مدارک مورد نیاز برای پیگیری صدور گذرنامه

4642937

آگاهی از روند صدور گذرنامه و مدارک مورد نیاز برای پیگیری آن می‌تواند به کاهش استرس و بهبود تجربه سفر شما کمک کند.

 

در دنیای امروز، گذرنامه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مدارک شناسایی و سفر، نقش حیاتی در سفرهای بین‌المللی ایفا می‌کند. باتوجه‌به افزایش سفرهای خارجی و نیاز به مستندات معتبر برای عبور از مرزها، صدور و پیگیری گذرنامه به یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران تبدیل شده است.از همین رو، آگاهی از روند صدور گذرنامه و مدارک مورد نیاز برای پیگیری آن می‌تواند به کاهش استرس و بهبود تجربه سفر شما کمک کند.

images 1725800759 66dda137c02ee

چرا باید صدور گذرنامه را پیگیری کنیم؟

صدور گذرنامه یکی از مراحل مهم در زندگی هر فرد است. گذرنامه به‌عنوان یک مدرک شناسایی بین‌المللی، به افراد اجازه می‌دهد تا به‌راحتی از مرزهای کشورها عبور کنند و در کشورهای دیگر اقامت موقت یا دائم داشته باشند. یکی از دلایل اصلی پیگیری تاخیر گذرنامه با کد ملی، جلوگیری از مشکلات احتمالی در سفر است. عدم وجود گذرنامه یا تأخیر در صدور آن می‌تواند باعث ازدست‌رفتن پرواز، رزرو هتل و به‌هم‌ریختن برنامه‌ریزی سفر شود.

در برخی از کشورها، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود و خروج وجود دارد و عدم داشتن گذرنامه معتبر می‌تواند منجر به مشکلات قانونی و حتی بازداشت فرد شود؛ بنابراین، پیگیری وضعیت صدور گذرنامه به افراد این امکان را می‌دهد که قبل از سفر، از وضعیت مدارک خود مطمئن شوند و از بروز مشکلات جلوگیری کنند. شما می‌توانید ازطریق سامانه سخا گذرنامه و واردکردن کد ملی، از وضعیت پاسپورت خود مطلع شوید. علاوه‌بر این، گذرنامه به‌عنوان یک مدرک مهم برای شناسایی هویت فرد در کشورهای دیگر عمل می‌کند. در بسیاری از مواقع افراد برای انجام کارهای اداری، مالی یا حتی پزشکی در کشورهای خارجی به گذرنامه نیاز دارند. به‌عنوان مثال برای افتتاح حساب بانکی، ثبت‌نام در دانشگاه‌ها یا دریافت خدمات درمانی داشتن گذرنامه الزامی است.

گذرنامه چند روزه صادر می‌شود؟

مدت‌زمان صدور گذرنامه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد قبل از سفر یا اقدام به مهاجرت باید به آن توجه کنند. در ایران، صدور گذرنامه معمولا بین 1 تا 3 روز کاری به طول می‌انجامد. سپس، 5 تا 7 روز کاری طول می کشد تا ازطریق پست، به‌دست شما برسد. این زمان ممکن است بسته‌به شرایط مختلف (مانند حجم درخواست‌ها در اداره گذرنامه) تغییر کند؛ همچنین، در ایام خاصی مانند تعطیلات یا فصول پرتقاضا، زمان صدور گذرنامه افزایش می‌یابد. درخواست برای صدور پاسپورت جدید ازطریق سامانه سخا گذرنامه نیز امکان‌پذیر است.

چگونه باید برای پیگیری گذرنامه اقدام کنیم؟

پیگیری صدور گذرنامه در ایران به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای اکثر روش‌های پیگیری، تنها به کد ملی نیاز دارید. با واردکردن کد ملی خود در سامانه‌های مختلف مانند اپلیکیشن پلیس من یا کد دستوری USSD می‌توانید وضعیت گذرنامه‌تان را پیگیری کنید. چندین روش مختلف پیگیری تاخیر گذرنامه با کد ملی عبارت‌اند از:

استعلام ازطریق سامانه «پلیس من»

این سامانه یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای پیگیری وضعیت گذرنامه است. ابتدا وارد سامانه سخا و سپس قسمت «پلیس من» شوید و حساب کاربری بسازید. پس از ورود به حساب، گزینه «استعلام گذرنامه» را انتخاب کنید. در این مرحله، کد ملی خود را وارد کنید و مبلغ ۵,۲۰۰ تومان را پرداخت کنید تا آخرین وضعیت گذرنامه‌تان را ببینید. استفاده از سامانه سخا گذرنامه سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای پیگیری وضعیت پاسپورت شما است.

پیگیری ازطریق سامانه ۱۱۰۰

با ارسال یک پیامک حاوی علامت سؤال (؟) به سرشماره ۱۱۰۰ می‌توانید از وضعیت گذرنامه خود مطلع شوید. پس از دریافت پاسخ، کد خدمات مورد نظر خود را وارد کنید. در رابطه با مشکل شما، کد خدمات موردنظر «گذرنامه» است. سپس باید کد ملی خود را بفرستید. دقت داشته باشید، هزینه ارسال هر پیامک ۱۵۰ تومان است.

استعلام ازطریق سامانه ۱۱۰۰۳۰۰

این روش همانند سامانه قسمت قبل است. در قدم اول، عدد 1 را به سرشماره ۱۱۰۰۳۰۰ ارسال کنید. سپس کد ملی خود را به آن بفرستید. در این صورت می‌توانید وضعیت گذرنامه‌تان را پیگیری کنید. هزینه هر پیامک به این سامانه ۱۰۰ تومان خواهد بود.

استعلام وضعیت گذرنامه با کد USSD

با شماره‌گیری کد *110# در گوشی موبایل خود می‌توانید به خدمات مختلف دسترسی پیدا کنید. برای پیگیری گذرنامه، باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید. بدین منظور باید به ترتیب، شماره های نام برده‌شده را وارد کنید:

  1. شماره ۲ (خدمات در دست اقدام)

  2. شماره ۱ (پلیس ۱۰+)

  3. شماره ۴ (وضعیت مدارک)

  4. شماره ۳ (گذرنامه)

  5. کد ملی خود را وارد کنید.

توجه داشته باشید که این روش ممکن است در برخی مواقع دچار مشکل شود.

استعلام با تلفن ثابت

اگر علاقه‌ای به ارسال پیامک یا پیگیری اینترنتی ندارید& می توانید با استفاده از تلفن منزل خود، روند صدور پاسپورت خود را پیگیری کنید. بدین منظور با شماره ۹۰۹۹۰۷۵۳۰۷ تماس بگیرید. از این مرحله به بعد، اپراتور شما را راهنمایی خواهد کرد.

استعلام وضعیت از طریق پست

اگر گذرنامه شما ارسال شده باشد می‌توانید با استفاده از کد مرسوله پستی که به شماره موبایل شما پیامک شده است و مراجعه به وب‌سایت www.tracking.post.ir وضعیت آن را پیگیری کنید. درصورت نداشتن کد مرسوله، با شماره ۱۹۳ تماس بگیرید و با واردکردن کد ملی، بارکد پستی خود را دریافت کنید. سپس به سامانه رهگیری مرسولات پستی مراجعه کنید و بارکد خود را وارد نمایید.

images 1725800759 66dda137e6912

مدارک مورد نیاز برای پیگیری صدور گذرنامه چیست؟

برای پیگیری صدور گذرنامه نیازی به ارائه مدارک خاصی نخواهید داشت و تنها باید کد ملی خود را به‌همراه داشته باشید. برای این منظور، باید به سامانه‌های آنلاین ذکرشده مراجعه کنید و اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. علاوه‌بر سامانه‌های آنلاین، پیگیری ازطریق کد USSD و پیامک نیز امکان‌پذیر است.

روش‌های پیگیری گذرنامه در صورت تاخیر چیست؟

اگر به‌تازگی برای صدور یا تمدید گذرنامه اقدام کرده‌اید؛ اما پس از گذشت ۱۴ تا ۲۰ روز هنوز پاسپورت به دست‌تان نرسیده است می‌توانید از روش‌های پیگیری صدور گذرنامه که در بالا قید شد، روند صدور گذرنامه خود را پیگیری کنید. در مرحله اول با نصب برنامه پلیس من و انتخاب گزینه گذرنامه، وضعیت پاسپورت خود را استعلام کنید. اگر پاسپورت شما صادر شده است؛ اما ارسال نشده است، می‌توانید با مراجعه به سامانه مرسولات پستی، با واردکردن کد ملی وضعیت ارسال آن را پیگیری کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل، بهتر است به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

images 1725800759 66dda137f2269

کلام آخر

برای پیگیری موفق صدور گذرنامه، داشتن مدارک ضروری مانند کد ملی، کد رهگیری و شماره پرونده بسیار مهم است. با ارائه این اطلاعات به مراجع مربوطه ازجمله سامانه‌های اینترنتی، دفاتر پست و پلیس می‌توانید به‌راحتی وضعیت پاسپورت خود را استعلام کنید و از آخرین مراحل صدور آن مطلع شوید.