چه کسانی به واکسن آنفولانزا نیاز دارند؟

چه کسانی به واکسن آنفولانزا نیاز دارند؟

چه کسانی به واکسن آنفولانزا نیاز دارند؟

رئیس اداره آموزش و توسعه سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بر خلاف تصور رایج، آنفولانزا یک بیماری جدی است که می تواند بر تنفس و ریه ها تأثیر بگذارد، گفت:

به گزارش خبر ایسنا، دکتر فرشید رضایی با بیان اینکه با شروع فصل سرما بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا شیوع بیشتری پیدا کرده است، گفت: اگرچه آنفولانزا برای برخی افراد یک سرماخوردگی ساده به نظر می رسد، اما این بیماری می تواند عوارض جدی و حتی کشنده داشته باشد. . بنابراین مقایسه این بیماری با سرماخوردگی صحیح نیست.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی است، خاطرنشان کرد: آنفولانزا به طور کلی در فصول سرد سال شیوع بیشتری دارد و می تواند سینوس ها، بینی، گلو، مجاری تنفسی و ریه ها را درگیر کند. این بیماری از طریق سرفه، عطسه و تماس مستقیم با ترشحات بینی و دهان فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می شود. با توجه به نحوه انتقال آنفولانزا، رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک در پیشگیری از آنفولانزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علائم آنفولانزا

وی علائم آنفولانزا را اینگونه بیان کرد: ابتدا بیمار دچار تب شدید و ناگهانی می شود. گاهی اوقات بیماران زمان شروع ناگهانی تب را نیز به یاد می آورند. تب با علائمی مانند بدن درد شدید، سردرد شدید، خارش گلو یا گلودرد همراه است و ممکن است با سرفه خشک، آبریزش یا احتقان بینی همراه باشد.

رضایی ادامه داد: بیماران در 3 روز اول بیماری برای رفع پریشانی و خستگی نیاز به استراحت نسبی دارند. مصرف مایعات و سوپ و همچنین استراحت می تواند روند بهبود را تسریع کند. ممکن است برخی از بیماران در آنفولانزا دچار تهوع و اسهال شوند که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

مدیر اداره آموزش و توسعه سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه علائم آنفولانزا مانند آبریزش بینی و بدن درد را می توان با سرماخوردگی اشتباه گرفت، گفت: شدت علائم آنفولانزا معمولاً ناگهانی و ناگهانی می شود. ; با توجه به این شرایط، بیماران باید مراقب باشند که بیماری خود را به دیگران منتقل نکنند زیرا آنفولانزا می تواند در برخی از افراد مسن و گروه های پرخطر منجر به مرگ شود.

ضرورت واکسیناسیون

رضایی با بیان اینکه بسیاری از مردم از اهمیت واکسیناسیون آنفلوآنزا بی اطلاع هستند، گفت: اواخر شهریور و اوایل پاییز زمان مناسبی برای تهیه واکسن آنفولانزا از داروخانه ها است. واکسیناسیون به موقع آنفولانزا در ابتدای فصل سرما می تواند از مرگ هزاران کودک مسن و خردسال جلوگیری کند.

متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه آنفولانزا یکی از بیماری های عفونی مهمی است که با واکسیناسیون قابل پیشگیری است، گفت: پس از شستن دست ها، واکسیناسیون سالانه بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا و عوارض این بیماری محسوب می شود. با توجه به شرایط ژنتیکی خاص ویروس آنفلوانزای انسانی، سالانه احتمال جهش ژنتیکی وجود دارد. بسته به تغییرات ژنتیکی، این ویروس می تواند شدت بیماری را شدیدتر یا خفیف تر کند.

وی گفت: واکسن آنفولانزا در ابتدای فصل سرما وارد بازار دارویی شد و ایمنی بدن را در برابر ویروس های رایج آنفلوآنزای همان سال تقویت می کند واکسیناسیون نه تنها توسط خود فرد، بلکه توسط اطرافیان انجام می شود. همچنین از افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن، کودکان و بیماران مزمن محافظت می کند. افرادی که از سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن ناتوان کننده در منزل مراقبت می کنند، نه تنها باید برای سالمندان واکسن تهیه کنند، بلکه برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در خانواده و جامعه، اقدامات احتیاطی را نیز برای تزریق واکسن انجام دهند.

واکسن مورد نیاز چه کسانی است؟

رئیس اداره آموزش و توسعه بهداشت و درمان وزارت بهداشت درباره ضرورت واکسن گفت: لیست افرادی که باید واکسن آنفولانزا بزنند طولانی است. سالمندان، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های مزمن (قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت و …)، کارکنان مراکز درمانی و افراد ساکن و شاغل در مراکز نگهداری از سالمندان باید مدیریت شوند. واکسن

راه هایی برای محافظت از خود در برابر آنفولانزا

متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه «شستن مرتب دست ها با آب و صابون در طول روز» مهمترین رفتار برای پیشگیری از شیوع آنفولانزا در جامعه است، گفت: ویروس آنفولانزا در انسان برای مدتی روی نوک انگشتان و کف دست ها باقی می ماند. این ویروس از دست های کثیف منتقل می شود. با مالیدن چشم و بینی وارد بدن می شود.

وی ادامه داد: مانند بسیاری از بیماری های تنفسی، پوشیدن ماسک در اماکن عمومی و شلوغ یکی از توصیه های مهم هنگام ابتلا به آنفولانزا محسوب می شود. ما اثربخشی استفاده از ماسک را در دوره کرونا تجربه کردیم. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می توانند با پوشیدن ماسک تا حدی از خود در برابر ویروس آنفولانزا محافظت کنند.

رضایی با اشاره به لزوم فاصله گرفتن از بیمار گفت: همواره تاکید می شود از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری شود. حفظ فاصله یک تا دو متری از بیمار مبتلا به آنفولانزا می تواند از انتشار قطرات تنفسی عفونی به دیگران جلوگیری کند، اما سرفه و عطسه می تواند قطرات آلوده را به فواصل طولانی تری ارسال کند.

وی ادامه داد: پوشاندن دهان و بینی با دستمال یا داخل آستین لباس در ناحیه آرنج هنگام سرفه و عطسه از انتشار قطرات کثیف تنفسی جلوگیری می کند و یکی از قوانین آداب تنفسی محسوب می شود. ضدعفونی کردن سطوح و وسایلی که با دست های آلوده بیمار لمس می شوند می تواند از آلودگی دست های دیگران جلوگیری کند. الکل را می توان برای ضد عفونی کردن سطوح استفاده کرد. ما تجربه ضدعفونی سطوح با اسپری الکل را در دوران کرونا داشته ایم، این کار نباید منجر به وسواس و زیاده روی شود.

رضایی گفت: برخلاف تصور رایج، آنفولانزا یک بیماری جدی است که می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد و با یک سرماخوردگی ساده متفاوت است. افراد می توانند با واکسیناسیون سالانه و رعایت بهداشت فردی از خود و خانواده خود در برابر این بیماری محافظت کنند. مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور آماده ویزیت بیماران آنفلوانزا و ارائه توصیه های بهداشتی لازم به خانواده ها هستند.