زیتون شمال را در خانه تهیه کنید!

زیتون ارگانیک نمکی بزرگ با دانه معجون - 700 گرم

اگر به فکر یک ادویه اصیل ایرانی هستید، زیتون را به شما پیشنهاد می کنیم. این مخلفات خوشمزه برای کباب کوبیده، اکبر جوچه، خورشت فسنجان و … بسیار مناسب است. همراه با غذا سرو می شود. برای تهیه زیتون پرورشی به مقداری زیتون، سیر، گردو، رب انار و … نیاز دارید. باید موادی که در دستور پخت روغن زیتون استفاده می کنید ممکن است بسته به ذائقه شما متفاوت باشد. در این مطلب از مجموعه مقالات انتخابتو طرز تهیه زیتون و مواد لازم را برای شما شرح دادیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه زیتون خانگی

برای تهیه زیتون می توانید بسته به ذائقه خود از زیتون بدون هسته یا بدون هسته استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از موادی مانند گلپر و روغن زیتون به ذائقه شما بستگی دارد.

عنوان مقدار
رب انار 2 لیوان
فندق 2 لیوان
زیتون از نیم کیلو تا 700 گرم
آب انار یا آب پرتقال نیم پینت
دانه های انار نیم پینت
سیر 3 قرص
پونه کوهی هر چقدر که بخواهی
سبزیجات معطر یک متر مربع
روغن زیتون طبق درخواست

زیتون پرورده لواسانی با گردو - 500 گرم

چگونه زیتون خانگی تهیه کنیم؟

چگونه زیتون پرورشی تهیه کنیم؟

برای تهیه زیتون خانگی باید از زیتون بدون طعم استفاده کنید. اگر زیتون شور یا ترش دارید ابتدا آنها را در یک کاسه آب خیس کنید و بعد از یک ساعت آبکش کنید تا مزه اضافی آن گرفته شود. گردو را خرد یا آسیاب کنید.

سپس سبزیجات معطر، آویشن، دانه های انار، روغن زیتون و … را به زیتون اضافه کنید. آن را اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید. زیتون های پرورش داده شده را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و ظرف را در یخچال قرار دهید. برای گرفتن طعم بهتر از زیتون های پرورشی، حداقل 24 ساعت مواد را در یخچال استراحت دهید.

یادداشت های اضافی

  • می‌توانید برای روشن‌تر کردن رنگ زیتون‌های رسیده از گردو بیشتر و برای تیره‌تر شدن آن‌ها از رب انار یا دانه‌های انار بیشتر استفاده کنید.
  • زیتون خام کمی تلخ است. برای رفع تلخی آن می توانید زیتون ها را در ظرفی خیس کنید و هر چند ساعت یکبار آب آن را عوض کنید. بهتر است چند نقطه از زیتون را با سوزن سوراخ کنید تا تلخی آن زودتر و راحت تر از بین برود.
  • در تهیه زیتون می توانید به جای آب انار از سرکه استفاده کنید.
  • برای تهیه زیتون پرده رودباری از سبزی چوچاق استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد خوشمزه انار و سیب سبز با سس مخصوص؟

بیشتر بخوانید: 10 ماده غذایی که کلسترول خوب شما را افزایش می دهد

زیتون رشد کرده

ویژگی های زیتون پرورشی

زیتون های پرورشی دارای ویژگی های بسیاری با ارزش های غذایی متفاوت هستند. در زیر به ویژگی های این دسر خوشمزه و اصیل ایرانی اشاره کرده ایم.

  • کاهش وزن: سروتونین موجود در زیتون باعث می شود با هر بار مصرف این دسر احساس سیری کنید. مواد اولیه زیتون های پرورشی به راحتی هضم می شوند.
  • تسکین درد: روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن است. بنابراین مصرف زیتون پرورشی می تواند بسیاری از دردهای شما را کاهش دهد.
  • محافظت در برابر سرطان: زیتون های پرورشی غنی از اسیدهای چرب مفید و آنتی اکسیدان هایی هستند که از بروز علائم سرطان جلوگیری می کنند.
  • تقویت کننده استخوان: ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زیتون پرورشی به شکل گیری استخوان و تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می کند.
  • درمان کم خونی: آهن موجود در آب زیتون و انار به درمان کم خونی کمک می کند. همچنین به رشد جنین کمک می کند.
  • ضد یبوست: روغن ها و فیبرهای موجود در زیتون هضم غذا را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این خاصیت ضد باکتریایی این دسر از عفونت در دستگاه گوارش جلوگیری می کند.
  • قند خون را کاهش می دهد: آب انار و رب گوجه فرنگی موجود در زیتون پرورشی به کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می کند.
  • تقویت چشم: ویتامین A موجود در زیتون به تقویت بینایی و چشم کمک می کند. مصرف روزانه زیتون رسیده خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه سالاد الویه خوشمزه با مواد عالی تهیه کنیم؟

برای اطلاعات بیشتر: منابع غنی ویتامین E که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید

زیتون پرورده لواسانی با گردو - 500 گرم

زیتون کاشته شده در سحر - 310 گرم

تهیه زیتون پرورشی

کالری زیتون پرورشی

اگر در مصرف روزانه زیتون پرورشی مردد هستید، کافی است کالری این دسر ایرانی را بدانید. جدول زیر میزان کالری، کربوهیدرات و غیره را در 100 گرم زیتون پرورشی نشان می دهد. مقادیر را نشان می دهد.

عنوان مقدار
کالری 200 کالری
کربوهیدرات ها 13 گرم
پروتئین 0.9 گرم
روغن 12 گرم
فیبر 3 گرم

بیشتر بخوانید: ترشی تابستانی را با میوه های فصل چگونه تهیه کنیم؟

حرف آخر

روغن زیتون یکی از دسرهای اصیل ایرانی است که در کمتر از یک ساعت به راحتی در منزل تهیه می شود. برای تهیه این دسر خوشمزه تنها به مقداری زیتون، رب انار، سبزیجات معطر و گردو نیاز دارید. در حین تهیه این دسر می توانید طبق ذائقه خود از گلپر و آویشن نیز استفاده کنید.

منبع

Unicornsinthekitchen.com

سوالات متداول

1. برای تهیه زیتون پرورشی به چه موادی نیاز است؟

برای تهیه زیتون پرورشی به گردو و رب انار و همچنین زیتون نیاز دارید. همچنین می توانید با توجه به ذائقه خود از سبزیجات معطر و دانه های خشک انار استفاده کنید.

2. زیتون پرورشی چند کالری دارد؟

میزان کالری زیتون پرورشی تقریباً 200 کالری در 100 گرم است. البته میزان کالری به مواد اولیه نیز بستگی دارد.

3. آیا می توان از نمک یا زیتون ترشی برای تهیه زیتون پرورشی استفاده کرد؟

خیر برای تهیه این دسر بهتر است از زیتون های تلخ و بی مزه استفاده کنید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا