بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا و عوارض آن

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا و عوارض آن

انتخابتو، برخی از افراد در ابتدای فصل سرما برای مصون ماندن از سرماخوردگی شدید واکسن آنفولانزا را دریافت می کنند. این ویروس تنفسی بسیار مسری است و می تواند در مدت کوتاهی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. شاید این واکسن 100 درصد موثر نباشد اما آنفولانزا. واکسیناسیون ممکن است بهترین گزینه برای جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری در نظر گرفته شود.

پیشگیری از آنفولانزا

واکسن آنفولانزا به طور قابل توجهی پیشگیری از آنفولانزا را افزایش می دهد. CDC گزارش می دهد که وقتی در برابر انواع رایج ویروس ها جفت شود، 40 تا 60 درصد موثر است. این واکسن با معرفی پروتئین های آنفولانزا و ایجاد آنتی بادی های آنفولانزا، مکانیسم های دفاعی بدن را تقویت می کند. آنتی بادی هایی که در طول فصل آنفولانزا هوشیار هستند، پیشگیری قوی از آنفولانزا می کنند و خطر عفونت و عوارض احتمالی را کاهش می دهند.

واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفولانزا در زبان انگلیسی واکسن آنفلوانزا نامیده می شود و واکسنی شناخته شده برای پیشگیری از بیماری به همین نام است. در واقع، واکسن آنفولانزا یک محصول بیولوژیکی است که به بدن اجازه می دهد تا ایمنی اکتسابی فعال در برابر یک میکروب یا ویروس خاص ایجاد کند. از آنفولانزا محافظت می کند.

ویروس آنفولانزا از طریق هوا پخش می شود و افراد را از طریق بینی، دهان و حتی سطوح آلوده آلوده می کند. این ویروس ها دائماً در حال جهش و تغییر هستند، بنابراین هر سال نوع جدیدی از واکسن آنفولانزا تزریق می شود تا بدن بتواند پاسخ دهد. می‌توان گفت واکسن‌های سال‌های گذشته علیه آنفولانزا امسال به دلیل بی‌خطر بودن این ویروس مؤثر نخواهد بود و حتی برخی کارشناسان معتقدند افرادی که بیماری‌های خاص دارند باید سالی دو بار این واکسن را تزریق کنند.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

شیوع ویروس آنفلوآنزا از ابتدای مهرماه شروع شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، بنابراین بهترین زمان برای تزریق واکسن از اواخر شهریور تا اواسط آبان است، اما در صورت نیاز می توانید این واکسن را در سال جاری نیز دریافت کنید. دسامبر یا دسامبر. حتی بعدا آنفولانزا بیماری است که علائم آن شدیدتر از سرماخوردگی است و در برخی موارد می تواند بسیار خطرناک باشد.

کدام واکسن آنفولانزا بهتر است؟

هر ساله انواع مختلفی از واکسن آنفولانزا به دلیل تغییر در جهش ویروس این بیماری ساخته می شود. در حال حاضر بهترین واکسن آنفولانزا از نوع هلندی، فرانسوی یا ایرانی است که با توجه به رده سنی بیماران انتخاب می شود. توسط CDC تایید شده و ایمنی قابل قبولی دارد. بهترین نوع اینها برای هر فرد بر اساس شرایط خاص، سن، حساسیت و … تعیین می شود.

آیا زنان باردار و شیرده می توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟ / بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

تصور غلطی در مورد واکسن آنفولانزا در دوران بارداری وجود دارد که نشان می دهد بزرگ ترین نگرانی زنان باردار احتمال زایمان زودرس است اما با دریافت این واکسن هم بدن مادر و هم بدن نوزاد در برابر این بیماری مصون می شود، بنابراین واکسن آنفولانزا می تواند داده شود. وی گفت: واکسن آنفولانزا نه تنها در دوران بارداری خطرناک است بلکه تا شش ماه پس از تولد نیز ایمنی نسبی برای نوزاد ایجاد می کند، اما واکسن ضعیف شده زنده به شکل اسپری بینی برای زنان باردار توصیه نمی شود. واکسیناسیون آنفولانزا در دوران شیردهی برای محافظت از مادر و انتقال آنتی بادی های محافظ به کودک ضروری است و احتمال ابتلای کودک به آنفولانزا را کاهش می دهد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا در پاییز و قبل از اپیدمی آنفولانزا است، علاوه بر این، پایان زمستان نیز زمان مناسبی برای واکسیناسیون است، اما عموم مردم باید هر چه زودتر واکسینه شوند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا و عوارض آن

