این نوشیدنی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند

این نوشیدنی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند

این نوشیدنی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند

با افزایش سن جمعیت جهان، پیش بینی می شود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تا سال 2050 از 50 میلیون به 152 میلیون افزایش یابد. اگرچه تاکنون درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما این نشان می دهد که پیشگیری به طور فزاینده ای ضروری می شود و افزایش مصرف فلاونوئید ممکن است یکی از این استراتژی های پیشگیرانه باشد.

فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و فواید سلامتی متعددی از جمله کاهش التهاب، بهبود عملکرد رگ های خونی و ترویج نوروژنز (تشکیل نورون های جدید در مغز) دارند. این آنتی اکسیدان در چای (سیاه و سبز)، میوه ها (مانند توت فرنگی و زغال اخته)، سیب، انگور، پرتقال، گریپ فروت، فلفل دلمه ای، پیاز و شکلات تلخ یافت می شود.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کوئینز بلفاست در ایرلند شمالی انجام شد، رابطه بین رژیم غذایی و زوال عقل را با استفاده از داده های 122000 بزرگسال بریتانیایی 40 تا 70 ساله بررسی کرد. در نهایت، نشان داد که رژیم غذایی غنی از فلاونوئیدها می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد و این امر به ویژه برای افرادی که دارای استعداد ژنتیکی یا عوامل خطر مانند فشار خون بالا یا افسردگی هستند، موثر است.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که بیشترین مصرف فلاونوئید را داشتند و به طور متوسط ​​۶ وعده غذای غنی از فلاونوئید در روز مصرف می‌کردند، ۲۸ درصد کمتر از افرادی که کمترین میزان مصرف را دریافت می‌کردند، به زوال عقل مبتلا شدند. افرادی که غذاهای غنی از فلاونوئیدها را مصرف می کردند، از نظر بدنی فعال تر بودند، شاخص توده بدنی کمتری داشتند و مشکلات مالی کمتری نسبت به افرادی که کمترین غذا را می خوردند داشتند.

پس از تجزیه و تحلیل بیشتر، این ارتباط به ویژه در افراد با خطر ژنتیکی بالا، فشار خون بالا، یا علائم افسردگی قابل توجه بود، که نشان دهنده کاهش خطر به ترتیب 43، 30 و 48 درصد بود.

وقتی صحبت از غذاهای خاص می شد، مصرف حداقل دو مورد، از جمله پنج وعده چای یا نصف وعده میوه، بیشترین مزیت محافظتی را به همراه داشت و خطر ابتلا به زوال عقل را تا 38 درصد در مقایسه با افرادی که آنها را مصرف نمی کردند، کاهش داد.

هالند، دانشمند و استادیار موسسه Thomas M. RUSH، در این تحقیق شرکت نداشت، اما گفت که از منظر زندگی واقعی، نتایج دلگرم کننده است، به ویژه برای بیمارانی که خطر ژنتیکی بالایی برای زوال عقل یا زوال عقل قابل اصلاح دارند. عوامل خطر مانند فشار خون بالا و افسردگی.

او همچنین توصیه می‌کند برای جلوگیری از زوال عقل، روی ترکیب چای، انواع توت‌ها و سایر غذاهای گیاهی با مواد مغذی تمرکز کنید. مصرف سبزیجات برگ سبز کامل ممکن است فواید بیشتری داشته باشد. انواع توت ها مانند توت فرنگی، زغال اخته و تمشک سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها هستند و سبزیجات با برگ های تیره مانند کلم پیچ، اسفناج و آرگولا نیز منابع عالی فلاونول ها هستند.

هالند با اشاره به اینکه علاوه بر توصیه به سبک زندگی سالم، از الگوی تغذیه ای مانند رژیم MIND پیروی می شود، گفت: این رژیم که ترکیبی از رژیم مدیترانه ای و DASH است، برای پیری مغز و پیری مغز مفید است. ممکن است خطر پیری مغز را کاهش دهد. زوال عقل