سرنخ ایران در گنج وایکینگ ها!

سرنخ ایران در گنج وایکینگ ها

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که کاسه در که گل سرسبد خزانه داری اسکاتلند محسوب می شود، با استفاده از نقره استخراج شده از معدنی در ایران ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، این ظرف نقره ای ستاره «گالوی گنج» است. این گنجینه غنی ترین مجموعه آثار باستانی عصر وایکینگ است که تا کنون در بریتانیا و ایرلند کشف شده است و در ابتدا در سال 900 پس از میلاد دفن شد و در مکانی در اسکاتلند کشف شد. اکنون نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که منشاء این صفحه نقره ای به غرب آسیا می رسد و حدود 1000 سال پیش برای رسیدن به اسکاتلند نیمی از جهان را طی کرده است.

این شیء پیچیده شده در پارچه های باستانی از یک مزرعه در اسکاتلند یک دهه پیش بازیابی شد، و همچنان یک مسئله بسیار نادر است. سطح این جسم فقط با اسکن اشعه ایکس قابل مشاهده بود. پارچه‌ها از آن زمان تا حدی از ظرف جدا شده و در جای دیگری ذخیره شده‌اند، همچنین ظرف با لیزر تمیز شده و به صورت علمی برای حذف خوردگی سبز از بسیاری از سطوح نقره‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی های بیشتر برای اولین بار جزئیات طرح های تاج شکل، محراب های آتشین و موجوداتی از جمله پلنگ و ببر را نشان داد.

تصاویر روی این ظرف به مفاهیم مربوط به «مزدیسنا»، آیینی از دوره امپراتوری ساسانیان اشاره دارد. علاوه بر این، نتایج بررسی های علمی نشان می دهد که نقره به کار رفته در این غذا از معدنی در ایران استخراج شده است.

این مجموعه از اشیاء تاریخی با استفاده از یک فلزیاب در اسکاتلند در سال 2014 کشف شد. این گنج که یکی از مهم ترین یافته های باستان شناسی بریتانیا به حساب می آید، از بیش از 5 کیلوگرم نقره، طلا و مواد دیگر تشکیل شده و شامل اشیایی از صلیب گرفته تا سنجاق می شود.