پنل شیشه ای فیلم «نقش رستم» شکست/ دلیلش چه بود؟ + عکس

پنل شیشه ای فیلم نقش رستم شکست دلیلش چه بود؟

به گزارش انتخابتو، حمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به پیگیری ایسنا در خصوص وضعیتی که برای یکی از نقاشی های شیشه ای نقش رستم که عکس آن منتشر شده است، پاسخ داد. راهنمایان گردشگری در تشریح این مطلب گفت: ظهر چهارشنبه گذشته به دلیل گرمای شدید، شیشه تابلوی راهنما شکسته و پس از پیگیری، تابلوی جایگزین تولید و نصب شد.

ایسنا در گزارشی نوشت: مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به تکرار این حادثه در دیگر اماکن تاریخی این استان گفت: چند هفته پیش نیز مشابه این حادثه در پاسارگاد رخ داد. تصحیح شد.

فرونشست زمین، خشکسالی، برداشت بی رویه آب برای مصارف کشاورزی و تغییرات اقلیمی در سال های اخیر دشت مرودشت و نقر رستم را تهدید کرده و نیاز مبرمی به حفاظت دارند.

نقش رستم که لقب مجموعه آرامگاهی هخامنشی را یدک می‌کشد، در ۷ کیلومتری شمال غربی تخت جمشید قرار دارد. این مجموعه بزرگ شامل 23 اثر باستانی مانند زیارتگاه ها، بنای کعبه زرتشتیان، نقش برجسته ها و کتیبه ها است.

این مجموعه بزرگ در منتهی الیه شمالی شهر پارسه قرار دارد و از نظر ارتباط فضایی و فضایی، دو محوطه باستانی مهم نقش رستم و تخت جمشید از نظر عملکردی به هم مرتبط بودند. شهر پارسه یک واحد شهری متشکل از بخش‌های مختلف دوره‌های عیلام، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و اسلامی است و بازسازی این شهر تاریخی در محدوده‌های درجه یک تخت جمشید معقول و قابل درک است. اسناد باقی مانده ظاهراً مرزهای این شهر از شمال به سمت نقش رستم و حوض در منطقه حریم یک در اطراف صفه همپوشانی دارند.

مجموعه نقش رستم در دوره های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانیان بر اساس آثار مکتوب مانند کتیبه های خط میخی از دوره هخامنشی و خطوط باستانی دوره ساسانی مورد استفاده و احترام قرار گرفته است. مجموعه آرامگاه نقش رستم در زمان هخامنشیان به عنوان بخش مهم و کاربردی شهر پارسه در حاشیه شهر قرار داشت، اما با تخت جمشید ارتباط داشت. سنت دفن پادشاهان گذشته بر اساس سنت زرتشتی در این مکان انجام می شد.

در نمای صخره ای به ارتفاع 60 متر در محل نقش رستم، آثار داریوش اول (486-521 ق.م)، خشایارشا (465-486 ق.م)، اردشیر اول (425-465 ق.م) و داریوش دوم (486) قرار دارد -521 قبل از میلاد) بناهای تاریخی. در 423-423 (ق.م 404) واقع شده است. اینجا در کنار مقبره ها، بنایی معروف به کابالای زرتشت در زمان هخامنشیان ساخته شده که از نظر ساختار معماری و کارکردی قابل توجه و حائز اهمیت است.

2333216

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین