دانش آموزانی که این علائم را دارند نباید به مدرسه بروند

دانش آموزانی که این علائم را دارند نباید به مدرسه

دانش آموزانی که این علائم را دارند نباید به مدرسه

شیوع بیماری های عفونی ویروسی و تنفسی در مدارس به دلیل شلوغی محیط مدرسه و اشتراک وسایل شخصی قابل انتظار است. اما آگاهی در مورد ابتلا به این بیماری ها باید افزایش یابد و دانش آموزان در صورت بروز علائم به مدرسه نروند.

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان معتقدند بهترین راه حل استراحت چند روزه در خانه است. به این ترتیب از شیوع بیشتر این بیماری در مدارس و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی جلوگیری می شود. اما درخواست از دانش آموزان، به ویژه جوان ترها، برای رعایت نکات بهداشتی کمی پیچیده تر است. احتمالا خیلی ها عادت شستن مداوم و مرتب دست ها، عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران و رعایت نکات بهداشتی را که عامل مهمی در انتقال بیماری هاست، به راحتی فراموش می کنند.

متخصص بیماری های عفونی کودکان مرکز طبی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر. محمدرضا عبدالصالحی معتقد است ترکیبی از عوامل محیطی، فیزیولوژیکی و رفتاری می تواند باعث ایجاد بیماری های عفونی در کودکان شود. وی به چند سوال مهم درباره شیوع این بیماری ها در مدارس پاسخ داد.

چه بیماری هایی شایع هستند؟

در مدارس و در ماه های سرد سال با انواع بیماری های عفونی و ویروسی از جمله سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا، آبله مرغان، برخی اسهال های ویروسی و استفراغ مواجه هستیم. البته بیماری های عفونی با توجه به فصول، ویروس رایج و گروه سنی مبتلا به آن متفاوت است. امروزه بیماری هایی مانند برونشیت، خس خس سینه، عفونت های ریوی و ذات الریه به طور فزاینده ای شایع شده اند.

علائم این بیماری ها چیست؟

وقتی دانش آموزان علائمی مانند تب، لرز، سرفه، آبریزش بینی و ضایعات پوستی پیدا می کنند، والدین نباید فرزندان خود را به مدرسه بفرستند، زیرا این اوج انتقال بیماری است. در این صورت کودک باید در خانه بماند و تحت درمان قرار گیرد.

شدت انتقال بیماری از فرد بیمار به سایر همکلاسی ها چقدر است؟

این مشکل به سیستم ایمنی فرد مقابل و نوع حمله ویروس بستگی دارد. آنفولانزا در فصل پاییز شیوع بیشتری دارد و اگر کودک در روزهای اول که تب بالا است به مدرسه برود، شدت انتقال و ترشح ویروس بسیار بیشتر می شود و می تواند افراد بیشتری را بیمار کند.

کدام داروها بدون نسخه مجاز هستند؟

به طور کلی، نوزادان و کودکان نوپا نباید خود درمانی کنند و باید توسط پزشک ویزیت شوند. با این حال می توان از داروهای بدون نسخه در سنین بالاتر نیز استفاده کرد. البته بهتر است بسته به سن کودک و نوجوان در مورد نوع دارو و جزئیات مصرف آن از پزشک داروخانه سوال کنید. به عنوان مثال، برای داروهای بدون نسخه، استامینوفن برای کنترل تب تایید شده است و می توان از آن در زمانی که کودکان تب خفیف، آبریزش بینی یا سرفه دارند، استفاده کرد. با این حال، اگر علائم شما در عرض 48 ساعت بهبود نیافت یا بدتر شد، باید با پزشک مشورت کنید. نکته مهم این است که مصرف آنتی بیوتیک یا چرک خشک بدون اجازه و معاینه پزشک توصیه نمی شود. زیرا می تواند منجر به مقاومت درمانی شود و در مواردی عفونت ویروسی است و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.

آیا استفاده از مکمل ها و ویتامین ها را توصیه می کنید؟

دانش آموزان با تغذیه مناسب نیازی به مصرف این محصولات ندارند. اما با انجام برخی آزمایشات و با نظر پزشک می توانید مقداری ویتامین برای کودکان را شروع کنید. برخی می گویند برای محافظت در برابر سرماخوردگی باید ویتامین مصرف کرد که توصیه درستی نیست زیرا نمی تواند از این بیماری پیشگیری کند. اما در هر صورت ممکن است برخی از مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشند و با تجویز پزشک می توان این دوز را برای کودکان دوز مناسب دانست.

واکسن جدید (پنوموکوک) به مجموعه واکسن ملی اضافه شد آیا می توان انتظار داشت که کودکان در پاییز و زمستان کمتر به بیماری های فصلی مبتلا شوند؟

تزریق اجباری واکسن پنوموکوک کار مهم و خوبی است. واکسنی برای سویه های تهاجمی وجود دارد که باعث عفونت شدید ذات الریه می شود و قبل از اجباری شدن این واکسن، توصیه می کردیم خانواده ها واکسینه شوند، هرچند رایگان بود. اما در حال حاضر به صورت رایگان به کودکان تزریق می شود و می تواند به تدریج از بروز و تشدید این بیماری ها جلوگیری کرده و آنها را در هنگام شروع مدرسه ایمن کند.