کیک پسته و لیمو؛ یه شام ​​خاص و خوشمزه

کیک پسته و لیمو؛ یه شام ​​خاص و خوشمزه

برای فرار کیک هایی با میوه، خامه، شکلات، پنیر و … در سراسر دنیا درست می شود. از جمله دسرها و شام های خوشمزه و لذیذی است که با مواد مختلفی تهیه می شود که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. اگر سری به قنادی ها بزنید با دنیایی از انواع کیک میوه، شکلات، کیک تولد، چیزکیک، تارت و غیره مواجه خواهید شد و انتخاب بین آنها بسیار دشوار است. کیک لیمو پسته یکی از انواع کیک عصرانه است که از ترکیب پسته با آبلیمو ترش تهیه می شود و بسیار خاص و خوشمزه است. اگر عاشق درست کردن کیک های خاص و خوشمزه هستید تا پایان این مقاله با آموزش کیک پسته و لیمو همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز

آرد سفید شیرین: یک و نیم پیمانه
بادام زمینی خرد شده: 1 فنجان
شکر: 1 پیمانه
روغن: نیم لیتر
تخم مرغ: 2 عدد
ماست: نیم لیتر
شیر: یک چهارم فنجان
بکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری
نمک: 1 پ
وانیل: نصف قاشق چایخوری
لیموترش سبز: 1 عدد
شکلات سفید و پودر بادام زمینی برای تزیین: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

کیک پسته و لیمو

برای تهیه این کیک خوشمزه ابتدا تخم مرغ ها، شکر و وانیل را در ظرف مناسبی بریزید و با همزن برقی به مدت 5 دقیقه بزنید تا به غلظت خامه برسند و کشدار شوند. در مرحله بعد ماست، روغن و شیر را که به دمای محیط رسیده است اضافه کنید، سی ثانیه هم بزنید و سپس همزن را خاموش کنید. آرد و بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده و سه بار الک کنید سپس مواد کیک را در سه مرحله کم کم اضافه کنید و در یک جهت با لیسک مخلوط کنید تا آرد با کیک مخلوط شود. در آخر پسته خرد شده و آبلیمو را به خمیر کیک اضافه کنید و هم بزنید تا با مواد مخلوط شود. کف قالب دلخواه را با کره سرد یا آرد چرب کنید سپس خمیر کیک را داخل قالب بریزید و در فر از قبل گرم شده با دمای 175 درجه به مدت 45 دقیقه قرار دهید تا بپزد و پف کند. پس از پخت، قالب را از فر خارج کرده و بگذارید کاملا خنک شود، سپس کیک را از قالب خارج کنید. بعد از خنک شدن کیک روی کیک را با شکلات سفید آب شده و پودر بادام زمینی تزیین کنید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه کیک در خانه

کیک پسته و لیمو

1- برای تهیه کیک، مواد را به دمای محیط برسانید. پس سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند. همچنین مواد خشک مانند آرد و پودر کاکائو را 3 بار الک کنید تا هر کیک بپزد. این کار باعث هوادهی و سبک شدن آرد می شود و در نتیجه کیک شما بافت بهتری خواهد داشت.

2- دمای صحیح فر نقش بسیار مهمی در پخت کیک دارد. وقتی قالب را در فر قرار می دهید باید دقیقا به همان دمایی که در دستور گفته شده برسد و در حین پخت دما تغییر نکند. معمولا دما و زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر در دستور پخت دمای 175 درجه به مدت 45 دقیقه ذکر شده باشد، ممکن است با این دما و زمان نتیجه مطلوب در فر شما حاصل نشود و دلیل آن این است که فر شما به دمای مشخص شده نرسیده است. ، فر را روی 175 درجه تنظیم کردید. اما در واقع دمای واقعی فر شما 175 نیست و ممکن است کمتر یا بیشتر از این دما باشد. کسانی که سابقه پخت دسر و کیک را دارند اغلب از سینی فر استفاده می کنند. مثلا اگر دمای فری که استفاده می کنند 175 درجه باشد می دانند که این دما به 185 درجه می رسد. اگر زیاد با فر کار نکرده اید و دمای فر خود را نمی دانید، بهتر است دماسنج فر تهیه کنید.

