32 حقیقت جالب در مورد آلبرت انیشتین از نپوشیدن جوراب تا دزدی مغزی!

32 حقیقت جالب در مورد آلبرت انیشتین از نپوشیدن جوراب

آلبرت انیشتین بدون شک مشهورترین دانشمند قرن بیستم بود.

به گزارش روزیاتو، اکثر مردم با معادله معروف E=mc2 آشنا هستند. اما به گفته LiveScience، زندگی و کار اینشتین بسیار بیشتر از این معادله است. در این مقاله به حقایقی می پردازیم که ممکن است درباره او ندانید. از آغاز فروتنانه او به عنوان یک افسر ثبت اختراع تا پیشنهاد اداره یک کشور کوچک (که او آن را رد کرد).

1. اینشتین کشف کرد که جهان “محدودیت سرعت” دارد. نظریه نسبیت خاص که رابطه بین جرم، زمان و مکان را توضیح می دهد، بیان می کند که با نزدیک شدن یک جسم به سرعت نور، جرم و انرژی آن به بی نهایت می رسد. این بدان معنی است که نمی توان سریعتر از نور سفر کرد.

2. انیشتین استدلال کرد که مکان و زمان به هم مرتبط هستند. اگرچه انیشتین مفهوم فضا-زمان را ابداع نکرد، نظریه نسبیت خاص او نشان داد که فضا و زمان نسبت به یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین سرعت نور برای یک ناظر ثابت می ماند. طبق نظریه او، وقتی در فضا سفر می کنیم، زمان کمی کندتر جریان می یابد و با سرعت های فوق العاده مانند سرعت نور، زمان متوقف می شود.

3. اینشتین برای توضیح اثر فوتوالکتریک برنده جایزه نوبل شد. اثر فوتوالکتریک مشاهده‌ای است که صفحات فلزی هنگام برخورد با پرتوهای نور پرانرژی، الکترون‌ها را خارج می‌کنند. انیشتین پیشنهاد کرد که نور را می توان هم به عنوان ذره و هم به عنوان موج در نظر گرفت. او گفت فرکانس موج تعیین کننده انرژی ذره است و بالعکس.

4. اینشتین دیدگاه فیزیکدانان را در مورد نور تغییر داد. قبل از نظریه نسبیت خاص اینشتین، فیزیکدانان معتقد بودند که نور از ماده ای به نام «اتر نوری» عبور می کند. در اواخر قرن نوزدهم، دانشمندان آزمایشاتی را برای اثبات وجود آن انجام دادند.

5. اینشتین از سنین پایین به فیزیک علاقه داشت. او از پنج سالگی مجذوب نیروهای نامرئی بود که سوزن قطب نما را به حرکت در می آوردند و همین امر باعث می شد که دائماً به دنبال توضیحی برای این نیروهای نامرئی باشد.

6. هندسه را در 12 سالگی به تنهایی یاد گرفت. او برای مطالعه از کتاب درسی به نام های «انجیل هندسه» و «معجزه دوم» استفاده کرد.

7. دانش آموز محبوبی نزد معلمانش نبود. یکی از معلمانش در مدرسه لوتپولد مونیخ (جایی که اینشتین تحصیلات اولیه خود را دریافت کرد) به او گفت که آینده درخشانی نخواهد داشت!

8. انیشتین ویولن می نواخت. وقتی پنج ساله بود، مادرش او را در کلاس های ویولن ثبت نام کرد. اگرچه در ابتدا به نواختن علاقه نداشت، اما پس از آشنایی با موتزارت به هنر علاقه مند شد و تا پایان عمر به نواختن ادامه داد.

9. اولین مقاله علمی خود را در 16 سالگی نوشت. عنوان این مقاله “بررسی وضعیت اتر در میدان مغناطیسی” است و تاثیر میدان های مغناطیسی بر “اتر” (ماده نظری که در آن زمان تصور می شد امواج الکترومغناطیسی را منتقل می کند) مورد بررسی قرار گرفت.

10. اینشتین بعد از کالج برای هیچ سمت علمی پذیرفته نشد. او در نهایت به کار ارزیابی ادعاهای حق ثبت اختراع برای دولت سوئیس پرداخت که از آن به عنوان «نوعی نجات» یاد می‌کند که به او زمان و انرژی داد تا روی حل مشکلات فیزیکی تمرکز کند.

11. در اثبات وجود اتم کمک زیادی کرد. اینشتین به مسئله حرکت براونی (مشاهده ای که اجسام کوچک در آب به طور آشفته حرکت می کنند) علاقه مند بود. او گفت که ذرات نامرئی با گرده ها برخورد می کنند و باعث حرکت آنها می شوند و فرمولی برای توصیف این پدیده ارائه می دهند.

12. اینشتین یک صلح طلب بود. او در سن 16 سالگی آلمان را ترک کرد تا از خدمت اجباری اجتناب کند و بعداً یکی از چهار روشنفکر آلمانی شد که آشکارا با مشارکت آلمان در جنگ جهانی اول مخالفت کردند و ناسیونالیسم را به عنوان “قرمزی نژاد بشر” توصیف کردند.

13. نظریه های نسبیت انیشتین دیدگاه ایستا از جهان را به چالش کشید. معادلات او پیش بینی می کرد که جهان پویا است و می تواند منبسط یا منقبض شود. انیشتین که از این یافته شگفت زده شده بود، یک «ثابت کیهانی» ابداع کرد تا بیان کند که جهان اندازه ثابتی دارد. وقتی ادوین هابل متوجه شد که جهان واقعاً در حال انبساط است، انیشتین ثابت کیهانی را “بزرگترین اشتباه” خود نامید.

