300 هنرمند پرونده باز دارند

300 هنرمند پرونده باز دارند

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، میزگرد مطبوعاتی جشن فرهنگی روز ملی سینما امروز 19 شهریور 1403 در خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم رسول صدر عاملی سخنگوی خانه سینما و شادمهر راستین دبیر مراسم فرهنگی روز ملی سینما در خصوص برگزاری مراسم بزرگداشت فرهنگی روز ملی سینما مطالبی را بیان کردند.

رسول صدر عاملی در ابتدای این نشست گفت: این جلسه را بعد از مدت ها برگزار می کنیم که یا حرفی برای گفتن نداشتیم یا آنقدر حرف برای گفتن داشتیم که وقت گفتن نداشتیم. آخرین جشن خانه سینما را در سال ۱۳۹۷ برگزار کردیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی مشکلات دیگر این مراسم برگزار نشد. بحث تجلیل از خانه سینما و اهدای مجدد آثار با هیئت داوران و تندیس در هیات مدیره خانه سینما مطرح شد. اما پس از بحث و گفتگو به جایی رسیدیم که احساس کردیم این ماراتن چندان عادلانه نیست چرا که بسیاری از همکاران ما در سال های اخیر به دلایل مختلف فیلم نساخته بودند. به همین دلیل جشن خانه سینما امسال برگزار نمی شود، اما به دلیل اهمیت روز ملی سینما، این جشن را با شکل و شمایلی متفاوت در تهران برگزار خواهیم کرد.»

وی افزود: در این برنامه داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد، کامبوزیا پرتویی و… برای افراد بزرگداشت و بزرگداشت خواهیم داشت. هر ژانر سینمای ایران برنامه های خاص خود را خواهد داشت و به برقراری ارتباط بین سینما و جامعه کمک می کند. همچنین جلسات ویژه ای برگزار خواهد شد. امیدواریم هیأت مدیره بعدی سینما جشن خانه سینما را برگزار کند اما سعی می کنیم در سال های آینده این جشن فرهنگی را با جشن خانه سینما ادامه دهیم.

این مدیر با بیان این مطلب اظهار داشت: متأسفانه 300 نفر از همکاران ما همچنان پرونده مفتوح دارند و در صدد رفع مشکلات آنها هستیم. با وجود مسائل سیاسی و مشکلات فراوان امیدواریم بتوانیم سینما را به روزهای درخشان خود برگردانیم.

دوستی با سینما

صدر عاملی با اشاره به نقش زنان در سینما گفت: برای تجلیل و تجلیل از زنان سینمای ایران کلیپ هایی تهیه کرده ایم که اهمیت کار این است که یادآوری کنیم که زنان همیشه چه در بازیگری و چه در کارگردانی تاثیر زیادی داشته اند. و در زمینه های دیگر.

شادمهر راستین در ادامه این مراسم با اشاره به شیوه جدید بزرگداشت روز ملی سینما گفت: از میان ایده های مطرح شده برای روز ملی سینما، حفظ فرهنگی را انتخاب کردیم که این ایده بدون حمایت روز ملی سینما امکان پذیر نبود. رسانه ای چون اتفاق بزرگی مثل جشن خانه سینماست.» او پیش از جشن خبرسازی کرده بود و بار رسانه ای را به دوش می کشید، اما در دستور فعلی اگر رسانه ها توجه نکنند، روند شکل نمی گیرد. خوب به همین دلیل است که جشن فرهنگی روز ملی سینما به رسانه نیاز دارد.

وی ادامه داد: زمانی که این ایده مطرح شد، تعدادی کار داشتیم که برای بزرگداشت روز ملی سینما درخواست کردیم در این روز انجام شود، مانند رونمایی از کتاب، چاپ سوم فیلمنامه های عیاری و ساخت فیلم « همسایه» نوشته داریوش مهرجویی و احمد محمود. فیلمنامه گمشده برای چاپ آماده شده است و همچنین اسناد و نوشته هایی درباره موسیقی فیلم ها برای نمایش در موزه بتهوون (چمن آرا) وجود دارد.

این قانون بعد از 40 سال امضا می شود

سخنگوی مدیرعامل خانه سینما در این میزگرد گفت: دو خبر بسیار مهم و خوب داریم، اول اینکه برای حل مشکلات اتحادیه سینماگران برنامه ریزی شده است چرا که وقتی سینما قوی باشد و بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. همه طبقات قوی خواهند بود و مسائل و مشکلات خاص خود را دارند.”

وی در خصوص تدوین قانون جدید سینما گفت: به عنوان مثال انجمن بازیگران برای اولین بار پس از 40 سال موفق به تصویب قانون مشارکت بازیگران کودک و نوجوان در سینمای خانگی و سینما شد که طبیعی است. که در صورت اجرای آن مشکلات و مسائل مطرح خواهد شد».

صدر عاملی ادامه داد: اقدام مفید دیگر این است که انجمن بازیگران کانونی برای فارغ التحصیلان بازیگری راه اندازی کرد و سایر حرفه ها نیز در تلاش هستند تا این کار را انجام دهند.

کمتر از 10 درصد بازیگران و فیلمسازان درآمد بسیار بالایی دارند

این هنرمند با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان گفت: مشکل معیشتی در سینمای ایران بسیار جدی است، کمتر از 10 درصد بازیگران و فیلمسازان درآمد بسیار بالایی دارند و بقیه حتی معیشت متوسطی ندارند، ما باید این 10 درصد را متوقف نکنیم باید این شرایط را برای بقیه مردم فراهم کنیم.

2455555

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین