کتلت خوشمزه و معروف لاهیجان را چگونه تهیه کنیم؟

کتلت خوشمزه و معروف لاهیجان را چگونه تهیه کنیم؟

برای فرار
غذاهای سنتی نشان دهنده فرهنگ و سنت های منحصر به فرد هر منطقه است. منطقه شمال ایران که از برکات فراوانی برخوردار است، متنوع ترین و بیشترین تعداد غذاهای بسیار لذیذ، پرطرفدار و مقوی را دارد. در این میان غذاهای گیلانی گل سرسبد غذاهای شمالی است و از نظر طعم و رنگ و لعاب بسیار متنوع است. نام شهر رشت همین چند سال پیش به عنوان شهر خلاق غذایی ثبت شد. کتلت لاهیجانی یکی از غذاهای خیابانی معروف شهر لاهیجان و استان گیلان است که طرز تهیه آن را دارد و با نان بربر، زیتون سوخاری، ادویه هایی مانند پیاز و خیارشور سرو می شود. اگر می خواهید این کتلت خوشمزه و هیجان انگیز را کاملا در خانه درست کنید، این مطلب را با آموزش کتلت لاهیجانی همراهی کنید.

مواد مورد نیاز

سیب زمینی: 2 عدد
گوشت چرخ کرده: 200 گرم
پیاز درشت: 1 عدد
یک نان بربر غلیظ: 2 مشت
سبوس نان بربر: یک و نیم فنجان
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
گوجه فرنگی، خیار شور، پیاز، جعفری تازه و زیتون پرورش یافته برای لایه ساندویچ: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این کتلت خوشمزه ابتدا سر غلیظ نان ​​بربر را در ظرفی بریزید و یک لیوان آب سرد روی آن بریزید و کنار بگذارید تا خیس بخورد. سیب زمینی ها را با کمی آب و نمک بپزید تا نرم و پخته شوند. بعد از سرد شدن سیب زمینی ها را با گوشت کوب خرد کنید. پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را بردارید و همراه با گوشت چرخ کرده به پوره سیب زمینی اضافه کنید. نان خیس شده را خرد کرده و داخل مخلوط خرد شده بریزید و مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و با دست مواد خرد شده را ورز دهید. از مواد به اندازه نارنگی بردارید و در کف دست شکل دهید سپس روی سبوس نان بربر بگذارید تا دو طرف کتلت با سبوس پوشانده شود. کوفته ها را در سینی بچینید و به مدت نیم ساعت تا چهل دقیقه در فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد. بعد از این مدت مقداری روغن داخل تابه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا داغ شود سپس کتلت ها را از فریزر خارج کرده و دو طرف آن ها را در روغن داغ سرخ کنید. این کتلت ها با نان بربر نرم در لاهیجان ساندویچ می شوند. یادتان نرود پیاز خرد شده، خیار شور، گوجه فرنگی، جعفری خرد شده و مقداری زیتون را روی ساندویچ بگذارید و نوش جان کنید.

نکات برجسته
1- سبوس نان بربر را می توانید از نانوایی بربر تهیه کنید.
۲- برای سرخ کردن کتلت لاهیجانی باید روغن آن داغ و در آب غوطه ور باشد.
3- بعد از فرم دادن به کوفته ها و پوشاندن آنها با سبوس نان بربر، حتماً نیم ساعت در فریزر نگهداری کنید و سرخ کنید. اگر این کار را انجام ندهید، در حین سرخ کردن، خرده‌ها از هم می‌ریزند.
4- برای تهیه این کتلت بهتر است از گوشت چرخ کرده و گوسفند استفاده کنید.
5- سیب زمینی ها را بعد از پخت حتما به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شوند.