همانطور که گفتیم حداکثر دمای فرها صحیح نیست. استفاده از دماسنج فر بسیار ساده است و فقط کافی است آن را در کف فر آویزان کنید. توجه داشته باشید که دمای مشخص شده در دستورالعمل معمولاً توسط فر برقی تعیین می شود. اگر از فر گازی استفاده می کنید و دماسنج فر ندارید، دما را حدود 10 درجه سانتیگراد بالاتر قرار دهید. دمای گفته شده به فر شما بستگی دارد و شما باید بتوانید آن را تحمل کنید. با چند بار امتحان متوجه دما و زمان پخت آن خواهید شد.

3- سعی کنید ترازوی دیجیتال و اندازه گیری استاندارد پخت و پز را خریداری کنید. زیرا اندازه گیری دقیق مواد اولیه در تهیه کیک و دسر بسیار مهم است. اندازه گیری با ترازوی دیجیتال دقیق تر از اندازه گیری نوار است. بسیاری از مردم راه مناسب برای استفاده از اندازه گیری را نمی دانند. بنابراین، اگر توانایی مالی دارید، مطمئن شوید که یک ترازو دیجیتالی تهیه می کنید. اگر می خواهید از پیمانه برای اندازه گیری مواد خشک مانند آرد و پودر کاکائو استفاده کنید، قبل از اندازه گیری، مواد را با قاشق مخلوط کنید. زیرا این مواد پس از مدتی گیر می کنند. نکته مهم دیگری که هنگام اندازه گیری باید به آن توجه کنید این است که مواد را با قاشق داخل پیمانه بریزید و هرگز پیمانه را داخل ظرف حاوی مواد قرار ندهید. زیرا در این حالت اندازه گیری ها دقیق نیستند. وقتی مواد را داخل لیوان می ریزید نباید پر و گنبدی شکل باشد.

4- در حین هم زدن تخم مرغ ها حتما چند بار همزن را خاموش کنید و اطراف کاسه را با کفگیر تمیز کنید و داخل کاسه بریزید تا تخم مرغی داخل کیک نماند وگرنه حتی اگر از وانیل استفاده کنید. یا وانیل اسانس کیک دوباره بوی تخم مرغ می دهد. بسیاری از مردم فکر می کنند که وانیل و طعم دهنده ها باعث بوی بد تخم مرغ می شوند. اگرچه این فکر اشتباه است. چیزی که بوی بد تخم مرغ را از بین می برد، مخلوط کردن صحیح تخم مرغ است. این مرحله را با دقت انجام دهید.

5- در انتخاب قالب کیک دقت کنید. اگر قالب با توجه به مواد کوچک یا بزرگ باشد، نتیجه خوبی نخواهد داشت. هنگام ریختن مواد کیک در آن حتما باید قالبی را انتخاب کنید که 1/3 قالب خالی بماند. البته همه اینها نیاز به تجربه دارد. شاید اولین بار است که نمی دانید کدام فرمت مناسب است. باید کیک را چندین بار درست کنید تا چشمتان به ابعاد آن عادت کند و بتوانید سریع قالب مناسب را انتخاب کنید.

6- نکته مهم دیگر در کیک سازی انتخاب نوع قالب است. قالب های مختلف و گران قیمت زیادی در بازار وجود دارد. وقتی برای خرید یک قالب می روید، به دلیل تنوع ممکن است در انتخاب آن دچار سردرگمی شوید. یکی از بهترین قالب ها برای تهیه انواع کیک می باشد که نسبت به سایر قالب ها مقرون به صرفه است. قالب گالوانیزه ای است که عموما می توانید از تمام مواد قنادی تهیه کنید و در طرح ها و اشکال مختلف موجود است.

7- نکته بسیار مهمی که در پخت هر نوع کیک باید به آن توجه کنید این است که هرگز در فر را قبل از 30 دقیقه باز نکنید. اگر این کار را انجام دهید تمام تلاش شما بیهوده خواهد بود زیرا کیک شما بالا نمی آید.

8- در نهایت سعی کنید در تهیه کیک و دسر از مواد اولیه مرغوب استفاده کنید. اگر مواد شما از کیفیت بالایی برخوردار نباشند، نمی توانید نتایج خوبی کسب کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است تمام نکات را رعایت کرده باشید. اما در نهایت کیک شما سفت شد. ممکن است به این دلیل باشد که از آرد مرغوب استفاده نکرده اید.