چه کسانی به واکسن آنفولانزا نیاز دارند؟

طبق توصیه پزشکان، افراد بالای شش ماه می توانند این واکسن را دریافت کنند، اما برای برخی افراد این توصیه مورد تاکید است و باید در زمان مقرر واکسینه شوند:

  • کودکان بین شش ماه تا شش سال
  • افراد 50 سال به بالا
  • بیماران مبتلا به نقص ایمنی یا سرکوب سیستم ایمنی
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی، قلبی عروقی، کلیوی، کبدی، عصبی و هماتولوژیک
  • بیماران مبتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت، پنومونی، برونشیت، سینوس یا عفونت گوش
  • زنان باردار یا زنانی که قصد دارند در پاییز یا زمستان باردار شوند
  • افرادی که از شش ماهگی تا 18 سالگی آسپرین مصرف می کنند
  • افرادی که در مراکز روزانه مانند خانه های سالمندان زندگی می کنند
  • افراد چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

واکسن آنفولانزا در یک سرماخوردگی خفیف هیچ خطری ندارد، اما اگر تب دارید بهتر است واکسیناسیون را به تعویق بیندازید. افرادی با ویژگی های زیر کاندیدای این واکسن نیستند:

  • نوزادان زیر شش ماه
  • واکنش های شدید به واکسن آنفولانزا
  • سابقه حساسیت به اجزای واکسن

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا و عوارض آن

عوارض واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا به طور کلی عوارض جانبی کمی دارد، اما شایع ترین خطرات و عوارض این واکسن عبارتند از:

  • در برخی موارد، درد، قرمزی و گرما، تورم در محل تزریق
  • سردرد یا درد عضلانی
  • سرگیجه یا غش
  • تب خفیف

برخی از افراد ممکن است واکنش های شدیدتری مانند تب بالای 38 درجه، سندرم گیلن باره (یک بیماری عصبی که باعث ضعف یا فلج در بدن می شود)، واکنش های آلرژیک جدی مانند کهیر، تورم، مشکلات تنفسی، تپش قلب، سرگیجه شدید را تجربه کنند. و ضعف شدید بدن خود را در بدن خود احساس کنید.

تداخلات دارویی با واکسن آنفولانزا

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند و مصرف همزمان آنتی بیوتیک ها با واکسن آنفولانزا مشکلی ندارد و می توان هر دو را تجویز کرد.

مصرف مسکن قبل از واکسن آنفولانزا برای کاهش عوارض اشتباه است و باعث کاهش اثربخشی واکسن می شود. در صورت بروز عوارضی مانند درد، تب، کبودی، بهتر است بعد از واکسیناسیون مسکن مصرف شود.

شرایط نگهداری واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا باید در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد و در یخچال نگهداری شود. اجتناب از انجماد واکسن بسیار مهم است زیرا این امر می تواند تأثیر منفی بر اثربخشی واکسن بگذارد. علاوه بر این، واکسن باید در جعبه اصلی خود و دور از نور مستقیم نگهداری شود تا از خراب شدن محتویات آن جلوگیری شود.

برای ایمنی بیشتر، این دارو باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود. همچنین پس از تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته بندی و با علامت EXP از واکسن استفاده نکنید زیرا تاریخ انقضا به معنای آخرین روز است. ماه؛ در نهایت، هرگز واکسن های استفاده نشده یا تاریخ مصرف گذشته را در زهکشی یا در سطل زباله نیندازید.