علائم سوء استفاده جنسی از کودکان

علائم سوء استفاده جنسی از کودکان

بدون شک هیچ پدر و مادر حساس و سالمی دوست ندارد فرزندش کوچکترین آسیبی ببیند، اما متاسفانه بسیاری از کودکان و جوانان در سنین مختلف ممکن است در معرض آزار جنسی قرار گیرند. در بیشتر موارد، سوء استفاده جنسی از کودکان از طریق افرادی که کودک را می شناسند، رخ می دهد و کودک به دلیل ترس از سرزنش، شرم یا اضطراب، آن را از والدین خود پنهان می کند. بنابراین، والدین باید به کودک آموزش های لازم را بدهند و از او محافظت کنند. کودکانی که قربانی آزار جنسی می‌شوند اغلب علائم رفتاری خاصی را نشان می‌دهند و دانستن این نشانه‌ها می‌تواند به والدین کمک کند تا کودک خود را درمان و درمان کنند.

علائم سوء استفاده جنسی در کودکان چیست؟

به گزارش ایسنا، یک روانشناس کودک گفت: کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند در بسیاری از موارد تغییرات رفتاری مشخصی از خود نشان می دهند. این کودکان ممکن است ناگهان از دوستان، خانواده و همسالان خود منزوی و منزوی شوند. آنها همچنین از اضطراب و افسردگی رنج می برند و شادی و شادی گذشته خود را از دست می دهند.

یکی دیگر از مهمترین نشانه های کودک آزاری که والدین باید به آن توجه کنند، کبودی، خونریزی یا آسیب خاصی در بدن به خصوص در ناحیه تناسلی است که حتما باید مراقب آن باشید. برخی از کودکانی که در معرض کودک آزاری قرار می گیرند، رفتارهای واپس گرایانه ای مانند مکیدن شست و شب ادراری از خود نشان می دهند. این کودکان ممکن است تغییرات قابل توجهی در خواب و تغذیه نشان دهند یا ممکن است شب ها کابوس ببینند و خوب نخوابند. همچنین ممکن است متوجه شوید که دانش یا علاقه کودک به فعالیت‌ها و محتوای جنسی بیشتر از قبل است، یا اینکه او در حال پرسیدن سوالات جنسی فراتر از سن خود است. البته این علائم مختص کودک آزاری نیست و ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.

چگونه از کودک آزاری جنسی جلوگیری کنیم؟

بدون شک، سوء استفاده‌کنندگان جنسی همه جا هستند، بنابراین هرگز کودک خود را در خانه حبس نکنید تا از او محافظت کنید. در عوض باید اقداماتی انجام دهید تا تا حد امکان از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید.

مهمترین چیز در قدم اول این است که اثربخشی آموزش و آگاهی را دست کم نگیرید. حقوق و استقلال بدن را به کودک بیاموزید و لمس نامناسب را به او بیاموزید. قسمت های خصوصی بدن او را برای فرزندتان توضیح دهید و به او بگویید که هیچ کس نباید این قسمت ها را ببیند یا لمس کند. حتما از ابزار، کلمات و لحن مناسب کودک استفاده کنید. همچنین می توانید با یک روانشناس کودک مشورت کنید تا راه های مناسبی را برای آموزش کودک به شما ارائه دهد.

مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ارتباط باز، حمایتی و صادقانه را با فرزند خود تقویت کنید. محیط خانه باید امن باشد تا کودک بتواند بدون ترس از سرزنش شدن درباره احساسات و اتفاقات روزانه خود صحبت کند. به کودک کمک کنید تا مرزهای فیزیکی تعیین کند و اجازه ندهید دیگران آن مرزها را زیر پا بگذارند.

هرگز فرزندتان را در خانه کسی که به اندازه کافی به او اعتماد ندارید یا نمی شناسید، تنها نگذارید. به طور کلی بهتر است کودک هیچ وقت بدون شما در جایی رها نشود. زیرا این مطالعه به سوء استفاده کنندگان اجازه می دهد تا از تنهایی کودک استفاده کنند. توصیه می کنیم به ارتباط آنلاین فرزندتان در اینترنت توجه کنید زیرا بسیاری از سوء استفاده کنندگان از این طریق از کودکان سوء استفاده می کنند.

اگر کودک مورد آزار جنسی قرار گیرد چه باید کرد؟

اگر به نحوی یاد گرفتید که کودک قربانی آزار جنسی است، بهتر است اقدامات احتیاطی را انجام دهید، اما سعی کنید نگران نباشید و با نگرانی خود کودک را بیشتر شرمنده کنید. اگر زمان زیادی نگذشته است، بهتر است موضوع را با اورژانس اجتماعی یا پلیس در میان بگذارید و کودک را نزد پزشک ببرید تا میزان و نوع آسیب مشخص شود. اما به یاد داشته باشید که درمان این درد و فراموش کردن این تجربه دردناک زمان زیادی طول می کشد.

به والدین توصیه می کنیم هرگز کودک آزار دیده را سرزنش نکنند و بیش از گذشته با او مهربان باشند. کودک باید احساس حمایت و تشویق کند. باید گفت که بسیاری از کودکان از خود احساس گناه و عصبانیت می کنند. شما نباید محبت خود را به گونه ای از فرزندتان دریغ کنید که باعث شود او احساس بی ارزشی، تنهایی و طرد شدن کند.

به او گوش دهید اما از او سوال نکنید. درست است که می خواهید جزئیات ماجرا را بدانید و متوجه شوید که کودک چگونه آسیب دیده است، اما بهتر است از سوالات تکراری خودداری کنید. از طرفی به فرزندتان این احساس را بدهید که در کنار او هستید و از او محافظت می کنید. هر زمان خواستید از او بخواهید با شما صحبت کند، البته می توانید این کار را به یک روانشناس کودک بسپارید. برای بازگرداندن سلامت روان کودک و بهبود تدریجی این تجربه و ضربه وحشتناک حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید.

در نهایت باید بگوییم که پیشگیری از آزار جنسی کودکان بسیار مهم است. اگرچه آزارگران همه جا و حتی نزدیک کودک هستند، اما ارائه آموزش مناسب به کودکان در این زمینه می تواند احتمال آسیب دیدن کودک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. برای پیشگیری هر چه بیشتر از این آسیب های دردناک، والدین باید همیشه در جریان رفتار کودک و اطرافیان، تغییرات رفتاری و عاطفی کودک، تعاملات و نحوه ارتباط او با دیگران باشند.