چگونه یک شام خوشمزه با آرد نخودچی تهیه کنیم؟

آرد نخود جامن - 500 گرم

شامی نخودچی یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که با روش ها و مواد مختلف در مناطق مختلف کشور تهیه می شود. این غذا اغلب به عنوان یک غذای سبک یا میان وعده سرو می شود و یکی از غذاهای محبوب سفره های ایرانی است. غذای آرد نخودچی نسخه خوشمزه و مغذی این غذای محبوب است که به جای گوشت یا تخم مرغ از آرد نخودچی تهیه می شود. این نوع شام ها علاوه بر بسیار خوشمزه بودن، گزینه مناسبی برای گیاهخواران و یا کسانی که به دنبال تنوع در وعده های غذایی رژیمی هستند نیز می باشد. در زیر طرز تهیه شام ​​با آرد نخودچی خوشمزه را یاد می گیریم.

طرز تهیه شام ​​با آرد نخودچی

از آنجایی که می توانید این غذا را بدون ریسک درست کنید و افراد زیادی آن را دوست دارند، مقاله ما در مورد طرز تهیه شام ​​با آرد نخودچی، نکات تکمیلی و البته ارزش و ویژگی های این غذا را مطالعه خواهید کرد.

5%

55000

پنجاه، بیست و پنج بخش

طرز تهیه شام ​​با آرد نخودچی

مواد خام

برای تهیه کباب شام با آرد نخودچی به مواد زیر نیاز دارید:

مواد خام مقدار
آرد نخودچی 2 لیوان
پیاز 2 عدد
سیب زمینی پخته 1 عدد متوسط
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
پودر زیره 1 قاشق چایخوری
ادویه همانطور که لازم است
روغن برای سرخ کردن بسه
آب یا آبلیمو چند قاشق غذاخوری (برای تنظیم قوام)

خورش فسنجان بدون گوشت ایرانی 500 گرم

خمیر کاپو هزارلا - 400 گرم

مراحل مقدماتی

مراحل تهیه آرد نخودچی به شرح زیر است:

  1. تهیه مواد: ابتدا پیاز را پوست گرفته و رنده کنید. سپس سیب زمینی های پخته شده را رنده کنید. این دو ماده پایه اصلی شامی را تشکیل می دهند و طعم و بافتی لطیف به آن می دهند.
  2. مخلوط کردن مواد خشک: در یک کاسه بزرگ آرد نخودچی، زردچوبه، پودر زیره، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. اگر از ادویه های دیگری مانند پودر زنجبیل یا دارچین استفاده می کنید، در این مرحله آن ها را اضافه کنید. آرد نخود دارای بافت نرمی است و به خوبی با مواد دیگر مخلوط می شود.
  3. مواد مرطوب را اضافه کنید: حالا پیاز رنده شده و سیب زمینی پخته شده را به مخلوط آرد نخودچی اضافه کنید. تخم مرغ ها را به این مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر نسبتا چسبناک و یکدستی به دست آید. اگر خمیر خیلی سفت یا خشک است، می توانید چند قاشق غذاخوری آب یا آب لیمو اضافه کنید تا غلظت آن تنظیم شود. این مخلوط باید غلظتی داشته باشد که به راحتی در شام میل شود.
  4. استراحت دادن به خمیر: خمیری که به دست آورده اید حدود یک ربع تا نیم ساعت در یخچال بگذارید تا کمی سفت شود و راحت تر با آن کار کنید.
  5. شام خود را سبک کنید: بعد از اینکه خمیر کمی استراحت کرد، مقداری از آن را بردارید و به شکل یک گلوله کوچک در دست بغلتانید. سپس با دست پهن کرده و به شکل گرد در آورید. وسط هر ظرف با انگشت یک سوراخ کوچک ایجاد کنید تا موقع سرخ کردن بهتر بپزد.
  6. کباب شام: یک ماهیتابه مناسب را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از داغ شدن روغن، شمیس ها را در تابه بریزید و سرخ کنید تا دو طرف آن طلایی و ترد شوند. بهتر است شامی ها را در چند مرحله سرخ کنید تا خوب و یکنواخت بپزند.
  7. سرویس شام: بعد از سرخ شدن شمی ها، آنها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. شام های آماده را می توان به عنوان یک غذای مستقل با سبزیجات تازه، نان یا سس های مختلف سرو کرد.

برای اطلاعات بیشتر: طرز تهیه آرد لپه با گوشت چرخ کرده به 5 روش (مرحله به مرحله)

روغن آفتابگردان مایع حاوی ویتامین D و E. صنوبر - 2.7 کیلوگرم

نکاتی برای تهیه شام ​​با آرد نخودچی و سیب زمینی

توجه به نکات زیر در تهیه شام ​​با آرد نخودچی ضروری است:

  • تنظیم قوام خمیر: آرد نخود باعث چسبندگی خمیر می شود، بنابراین اگر خمیر شما خیلی سفت است، می توانید با اضافه کردن چند قاشق غذاخوری آب یا آبلیمو، غلظت آن را تنظیم کنید.
  • تفت دادن بهینه: برای سرخ کردن شمی بهتر است روغن را خیلی داغ نکنید زیرا باعث می شود شمی ها به سرعت طلایی شوند اما داخل آن نپخته می ماند. حرارت باید متوسط ​​باشد تا شامی به آرامی و یکنواخت بپزد.
  • استفاده از ادویه جات ترشی جات: همچنین می‌توانید ادویه‌های دیگری مانند پودر سیر یا آویشن را بنا به ذائقه خود به رب شامی اضافه کنید.
  • مناسب برای گیاهخواران: اگر می خواهید شامتان کاملا گیاهی باشد، می توانید تخم مرغ را بردارید و کمی آرد اضافه کنید تا قوام خمیر حفظ شود.
زردچوبه سحرخیز - 500 گرم

طرز تهیه شام ​​با آرد نخودچی خوشمزه برای مطالعه بیشتر: شامی رودباری

ارزش شام و خواص آرد نخودچی

شامی که با آرد نخود تهیه می شود یک غذای بسیار مقوی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. حاوی:

    • آرد نخود سرشار از پروتئین های گیاهی است و یکی از منابع مهم پروتئین در رژیم گیاهخواری محسوب می شود.
    • همچنین این ماده حاوی فیبرهای محلول و نامحلول است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کنترل سطح قند خون کمک می کند.
    • آرد نخود همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، فسفر و منیزیم است که به تقویت استخوان ها و سلامت کلی کمک می کند.
    • علاوه بر افزودن طعم و بافت بهتر، استفاده از سیب زمینی در این غذا منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده است که انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.
    • علاوه بر این، سیب زمینی حاوی ویتامین C و پتاسیم است که به تقویت سیستم ایمنی و تعادل الکترولیت ها در بدن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کتلت گوشت ترد و خوشمزه با سیب زمینی خام

اگر از روغن های سالم در غذاهای سرخ شده استفاده می کنید، می توانید از اثرات مضر روغن های ناسالم جلوگیری کنید و این غذا را به گزینه ای سالم تبدیل کنید.

آب یک و یک لیمو - 320 میلی لیتر

طرز تهیه شام ​​با آرد نخودچی برای مطالعه بیشتر: شامی بابلی

خلاصه

شامی آرد نخودچی یک غذای سنتی و محبوب ایرانی است که علاوه بر طعم لذیذ، فواید زیادی برای بدن دارد. این غذا به راحتی تهیه می شود و می توان آن را به عنوان میان وعده یا حتی یک وعده غذایی کامل سرو کرد. با توجه به تنوع در استفاده از ادویه ها و افزودنی های مختلف می توانید طرز تهیه شام ​​با آرد نخودچی و هویج، طرز تهیه غذای کباب با آرد نخودچی را در اصفهان امتحان کنید. این شام سرشار از پروتئین به دلیل وجود آرد نخودچی می تواند گزینه خوبی برای گیاهخواران و کسانی باشد که به دنبال غذاهای سالم تری هستند. با رعایت نکات تهیه و سرخ کردن، شام های ترد و خوشمزه ای را تهیه می کنید که همه از آن لذت می برند.

سوالات متداول

1. مدت زمان ماندگاری آرد نخودچی چقدر است؟

آرد نخود را می توانید 2 تا 3 روز در یخچال و یک ماه در فریزر نگهداری کنید.

2. مواد اولیه برای تهیه غذای آرد نخودچی چیست؟

برای تهیه غذای آرد نخودچی به آرد نخودچی، پیاز، سیب زمینی پخته و ادویه جات نیاز دارید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا