نیم دانه برنج بپزید تا هر دو نرم شوند.
    بعد از پخت کامل لوبیا و برنج در ظرف مناسبی بریزید و با چرخ گوشت کاملا له کنید و صبر کنید تا کمی خنک شود.
  2. گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، آرد نخودچی، سبزیجات خشک، پیاز رنده شده و ادویه جات را به لپه و برنج کوبیده اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. سپس روی ظرف را سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید.
  3. در همین حین پیاز دیگر را نیز خرد کرده و در تابه با روغن کافی تفت دهید تا نرم و سبک شود. سپس رب گوجه فرنگی را به همراه زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا خامی رب گوجه فرنگی از بین برود. سپس 3 لیوان آب به سس خود اضافه کنید و بگذارید سس بجوشد.
  4. بعد از جوشاندن سس به سراغ کوفته ها بروید. برای درست کردن این کوفته باید به اندازه یک نارنگی بردارید و دور آلو بپیچید و به شکل گلوله در بیاورید. در آخر کوفته ها را به آرامی داخل سس بریزید و بگذارید با حرارت ملایم کاملا بپزند.

لوبیا چاپار مقدار: 900 گرم

برنج نیم دانه گلستان طارم مقدار 1 کیلوگرم

آلو زرد خشک بارجیل - 250 گرم

سبزیجات خشک برای کوفته - 60 گرم
4%

28000

26800 به مرد

طرز تهیه کوفته مرغ

طرز تهیه کوفته مرغ

یکی از خوبی های کوفته قلقلی این است که هم با گوشت چرخ کرده و هم با مرغ درست می شود. پس اگر گوشت چرخ کرده ندارید یا اصلا گوشت قرمز دوست ندارید، می توانید با دستور زیر یک کوفته مرغ خوشمزه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کوفته مرغ کلهولی (برای 4 نفر)
سینه مرغ شماره 1
پای مرغ بدون استخوان شماره 1
پیاز 2 عدد
فلفل سبز نیمی از 1 عدد
سیر 2 تا 3 قرص
جعفری خرد شده نصف فنجان
نمک، فلفل سیاه، فلفل چیلی کافی
روغن زیتون 2 تا 3 قاشق غذاخوری
آرد تفت داده شده 3 قاشق غذاخوری
سرخک 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

دستور پخت:

  1. ابتدا باید پاها و سینه های مرغ را کاملا چرخ کنید تا با هم مخلوط شوند.
  2. پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید سپس با فلفل دلمه ای، سیر رنده شده، جعفری خرد شده، ادویه و آرد سوخاری به مرغ مخلوط شده اضافه کنید. سپس همه مواد را خوب مخلوط کرده و با دست ورز دهید تا به غلظت یکدستی برسد.
  3. مخلوط کوفته را به اندازه یک گردو بردارید و به شکل گلوله های کوچک در بیاورید. سپس کوفته ها را در روغن زیتون سرخ کنید تا قهوه ای طلایی شوند.
  4. در حین تفت دادن کوفته ها، پیاز باقی مانده را ریز خرد کرده و در روغن داغ تفت دهید تا نرم و شفاف شود. سپس رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا خامی رب گوجه فرنگی از بین برود. در آخر به اندازه کافی آب به سس خود اضافه کنید و بگذارید کمی غلیظ شود.
  5. سپس کوفته های سرخ شده را به سس اضافه می کنیم و با حرارت ملایم می گذاریم تا بپزند و استراحت کنند.
  6. برای اضافه کردن طعم ترش و شیرین به کوفته ها با مرغ، در آخرین دقایق پخت کوفته ها، زرشک آبکش شده را به سس اضافه کنید. برای لذیذتر شدن زرشک ها می توانید ابتدا آن ها را در روغن کمی تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهند و سپس به سس اضافه کنید.

سینه مرغ بدون پوست 900 گرم پروتئین دارد

پاهای مرغ پروتئین پویا بدون پوست - 1800 گرم
5%

252000

239000 به مرد

روغن زیتون لادن - 500 میلی لیتر

آرد نان تایم - 300 گرم
4%

30000

28000 به مرد

طرز تهیه 3 نوع کوفته خوشمزه را در مطالب زیر بیاموزید:

جامع

کوفته قلقلی یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است که با تنوع زیادی در تهیه آن می تواند سلیقه های مختلف را جذب کند. در این مطلب سعی کردیم طرز تهیه کوفته کلخلی را به 3 روش مختلف به شما آموزش دهیم. با رعایت نکات ذکر شده می توانید این غذای خوشمزه را به راحتی در منزل تهیه کنید و از طعم و عطر مطبوع آن لذت ببرید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا