این نوشیدنی بهترین جایگزین برای نوشابه است

این نوشیدنی بهترین جایگزین برای نوشابه است

این نوشیدنی بهترین جایگزین برای نوشابه است

نوشابه حاوی مقدار زیادی قند است و بنابراین می تواند منجر به دیابت و پوسیدگی دندان شود. مصرف مداوم نوشابه های گازدار از جمله کوکاکولا که در ایران متوقف شده است، می تواند عوارض زیادی در بدن ایجاد کند و یا ما را در خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند چاقی، دیابت، پوسیدگی دندان، افزایش چربی در ناحیه شکم قرار دهد. آرتریت و غیره درد، مشکلات کلیوی، مشکلات رفتاری، نارسایی قلبی و سکته مغزی.

به گزارش همشهری آنلاین، اسید موجود در نوشابه آنقدر قوی است که می توان از آن برای تمیز کردن وسایل استفاده کرد. اسید کربنیک و اسید فسفریک این نوشیدنی به قدری قوی است که می توانید با ریختن آن در ماشین لباسشویی، چربی را از روی لباس پاک کنید. علاوه بر این، از نوشیدنی های گازدار نیز برای تمیز کردن سپر خودرو استفاده می شود، زیرا دارای محتوای اسیدی بالایی هستند. ماشین

مضرات نوشابه های گازدار را از مقالات مختلف منتشر شده می دانیم، اما شاید راه حل های کاهش یا ترک نوشابه های گازدار در اخبار روزنامه ها و خبرگزاری ها مطرح نشده باشد. این به گفته متخصص تغذیه Dr. همین امر دلیلی شد تا با کروش جعفریان درباره بهترین نوشیدنی جایگزین نوشابه و فواید دوغ صحبت کنیم.

جعفریان مناسب ترین جایگزین برای کوکاکولا و نوشابه های گازدار را اینگونه توصیف می کند: اگر فرهنگی ایجاد شود که از مصرف نوشابه های گازدار مانند کوکاکولا فاصله بگیریم و جایگزین های مناسبی مانند دوغ پیدا کنیم، این کار بسیار مفید است.

چرا دوغ مفید است؟

وی در تشریح دلایل مفید بودن دوغ می افزاید: آیران جایگزین بسیار مناسبی است زیرا حاوی پروتئین مرغوب و اکثر مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم و فسفر است. اما مشکل دوغ در حال حاضر این است که نمک زیادی در آن ریخته شده است. ما باید از گیاهان و سبزیجات معطر در فرهنگ غذایی خود در دوغ استفاده کنیم و طعم دلپذیری را به عیران اضافه کنیم.

این متخصص تغذیه اهمیت باکتری های موجود در دوغ را اینگونه توضیح می دهد: باید دوغ را به یک محصول پروبیوتیک تبدیل کنیم و آن را غنی از باکتری های مفید کنیم که علاوه بر فواید سلامتی، باکتری های مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند. فرهنگ مصرف آیران مختص کشور ماست. در صورت سرمایه گذاری در تولید آیران با کیفیت، می تواند جایگزین کوکاکولا و نوشابه های گازدار مشابه به عنوان نوشیدنی باشد که به ویژه در تغییر باکتری های روده مفید است. بنابراین برای فراگیرتر شدن مصرف عیار در بین مردم، باید در این زمینه چه در حوزه صنعت و چه در زمینه توسعه فرهنگی فعالیت بیشتری انجام دهیم.

جعفریان همچنین به ترجیح فرهنگ نوشیدن چای در ایران به عنوان جایگزین نوشیدنی‌های گازدار اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته نوشیدنی‌های خوب می‌نوشیدیم و حتی آب را با سبزیجات معطر معطر می‌کردیم. مطالعه فرهنگ استفاده از انواع چای به خصوص چای های سرد بسیار خوب خواهد بود. چون چای داغ خواص خود را دارد، چای سرد خواص دیگری نیز دارد.

نوشیدنی های پروبیوتیک

وی همچنین به شیوه جدید تولید نوشابه و نوشابه در دنیا اشاره می کند و می گوید: اکنون صنعت به سمت تولید نوشابه های پروبیوتیک رفته است. گذشته از سرنوشت دوغ که به آن اشاره کردیم، اکنون دنیا به سمت تولید نوشیدنی هایی می رود که انواع باکتری های مفید در آن ریخته می شود. در صنعت ما کمبودی وجود دارد که باید برطرف شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه کفیر آیران هم خوب است اما لزومی ندارد که از نوع صنعتی باشد، می گوید: عیار سنتی ما که در مشک می ریختند بسیار مرغوب و حاوی باکتری های مفید زیادی است. اگر از دوغ سنتی بیشتر استفاده و تولید شود، بسیاری از باکتری های مفید منحصر به فرد ایران حفظ می شود. این تضمین می کند که بانک باکتریایی کشور در آینده در روند جهانی شدن باقی بماند.