14. تنها در یک سال، چهار مقاله مهم از انیشتین منتشر شد. در سال 1905، که به عنوان «سال معجزات انیشتین» شناخته می‌شود، توضیح خود را درباره اثر فوتوالکتریک، نظریه حرکت براونی و دو مقاله در مورد نظریه نسبیت عام منتشر کرد.

15. انیشتین با چارلی چاپلین دوست بود. چاپلین حتی انیشتین و همسرش السا را ​​به عنوان مهمانان ویژه برای اولین نمایش فیلم «چراغ‌های شهر» در سال 1931 دعوت کرد و کلمات معروف زیر را به اینشتین گفت: «مردم من را تشویق می‌کنند زیرا مرا درک می‌کنند. اما آنها شما را تشویق می کنند زیرا هیچ کس شما را درک نمی کند!

16. اینشتین به خدا اعتقاد داشت. اما او به خدا به عنوان اجابت کننده دعا اعتقاد نداشت. در واقع، او فکر می کرد که خداوند خود را از طریق «هماهنگی» جهانی آشکار کرد. معروف است که می گوید: «خدا تاس نمی زند».

17. اینشتین هدف بزرگی برای توصیف کل جهان داشت. او این مفهوم را «نظریه وحدت بزرگ» نامید. با وجود اینکه او هرگز به این رویا نرسید، فیزیکدانان همچنان در تلاش برای یافتن او هستند.

18. انیشتین فکر می کرد هدف نهایی او توضیح عملکرد کل جهان (از ذرات زیر اتمی تا دورترین نقاط فضا) در قالب یک نظریه واحد است.

19. انیشتین یکی از اعضای انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان (NAACP) بود. او بین تجارب سیاه‌پوستان آمریکایی و تجربیات خود به‌عنوان یهودی در آلمان نازی شباهت‌هایی می‌دید و در سخنرانی آغازین خود در کالج لینکلن، یک دانشگاه تاریخی سیاه‌پوستان، جداسازی یا آپارتاید را به عنوان «بیماری سفیدپوستان» محکوم کرد. “

20. اف بی آی یک پرونده 1400 صفحه ای درباره انیشتین تهیه کرد. مواضع صلح‌طلبانه و سیاست‌های چپ‌گرایانه او باعث شد که او به‌عنوان «بسیار رادیکال» شناخته شود.

21. اینشتین به وجود سیاهچاله ها اعتقاد نداشت. او در مقاله ای در سال 1939 دلایلی را برای عدم امکان سیاهچاله ها ارائه کرده بود، اما نظریه نسبیت عام انیشتین نشان می دهد که سیاهچاله ها وجود دارند.

22. اینشتین به وجود کرم چاله ها اعتقاد داشت. در مقاله ای که در سال 1935 منتشر شد، او و فیزیکدان ناتان روزن پیشنهاد کردند که در نزدیکی اجسام بسیار بزرگ، فضا-زمان می تواند مانند یک لوله لاستیکی به سمت داخل خم شود و یک تونل بین دو منطقه مختلف ایجاد کند.

23. انیشتین جوراب نپوشید! او به قدری از جوراب های سوراخ دار متنفر بود که از پوشیدن آنها اجتناب می کرد.

24. مغز انیشتین دزدیده شد! پس از مرگ انیشتین در سال 1955، توماس هاروی آسیب شناس، مغز انیشتین را در جریان کالبد شکافی دزدید و از آن برای کشف اسرار آناتومیکی این نابغه استفاده کرد.

25. اینشتین عاشق دریانوردی بود. با این حال، فیزیکدان مشهور در این کار چندان خوب نبود. قایق او چندین بار واژگون شد، بنابراین همسایگانش اغلب مجبور بودند او را نجات دهند.

26. روز تولد انیشتین روز پی است. هر سال، روز چهاردهم مارس، سومین ماه پس از میلاد، به دلیل مطابقت عددی آن با سه رقم اول پی (14/3) روز خاصی است. اینشتین در سال 1879 به دنیا آمد.

27. اینشتین یخچال را اختراع کرد. این وسیله که انیشتین به همراه همکارش لئو زیلارد ساخته بود، نیازی به موتور یا خنک کننده نداشت و از گاز بوتان در حال جوش برای کاهش دما با جذب انرژی از یک محفظه استفاده کرد.

28. اینشتین عمیقاً به چالش های علمی فیزیک کوانتومی علاقه مند بود و به دنبال یافتن نظریه ای جامع بود که تمام پدیده های فیزیکی را توضیح دهد.

29. نظریه های اینشتین منجر به ساخت بمب اتمی شد. معادله E=mc2 مبنای نظری چنین سلاحی را تشکیل می دهد، اما نحوه ساخت آن را توضیح نمی دهد.

30. در آغاز جنگ جهانی دوم، انیشتین نامه ای به فرانکلین روزولت (رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) نوشت و در مورد تحقیقات احتمالی در مورد سلاح های هسته ای در آلمان به او هشدار داد.

31. پس از بمباران هیروشیما و ناکازاکی، انیشتین کمیته اضطراری دانشمندان هسته ای را تأسیس کرد تا آمریکایی ها را در مورد خطرات سلاح های هسته ای آموزش دهد.

32. نظریه های اینشتین برای توضیح همه پدیده های جهان (از ذرات زیر اتمی تا دورترین نقاط فضا) در یک نظریه واحد همچنان الهام بخش فیزیکدانان است و هدفی است که فیزیکدانان هنوز در تلاش برای یافتن آن هستند.