افزایش 5 درصدی اهدای خون در سال جاری/ بیشترین شاخص اهدای خون برای بانوان در خراسان شمالی است

افزایش 5 درصدی اهدای خون در سال جاری بیشترین شاخص

شاخص اهداکنندگان خون به ازای هر هزار نفر جمعیت 27.3 است و افزود: استان تهران با رشد بیش از شش درصدی شاخص اهدایی در پنج ماه اخیر همچنان نیازمند مشارکت بیشتر مردم این استان است. خون و فرآورده های خونی

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: مردم پایتخت در این مدت ۱۷۰ هزار و ۵۴۴ واحد خون اهدا کردند. استان تهران به دلیل حساسیت به بیماری ها و ارائه کمک های پزشکی لازم یکی از مصرف کنندگان مهم خون و فرآورده های آن است. گسترش خدمات درمانی در سراسر کشور و گسترش مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی مستلزم مشارکت فعال خیرین نیکوکار است.

حاجی بیگی افزود: در پنج ماهه امسال استان کهگیلویه و بویار احمد با رشد بیش از 37 درصدی بیشترین افزایش اهدای خون و همچنین استان سیستان و بویار را داشته اند. بلوچستان با افزایش نزدیک به 17 درصد و استان کرمانشاه با بیش از 14 درصد افزایش رتبه های دوم و سوم اهدای خون را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه شاخص اهدای مستمر در کشور در 5 ماه گذشته بالای 55 درصد بوده است، افزود: استان سمنان با شاخص بالای 67 درصد از سایر استان ها پیشی گرفته است و پس از آن استان یزد با شاخص اهدایی در رتبه های بعدی قرار دارد. شاخص بالای 66 درصد استان قم با نرخ شاخص تقریبی 65 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

هم اکنون بیشترین شاخص اهدای خون زنان مربوط به استان خراسان شمالی است

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال بیشترین میزان اهدای خون زنان مربوط به استان خراسان شمالی است که اهدای خون زنان نزدیک به 9 درصد به ثبت رسیده است و پس از آن استان لرستان با نرخ اهدای خون در رتبه های بعدی قرار دارد. نزدیک به 8 درصد استان سیستان و بلوچستان با شاخص بالای 7 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

حاجی بیگی گفت: هنوز راه زیادی برای رسیدن به شاخصی مناسب بانوان کشورمان در پیش داریم، اما امیدواریم با برنامه ریزی ها و کمپین های موثری که مثلاً کمپین اهدایی بانوان معروف به مهربانو انجام شود، شاهد باشیم. زنان بیشتری در آینده نزدیک در کمپین ما که تا نوامبر ادامه خواهد داشت خون اهدا می کنند.» خواهیم دید که او در این زمینه نقش آفرینی می کند.

وی با اشاره به نقش مهم شبکه سراسری تامین خون در غلبه بر تنش های فصلی و دمایی مانند زمستان و تابستان و ایام تعطیل، عملکرد این شبکه در پنج ماهه نخست سال جاری را ارزشمند و در این مدت اثربخشی بیشتر عنوان کرد. این شبکه بیش از 11 درصد افزایش یافت و در این شبکه خون انتقالی از 89 هزار و 479 در مدت مشابه سال گذشته به 99 هزار و 710 در پنج ماهه امسال رسید.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده های آن باید دائمی باشد، ضمن تقدیر و تشکر از خیرین سخاوتمند، از مردم دعوت کرد این کار الهی و انسان دوستانه را در برنامه های زندگی خود قرار دهند.