تجربه اولیه کارگردان «زیرخاکی» و اولین تمرینات سازنده «23 نفر»

تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، بیشتر چهره ها و نام هایی که سینمای داستانی ایران در 40 سال اخیر با آنها آشنا شده، در روزهایی که هنوز به شهرت و اعتبار امروزی نرسیده بودند، شانس خود را برای ورود به جریان حرفه ای سینمای ایران آزمودند. آنها با ارائه آثار خود به جشنواره فیلم های کوتاه را در تهران محک می زدند و از این منظر دفتر خاطرات این رویداد مملو از قاب هایی متشکل از خاطرات فیلمسازان گمنامی بود که امروز به نام های شناخته شده و معتبری در ایران تبدیل شده اند. سینمای کوتاه و بلند

به گزارش ایرنا، در قالب سلسله گزارش هایی با موضوع «بازیگری با خاطرات فیلم کوتاه تهران» و در آستانه چهل و دومین دوره این رویداد، مروری خواهیم داشت بر حضور برخی از چهره های مهم در عرصه های مختلف. دوره ها جشنواره «تهران»

در قسمت سوم این مجموعه گزارش به بررسی ترکیب آثار در پنج دوره سوم جشنواره بین سال های 73 تا 77 پرداختیم.

سلیل سامان

آشنایی مردم با او احتمالا به سریال طنز «زیرخاکی» برمی گردد، اما سلیل سامان پیش از این سریال های سه گانه تاریخی «ارمغان تاریکی»، «کلبک» و «نفس» را کارگردانی کرده بود و می توان او را نیز مورد توجه قرار داد. او تجربه کارگردانی فیلم سینمایی «زمان به بودن» را دارد که یکی از موفق ترین سریال های خارجی محسوب می شود و در کارنامه کاری او قرار دارد. سامان در سال 1352 همزمان با یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با فیلم “کلید” در بخش فیلم 8 میلی متری شرکت کرد.

1727951347 348 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

مرتضی پورصمدی

سال گذشته زنده یاد مرتضی پورصمدی، یکی از نام‌های مشهور دنیای سینمای ایران نیز بود که در جریان فیلمبرداری سریال خانگی دارفانی «جنایت فرشته» از دنیا رفت. او در کارنامه کاری خود سابقه همکاری با کارگردانانی چون حسن فتحی، پوران درخشنده، ابراهیم حاتمی کیا و رخشان بنی اعتماد را داشت. این فیلم همزمان با چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال 1355 برنده یکی از اولین جوایز جشنواره شد. او این کار را برای فیلمبرداری فیلم کوتاه «عروسک های کامس» انجام داد.

1727951347 67 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

مهدی جعفری

مهدی جعفری که علاوه بر شهرت در عرصه سینما به عنوان یکی از کارگردانان مطرح سینمای دفاع مقدس شناخته می شود، امسال با فیلم کوتاه «با مادر بزرگ» در دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافت. فعالیت فیلمی که ظاهرا اولین کارگردانی او در عرصه فیلم کوتاه بود و بعدها حضور جدی تری در این عرصه داشت. جعفری در مقام کارگردان فیلم های «23 نفر» و «یدو» را کارگردانی کرد.

1727951348 428 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

مهرداد مبارک

مهرداد خوشبخت در سال ۱۳۵۳ با فیلم کوتاه «جنایت موجه» در دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد. خوشبخت که سابقه ساخت سریال های تلویزیونی را نیز داشت و در پروژه «به وقت شام» به عنوان کارگردان دوم در کنار ابراهیم حاتمی کیا حضور داشت، به عنوان کارگردان مستقل پروژه های مهمی چون «آبادان یزده 60» و «» را نیز بر عهده گرفت. پالایشگاه”. .

1727951349 561 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

امید بنکدار
بخش بزرگی از کار سینمایی امید بنکدار با همکاری مشترک او با کیوان علیمحمدی تکمیل شد. با این حال، ریشه این دو کارگردان در مطبوعات سینمایی و فیلم های کوتاه نهفته است. امید بنکدار «داستان یک لبخند» را در قالب فیلم کوتاه کارگردانی کرد و در سال 1353 برای ارائه و مسابقه به دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران فرستاد. «شبانه»، «شبانه روز»، «ارغوان» و «گیلدا» در کارنامه کارگردانی فیلم بانکدار ثبت شده است.

1727951349 796 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

نقاشی خوب
حسن نچیح نویسنده و پژوهشگری است که در چند دهه اخیر حضوری درخشان در عرصه مستندسازی داشته و جوایز متعددی را از آن خود کرده است. موضوع بیشتر آثار او فرهنگ و مردم یزد و اساطیر ایران پیش از اسلام است. «نشانی از تو» نام فیلم کوتاهی است که در سال ۱۳۵۴ به کارگردانی حسن ناچی به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال شده است.

1727951350 471 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

حسرو معصومی
از مهم ترین آثار خسرو معصومی از کارگردانان چیره دست سینمای ایران که به دهه 70 سالگی نزدیک می شود می توان به سه گانه «آیین عشق»، «جایی دور» و «باد در مرتع می وزد» اشاره کرد. معصومی در سال 1355 فیلم کوتاه «گته مردی» را به همراه محمدرضا سرهنگی کارگردانی کرد و برای ارائه و مسابقه به چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران فرستاد. آخرین فیلمی که معصومی اکران کرد، « پول کثیف”.

1727951351 163 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

شهید احمدلو
او در جوانی با بازی در فیلم‌های مسعود کیمیایی و بعدها همکاری با کارگردانانی چون ناصر تقوایی، ساموئل خاچیکیان و داود میرباقری این شانس را داشت که در دنیای حرفه‌ای سینما حضور یابد. شهيد احمدلو گرچه بازيگري خود را ادامه داد، اما كارگرداني خود را با فيلم «چقدر طول مي كشد تا اشك بريزم؟» آغاز كرد. او آثاری مانند فیلم یا سریال کمدی «سدونگ، سدونگ» را ضبط کرد. احمدلو در سال ۱۳۵۵ با کارگردانی فیلم کوتاه «آکاخانه» در پانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد.

1727951351 387 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

کیانوش دالوند
کیانوش دالوند امروز یکی از نام‌های مطرح صنعت انیمیشن ایران است که دو پروژه سینمایی «نصور» و «رستم و سهراب» را به همراه برادرش به پایان رسانده است. دالوند کار خود را از جوانی در شهرستان بروجرد آغاز کرد و در مراحل اولیه فیلم کوتاه «مشکل» را تولید کرد. این اثر در پانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد.

1727951352 334 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

رهبر قنبری

او فعالیت سینمایی خود را از اواسط دهه 60 با فیلمبرداری فیلم کوتاه آغاز کرد و یکی از نام‌های فعال سینمای داخلی و خارجی با محوریت فیلم کوتاه بوده است. رهبر قنبری که از مربیان انجمن سینمای جوانان محسوب می شود و به سینمای داستانی نیز علاقه دارد، در سال 1355 فیلم کوتاه «صدای خاک» را کارگردانی کرد و در دوره پانزدهم حضور داشت. در جشنواره فیلم کوتاه تهران.

1727951353 995 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

فرهاد مهرانفر
او از دهه 50 که فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد، یکی از معتبرترین دانشمندان عرصه کارگردانی و پژوهش سینما به شمار می رود و تاکنون بیش از 50 فیلم کوتاه، بلند و مستند را کارگردانی کرده است. فرهاد مهرانفر که در سال 1358 دیپلم هنرهای درجه یک را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد، فیلم کوتاه «پرندگان من» را که در سال 75 در چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد، به همراه محمدرضا سرهنگی کارگردانی کرد. . رفته

1727951353 218 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

محمدرضا رحمانی
این روزها فیلم «آنها مرا دوست داشتند» در آستانه اکران است. محمدرضا رحمانی کارگردانی که با این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، پیش از این فیلم های بلندی چون «دل خون» و «پریسا» را کارگردانی کرده بود که به موضوعات اجتماعی می پرداخت. رحمانی در جوانی با فیلم کوتاه «بابا آب داد» در پانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد.

1727951354 72 تجربه اولیه کارگردان زیرخاکی و اولین تمرینات سازنده 23 نفر

حامد کلاهداری
او همچنین توضیح داد که این فیلم یک دقیقه ای را در 12 سالگی فیلمبرداری کرده و جالب اینکه این دومین فیلم کوتاه در کارنامه کاری او بوده است. حامد کلاهداری در سال ۱۳۵۵ فیلم کوتاه «مرد، جاده» را با بازی محمدعلی قربانپور کارگردانی کرد و به چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران فرستاد. کلحدری که با بازی در فیلم هایی چون «تعطیلات تابستانی» و «شاک گائو» و یا در سریال «پس از باران» به چهره ای آشنا برای مخاطبان تبدیل شد، بعدها با فیلم «شکلات داغ» وارد بلند شد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به کارگردانی مهدی آذرپندار از تاریخ 27 مهر تا 2 آبان 1403 برگزار می‌شود.

۵۷۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین