در تمام کارهای سروش لباس از برندهای ایرانی بود/ برای کار «سوشون» بیش از سه هزار عکس تاریخی به نرگس آبیار نشان دادم.

در تمام کارهای سروش لباس از برندهای ایرانی بود برای

به گزارش خبرگزاری انتخابتو از روابط عمومی خانه سینما، نشست نقد و بررسی کتاب «حرفه فیلمبردار: طراح صحنه و لباس» نوشته «دبورا نادولمان لندیس» از سوی انتشارات گیلگمش، دوشنبه 28 شهریورماه برگزار شد. با حضور پگاه ترکی طراح لباس سینما.
در این نشست به میزبانی موسسه هنری «اوسان»، مجله «کمد سراک» و نشریه «آگراندیسمان» به مناسبت جشن فرهنگی روز ملی سینما، علاقه مندان به طراحی لباس در «گیلگمش» گرد هم آمدند. کافه کتاب دیوار».
در ابتدای این نشست پروستو نباتی سردبیر مجله کمد لباس سراک گفت: فعالیت این مجله از سال 1396 آغاز شد و در این مدت سعی کردیم اطلاعات خوبی از دنیای مد در اختیار علاقه مندان به مد قرار دهیم. در دنیای امروز فرصتی برای یادگیری مد با تماشای فیلم یا خواندن کتاب وجود دارد و این فرصت را نباید از دست داد. ”
در ادامه این مراسم، پگاه ترکی درباره کتاب «فیلمبردار حرفه ای: طراح صحنه و لباس» گفت: نکته جالب در مورد همه طراحان ذکر شده در این کتاب این است که در این زمینه آموزش دیده اند؛ یعنی فارغ التحصیلان دانشگاهی در این زمینه بوده اند. این کتاب بسیار مهم است زیرا طراحان چگونه به طراحی لباس می پردازند، به شما توصیه می کنم که این کتاب را بخوانید ، به ما می گویند که از ابتدا طراح حرفه ای نباشید، در مرحله اول آن را تجربه کنید، یعنی کارآموز شوید و بعد دستیار شوید تا مردم آن را آرام آرام ببینند.

وقتی برای سینما لباس طراحی می کنیم با شخصیت آفرینی سر و کار داریم نه تجارت.

وی درباره طراحی لباس در دو زمینه مجزا گفت: باید بدانید که طراحی دوخت با طراحی لباس در سینما متفاوت است؛ بنابراین در گام اول انتخاب شما مهم است، ما در حوزه مد کار می کنیم اما وقتی صحبت از طراحی سینما به میان می‌آید، ما طرفدار خلق شخصیت‌ها هستیم، در حالی که در سینما فیلمنامه و کارگردان وجود دارد، بنابراین ما داریم طراحی می‌کنیم.” ویژگی ها، طراح صحنه و لباس باید قهرمان را به درستی طراحی کند، مثلاً چه اثر معاصر باشد و چه تاریخی، هر کدام شرایط خاص خود را دارند.
این طراح صحنه و لباس ادامه داد: در یک کار معاصر اولین قدم خواندن فیلمنامه است، باید آن را در دنیای کنونی تصور کنید، باید با کارگردان تعامل داشته باشید، شخصیت را به خوبی تصور کنید، حتی برای آن ایده. وقتی از تجریش به جوانمرد کسب می‌روی، مردم آن‌ها را می‌بینند و «دیدن جامعه به شما کمک می‌کند تا تصور کنید، زیرا می‌بینید مردم در جامعه چه می‌پوشند».
وی درباره قدم بعدی در طراحی لباس گفت: مرحله دوم در طراحی لباس، انتخاب پالت رنگ مناسب است، هر هنرمندی نیاز به دیدن تابلوها و تابلوهای زیبا دارد، این بازدیدها این فرصت را به شما می دهد تا حافظه بصری خود را تقویت کنید، بنابراین شما می تواند مردم را بداند که آیا طراحی لباس های مد روز است یا طراحی لباس برای سینما.

تعامل اولین اصل جامعه مدرن است

ترکی توانایی خود را در روی کاغذ آوردن ایده اینگونه توضیح داد: پس از آشنایی با شخصیت خود و صحبت با کارگردان، باید این طرح را روی کاغذ بیاورید، به نظر من ضعیف ترین طراح کسی است که نتواند ایده خود را بیان کند. نقطه مشترک 80 درصد از طراحان لباس در این کتاب بر اساس طراحی ها و عکس های روی کاغذ است.” در نظر داشته باشید و وقتی روز آزمون گریم فرا می رسد، همه چیز به هم می ریزد.»

وی درباره تعامل با گروه سازنده گفت: محتاط نباشید و حتما با عوامل در تعامل باشید تا از قول خود عقب نمانید، می توانید با طراحی لباس اشتباه یک بازیگر را خراب کنید و این وظیفه شما این است که این کار را با مشارکت طراح گریم و بقیه عوامل انجام دهید.
ترکی ادامه داد: در سینمای ما اغلب افراد به صورت انفرادی کار می کنند، در حالی که شما یک فیلم را به صورت گروهی کامل می کنید، بنابراین این کار گروهی است، ممکن است حتی طراح گریم یا مدیر فیلمبرداری شما را تغییر دهد. ایده طراحی لباس با پیشنهاد وقتی هیچ تعاملی وجود ندارد، هرکس ساز خود را می نوازد.» تعامل اولین اصل جامعه مدرن است، وقتی تعاملی وجود ندارد، جنگ، دعوا شروع می شود، بنابراین طراح لباس و گریم هر کدام. ساز خودشان بزنند، بالاخره کار شما به عنوان طراح لباس خراب می‌شود، قبول می‌کنیم که در یک فیلم همه با هم هستیم، برنده گروه است، وقتی مشارکت نباشد همه بازجویی می‌شوند.

طراحی لباس برای کدام فیلم ها سخت است؟

ترکی درباره سابقه کاری خود گفت: اهمیت جمع آوری عکس بسیار زیاد است، من به دلیل علاقه مطالعات تاریخی زیادی داشتم و زمانی که می خواستم لباس «سوشون» را طراحی کنم به دلیل این علاقه بیشتر بود. بیش از 3 هزار عکس تاریخی و به خانم آبیار دادم «نشونت دادم».

ترکی در پاسخ به این سوال که آیا طراحی لباس برای فیلم های مدرن، فیلم های تاریخی یا آثار فولکلور دشوارتر است، گفت: ساخت آثار مدرن بسیار دشوارتر است زیرا در آثار تاریخی الگو وجود دارد، مثلاً اگر این کار را انجام دهیم. به این صورت: می‌خواهم در مورد دوره 1300 صحبت کنم.” ما می‌توانیم تا سال 1320 به عکس‌ها نگاه کنیم، اما به یاد داشته باشید که بهترین کار در مطالعات تاریخی این است که لباس شخصیت خود را از عکس‌های تاریخی استخراج کنید. طراح کاراکتر و طراح مد هنگام طراحی لباس برای مطالعات مد تاریخی با هم می آیند.”

وی ادامه داد: زمانی که سریال نون را شروع کردیم، زمانی که کار می کردم به من فحش می دادند که این لباس ها چه لباسی است؛ چون مردم دوست دارند بهترین لباس هایشان به تصویر کشیده شود و همه از لباس ها انتقاد می کنند؛ اما تجربه طراحی چنین کاری. به عنوان مثال، زنان شلوار کردی را روی زمین می پوشند، اما به دلیل کنترل نمی توانم این کار را ظهر انجام دهم. به یاد داشته باشید، شما یک طراح شخصیت هستید. آقا یک چیز خنده دار به شما بگویم «همه می خواستند منگوله بپوشند، بعد تصمیم گرفتیم با آقای آقاخانی دعوا کنیم. او با من دعوا می کرد که آن منگوله را از لباس بازیکنان بیرون بیاورم و آنها با آن موافقت کردند.

من سالهاست که برندهای ایرانی میپوشم

وی در پاسخ به این سوال که چقدر امکان استفاده از برندهای داخلی در ایران وجود دارد، اینگونه پاسخ داد: من خودم از برندهای ایرانی لباس می خرم و برای بازیگران هم از این برندها استفاده می کنم، در همه کارهای سروش صحت لباس ها از ایران بود. من مدت هاست که برندهای ایرانی می پوشم.» «به نظر من طراحان ایرانی خیلی خوب کار می کنند، چرا نباید از برندهای ایرانی لباس بخریم؟»

استفاده از تکنولوژی شما را به جلو می برد

ترکی استفاده از فناوری در صنعت طراحی لباس را اینگونه توضیح داد: ما باید در هر جایگاهی برای پیشرفت تلاش کنیم، زمانی که طراحی می کردیم از خودکار استفاده می کردیم، اما اکنون از نرم افزار استفاده می کنیم. بنابراین استفاده از فناوری می تواند چند ماه شما را نجات دهد.”

خانه سینما با همکاری کانون های فرهنگی، هفته فرهنگی روز ملی سینما را از 18 تا 26 شهریورماه در فرهنگسراهای شهرستان برگزار می کند.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین