اتفاقات عجیب در سرزمین تخت جمشید

اتفاقات عجیب در سرزمین تخت جمشید

محمدجواد جعفری، رئیس پایگاه جهانی تخت جمشید از انعقاد قرارداد شهرداری با مشاور شهرسازی در محدوده تخت جمشید و در دست طراحی و تعیین حریم خبر داد. این در حالی است که قبلاً به آنها اطلاع داده شده بود که امکان توسعه شهر در آنجا وجود ندارد. این موضوع در شورای عالی شهرسازی تصویب شده است اما به گفته جعفری ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.

فارس در یکی از گزارش های خود نوشت: در مهرماه 1404 گزارشی در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اعطای مجوز برای گسترش محدوده شهر مرودشت، درجه 2 تخت جمشید که موجب نگرانی گسترده شد، اما در آن زمان در این خبر اغراق آمیز (950 هکتار اضافه شده به محدوده شهری شهر مارودشت و روستای مرودشت واقعی (10) تحت الشعاع قرار گرفت. تکذیب شد. این خبر نگرانی ها در مورد این موضوع را از بین برد. پایگاه جهانی تخت جمشید می گوید ساختار اولیه مشکل که با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط پیش بینی می شد رفع شود و مکاتبات و پیگیری های مختلفی در این خصوص انجام شد، در تاریخ 28 مهرماه با ابلاغ معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به طور ناگهانی فرو ریخت و با تفاهم نامه استانداری فارس به استانداری مهدوی استان فارس موافقت شد. به شهرستان مرودشت.

جعفری گفت: ماجرا از این قرار بود که شهرداری مرودشت تصمیم گرفت با طرح تنظیم محور ورودی تخت جمشید، محدوده شهر مرودشت را به سمت تخت جمشید گسترش دهد و با توجه به مقررات حفاظتی سطح 2 تخت جمشید و آسیب های ناشی از گسترش غیرقانونی ساخت و ساز، همواره با این تصمیم مخالف بود.

وی ادامه داد: اما تلاش ها در این زمینه ادامه داشت تا اینکه در سال 1398-1399 قانون اسکان روستای مهدیه لغو شد و عجیب اینکه از آن سال ها به بعد روستای مهدیه دیگر به عنوان روستایی که بتوان با طرح پهنه بندی روستایی در آن اداره ساخت و ساز را اداره کرد و بخشی از شهر مرودشت که در آن ضوابط شهری انجام می شد، دیده نمی شد.

جعفری با اشاره به اینکه این تلاش ها از تابستان 1404 ادامه داشته است، تصریح کرد: بررسی های طرح جامع مرادشت توسط شهرداری این شهر، اداره راه و شهرسازی مرادشت، نمایندگان شورای عالی معماری و شهرسازی و سایر نهادهای ذیربط از جمله وزارت میراث فرهنگی به اتمام رسید و در بخشی از این طرح، بحث ایجاد منطقه گردشگری در مورد این طرح انجام شد. محور مهدیه و ساماندهی و زیباسازی این مسیر.

وی گفت: در نتیجه مساحتی به وسعت 37 هکتار در مجاورت محور مهدیه نه به عنوان الحاقی به میراث فرهنگی محدوده شهرستان مرودشت، بلکه صرفاً به عنوان منطقه خدمات گردشگری مورد توافق قرار گرفت تا تمرکز خدمات گردشگری در بخشی از محور اصلی روستای مهدیه، از پراکندگی مناطق خدماتی و تغییر کاربری گسترده جلوگیری شود.

رئیس پایگاه جهانی تخت جمشید گفت: در اواسط مهرماه سال 1404، خبر الحاق یکباره 950 هکتاری تخت جمشید تحت حفاظت درجه 2 به شهر مرودشت منتشر شد که با دلسوزی بسیاری از مردم مواجه شد، اما این موضوع با دلسوزانه و دلسوزانه‌ای از سوی بسیاری از مردم مورد استقبال قرار گرفت. اخبار

در نهایت با این موضوع مخالفت شد و با تصمیمات اتخاذ شده موضوع الحاق روستای مهدیه به شهر مرودشت منتفی شد و باید محور روستای مهدیه ساماندهی شود، اما پس از گذشت 2 ماه از این موضوع و علیرغم همه مخالفت ها، شورای عالی معماری و شهرسازی به حذف محور مهدیه از حریم شهر ماشتروف تا حریم شهر ماشترو اشاره ای نکرد. استانداری فارس در تاریخ 5 آذرماه این شهر مبنی بر الحاق محور مهدیه به محدوده شهر مجدداً تصویب و ابلاغ شد. حال در حالی که شهرداری مارودشت در حال انجام اقداماتی در این زمینه است، مریدی، مدیرکل میراث فرهنگی فارس، هشدار داد که الحاق این منطقه به محدوده شهری باعث افزایش «ارزش اقتصادی زمین‌ها» و افزایش «احتمال تعدی به امنیت دو هزار ساله تخت جمشید» می‌شود.

۲۳۳۲۱۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین