تندیس «بیتا فرهی» رونمایی شد

تندیس «بیتا فرهی» رونمایی شد/ شیوه بازیگری «بیتا فرهی» شگفت انگیز بود/ فرهی عاشق زادگاهش بود.

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، مراسم افتتاحیه تندیس بیتا فرهی و مراسم اهدای یاد و خاطره بیتا فرهی شامگاه سوم مردادماه در موزه سینما برگزار شد.

رضا یزدانی، سهیلا رضوی، آزیتا موگویی، محمود کلاری، مهسا قریشی (دختر بیتا فرهی)، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، نسرین میرشب از جمله هنرمندان حاضر بودند.

مجسمه بیتا فرهی به عنوان اولین تندیس یک بازیگر زن سینما در موزه سینما قرار گرفت.

این مجسمه که توسط هنرمندی به نام سعیدی ساخته شده بود مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

به گزارش موزه سینما، مراسم بزرگداشت و افتتاح گنجینه و تندیس زنده یاد بیتا فرهی با حضور جمعی از هنرمندان در موزه سینمای ایران برگزار شد.

در ابتدای برنامه نجمه جودکی مجری این مراسم گفت: بیتا فرهی هنرمندی بود که راهگشای بسیاری از بانوان سینمای ایران شد. من در جوانی راه همواری در عرصه هنر داشتم، در حالی که دیگرانی مثل بیتا فرهی برای موفقیت در این عرصه راه سختی در پیش داشتند. با خودم فکر می کنم که او چگونه توانست یک مادر نمونه، یک دوست خوب و یک هنرمند بزرگ باشد.

آثار ما تا ابد در این دنیا ماندگار است و برای بیتا فرهی که آثارش در تاریخ سینمای ایران می ماند آرزوی موفقیت دارم.

جودکی یادآور شد: تندیس افتتاح شده امروز در موزه سینما با لباس شخصی این هنرمند تزیین شد. در ضمن اولین مجسمه یک بازیگر زن که در موزه سینما گذاشته شده متعلق به خانم فرهی است.

خاطرات مادرم را به نبض زندگی واگذار کردم

مهسا قریشی فرزند بازمانده بیتا فرهی نیز گفت: تنها چند روز از فرار ابدی بی نظیر مادرم می گذشت و نبود او برایم بسیار سنگین و باورنکردنی بود. با دوستان نزدیکمان نشسته بودیم و درباره مادرمان صحبت می کردیم و از این حرکت ناگهانی نگران و ناراحت بودیم. نگران این بودیم که چگونه می توانیم یاد بانوی سینمای ایران را زنده نگه داریم. تنها دلداری که برای این درد یافتیم این بود که راهش را ادامه دهیم، یادش کنیم و خاطراتش را به ریتم زندگی بسپاریم و بین جلسات به اشتراک بگذاریم، چون او همان آدم ذهن ماست. این مجسمه سپس به یاد خلاقیت های هنری او ساخته شد که برای همیشه در گوشه ای از ذهن و قلب ما باقی خواهد ماند.

1723701399 89 تندیس بیتا فرهی رونمایی شد

وی در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: ما فرزندان هنرمند وظیفه بزرگی داریم که با عشق و هنر آنان یاد و خاطره آنان را جاودانه کنیم و برای آیندگان میراثی به جای بگذاریم. از دوستان هنرمندم افروز بوجاریا و مرتضی سعیدی که با عشق و هنر خود با تیمی حرفه ای این مجسمه جاودانه یاد مادر را خلق کردند تشکر می کنم. همچنین از دوست وفادار و دیرینه مادرم آزیتا موگوی که راه را برای ثبت این مجسمه در موزه سینما هموار کرد و مدیر عامل موزه سینما جناب آقای دکتر تشکر می کنم. از اسماعیلی هم تشکر می کنم.

فرهی در مردم تاثیر مثبت گذاشت

در ادامه این مراسم محمود کلاری سینماگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: نقشی که خانم فرهی در ذهن و خاطره من دارد باعث شد به این مراسم بیایم. من تجربه خاصی در سینمای ایران از فیلم «بانو» به کارگردانی مرحوم داریوش مهرجویی داشتم. در آن کار به عنوان بازیگر جلوی دوربین ظاهر شدم، اما در ابتدا خیلی سعی کردم از این کار دوری کنم، چون ندیدم در توان من است. یادم هست خانم فرهی به من زنگ زد و گفت که آقای مهرجویی برای این نقش غیر از شما کس دیگری را ندیده و پس بهتر است پیشنهاد ایشان را بپذیرید. به فرهی گفتم دلیل تردید من این است که از بازیگری چیزی نمی دانم و او گفت دقیقاً در همان شرایطی بودم که برای «هامون» دعوت شدم.

1723701400 902 تندیس بیتا فرهی رونمایی شد

کلاری افزود: خسرو شکیبایی و داریوش مهرجویی با وجود اینکه دوستان صمیمی من هستند، تشویق آنها در طول فیلمبرداری ادامه داشت، اما انرژی حضور در مقابل دوربین تنها توسط بیتا فرهی به من منتقل شد.

کارگردان فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرب» یادآور شد: می توان در مورد سبک بازیگری و درک، درک، دانش و جهان بینی خانم فرهی به تفصیل صحبت کرد اما مهم ترین چیزی که او را الگو می کند شخصیت خاص ایشان است. فرهی در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد و در خارج از ایران به تحصیل هنر پرداخت و موقعیت و مقامی که داشت، ایالتی با تأثیرگذاری به بزرگی او را می‌طلبد و این امر برای او به‌طور خاص اتفاق افتاد.

کلاری گفت: سبک بازیگری بیتا فرهی برایم شگفت انگیز بود. یادم می آید در فیلم «کیمیا» این احساس در کل فیلمبرداری وجود داشت. فرهی هر روز در میان خانواده های جنگ زده آبادانی ظاهر می شد و با این افراد ارتباط نزدیک داشت. او در صحنه ای از فیلم که در بیشه از دست عراقی ها فرار می کند، از تماشاگران خواست تا برای انتقال بهتر احساس اضطراب، کودک واقعی را در آغوش بگیرند. فرهی بازیگر تکنیکی نبود و همیشه از جان و دل برای این نقش می گذاشت و احساساتش را به شکلی اصیل بیان می کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: حضور فرهی در پشت صحنه آثاری که من با آنها همکاری داشتم بسیار زیاد بود و تاثیری خاص و واقعی بر همه گذاشت. او فردی صادق و شخصیتی سرکوب ناپذیر بود و جایش در سینمای ایران برای همیشه خالی خواهد ماند.

1723701397 440 تندیس بیتا فرهی رونمایی شد

موزه سینما ثابت می کند که مرگ ربطی به شخصیت هنرمند ندارد

علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما نیز گفت: بیتا فرهی هنوز در میان ماست و این به خاطر جادوی هنر و شخصیت شگفت انگیزش است. فرهی خانم از جمله هنرمندان و بازیگرانی است که شخصیتی واقعی دارد. او چند ویژگی مثبت داشت و همین امر او را در موقعیت ممتازی قرار می داد و او را از دیگران متمایز می کرد. فرهی بازیگری غریزی، عاطفی و احساسی بود و نحوه مواجهه او با نقش خود در محیط دانشگاهی را می توان نمونه ای از بازیگری غریری برای هنرجویان دانست. از مجموعه موزه سینما بابت انجام این حرکت زیبا و مهم سپاسگزارم، زیرا موزه سینما جایی است که ثابت می کند مرگ هیچ ربطی به شخصیت هنرمند ندارد.

بیتا فرهی عاشق کشورش است

مجری و بازیگر چیره دست سینما در ادامه این تجلیل گفت: بیتا فرهی در طول زندگی حرفه ای خود نقش های متفاوتی را ایفا کرده و از احساسات خود برای به نمایش گذاشتن ویژگی های هر شخصیت استفاده می کند. به عنوان مثال حضور او در فیلم «کیمیا» نتیجه بسیار خوبی داشت. او همیشه طوری با دیگران رفتار می کرد که طرف فکر می کرد فرهی نزدیک ترین فرد به اوست.

تندیس بیتا فرهی رونمایی شد

برومند افزود: این هنرمند از بودن در کنار دیگران لذت می برد و به وطن خود عشق می ورزد که نکته بسیار ارزشمندی بود. وقتی برای دیدار دخترش به خارج از کشور رفت، برای حضور دوباره در ایران لحظه شماری کرد و هیچ جای دنیا را به کشورش ترجیح نداد. من یک هنرمند بسیار احساسی و دوست صمیمی را از دست دادم. فرهی عاشق شعر، خوشنویسی، نقاشی و دنیای هنر بود. دکتر برای تدارک این مراسم. من از اسماعیلی ممنونم.

فرهی نمونه یک زن خوش اخلاق بود

آزیتا موگویی تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران از دوستان نزدیک بیتا فرهی نیز گفت: من در زندگی ام با دو وجه شخصیت بیتا فرهی مواجه شده ام. یکی تصویر هنری یک زن مدرن و مدرن با شهرتی فراگیر دارد، دیگری مربوط به شرایط ناشی از یک دوستی عمیق سی ساله است.

موگویی با بیان اینکه فرهی دارای ویژگی های خوب افراد ممتاز است، افزود: وی همواره سعی در حل اختلافات بین افراد داشت و نظم و انضباط چشمگیری در زندگی خصوصی خود اعمال می کرد و نزدیکان به این امر واقف هستند. فرهی فردی بسیار فرهیخته و متواضع بود و هرگز در هیچ زمینه ای ندیدم که خودنمایی کند. او از خانواده ای اصیل و اصیل بود و نسبت به همه نیز برخورد مهربانانه داشت.

نباید از نقش زن در سینمای ایران غافل شد

فاطمه محمدی عضو هیئت مدیره موزه سینما در بخشی دیگر از این مراسم گفت: نباید از نقش زنان در سینمای ایران غافل شد. زنان سینمای ایران جایگاه ویژه ای دارند که در همه جای دنیا قابل الگوسازی و تکرار نیست. من به وجود بیتا فرهی اعتقادی ندارم و فکر می کنم هیچ گاه پایانی برای این هنرمندان با ظاهر خاص و نقش های مهم نخواهد بود.

وی یادآور شد: موزه سینما گنجینه سینماست و خانه دائمی اهالی سینمای ایران محسوب می شود. از دختر بیتا فرهی، مهسا قریشی که ایده درخشان ساخت مجسمه این هنرمند بزرگ را به ذهنم خطور کرد، تشکر می کنم. محمدی گفت: امیدوارم بتوانیم میزبان و حافظ خوبی برای گنجینه های سینمای ایران باشیم. تلاش می کنیم نقش بانوان هنرمند را در موزه سینما پررنگ کنیم و امیدوارم در سال های آینده این مسیر ادامه پیدا کند.

کاوه آفاق خواننده و نوازنده خوش سلیقه نیز گفت: شرکت در این مراسم باعث افتخار است. آخرین باری که خانم فرهی را در موزه سینما دیدم و در آن زمان فکر نمی کردم آخرین دیدارمان باشد. برگزاری چنین برنامه ای برای خانم فرهی بسیار خوشحالم کرد.

1723701398 755 تندیس بیتا فرهی رونمایی شد

سپس رضا یزدانی خواننده و بازیگر نیز گفت: متاسفانه در زمان فوت خانم فرهی در ایران نبودم و نتوانستم در مراسم ایشان شرکت کنم. خانم فرهی در دو پروژه از جمله سریال «از یادها رفته» نقش مادرم را بازی کرد و در طول دو سال فیلمبرداری خاطرات زیادی از ایشان دارم.

یزدانی گفت: فرهی هنرمند بسیار ارزشمند و مهربانی بود که خبر درگذشت او برای من بسیار دردناک و تکان دهنده بود. یک ماه قبل از فوت فرهی با اندیشه فولادوند به خانه او رفتیم و او به یکی از همکاری های ما گوش داد. فرهی از من خواست که این قطعه موسیقی را به او بدهم تا بتواند فیلمنامه ای را برای ساخت ویدیوی خود آماده کند، اما متاسفانه این فرصت همکاری هرگز پیش نیامد.

مرتضی سعیدی خالق تندیس بیتا فرهی نیز گفت: بانی این مجسمه همسر خانم فرهی بوده است. پارسال داشتم مجسمه می ساختم که بیتا فرهی با دیدن تصاویر مربوطه به شوخی از من پرسید کی مجسمه را درباره من می سازد؟ قصد داشتم در روز تولد خانم فرهی یک سردیس کوچک هدیه بدهم که نشد. در حین ساخت این مجسمه سعی کردیم جزئیات زیادی را پیاده سازی کنیم.

سهیلا رضوی از بازیگران چیره دست سینمای ایران و از دوستان نزدیک بیتا فرهی در حین خواندن یکی از اشعار مورد علاقه بیتا فرهی با بیان این مطلب گفت: همکارانم در این گروه ویژگی ها و ویژگی های این هنرمند را برجسته کردند. دوستی من با بیتا فرهی و آزیتا موگویی به 30 سال قبل برمی گردد و 27 سال همسایه او بودم. این روزها که با چراغ خاموش از کنار خانه اش رد می شوم، احساس حق طلبی می کنم و بسیار غمگین می شوم. بتا برای من مثل یک خواهر بود.

مجسمه زنده یاد بیتا فرهی به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن در موزه سینما نصب شد.

در این مراسم محمود کلاری، علی دهکردی، سیوم برومند، آزیتا موگویی، سهیلا رضوی، فاطمه محمدی، هلیا امامی، علی اوجی، رضا یزدانی، کاوه آفاق، مهدی کوشکی، اکرم محمدی، سام هوروکان، محمود گبارلو و… بودیم. .

1723701400 560 تندیس بیتا فرهی رونمایی شد

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین