شستشوی رادیاتور ماشین؛ کلید عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر موتور

How to Tell If a Car Radiator is Clogged B 161121 1024x640 1

شستشوی رادیاتور خودرو به سادگی آب ریختن نیست! شما باید با راهکارهای حرفه‌ای، رادیاتور خودتان را تمیز نگه دارید. در ادامه 6 روش مهم را برای این کار معرفی کرده‌ایم.

 

شستشوی رادیاتور ماشین

رادیاتور ماشین، قلب سیستم خنک‌کننده خودرو است که با جریان مداوم مایع خنک‌کننده، موتور را از گرمای زیاد محافظت می‌کند؛ اما با گذشت زمان، رسوبات و آلودگی‌ها می‌توانند داخل رادیاتور جمع شوند و عملکرد آن را مختل کنند. شستشوی رادیاتور، همانند یک نوسازی برای سیستم خنک‌کننده است که نه‌تنها عمر موتور را افزایش می‌دهد؛ بلکه از هزینه‌های سنگین تعمیرات هم جلوگیری می‌کند. روش‌های مختلفی برای شستشوی رادیاتور ماشین نظیر استفاده از نوشابه، جوهر نمک، جوش شیرین، سرکه، تاید و محلول‌های صنعتی وجود دارد. در این مقاله به بررسی همه روش‌های شستشوی رادیاتور ماشین می‌پردازیم تا شما بتوانید از عملکرد خودروی خودتان لذت ببرید. همچنین در پایان به مزایای انجام این کار پرداخته شد.

چه زمانی باید به فکر شستشوی رادیاتور ماشین باشیم؟

برای شستشوی رادیاتور ماشین نمی‌توان بر اساس استاندارد سال یا میزان عملکرد آن را رسوب‌زدایی کرد. اما چند نشانه وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید که رادیاتور به تمیزکاری و شستشوی نیاز دارد. این نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • گرم‌شدن زیاد موتور: معمولا عوامل مختلفی در گرم‌شدن موتور خودرو نقش دارند. یکی از این عوامل گرفتگی رادیاتور است.
  • وجود نشتی: اگر مایع خنک‌کننده از زیر خودرو نشتی داشته باشد، باید برای شستشوی و رسوب‌زدایی آن اقدام کنید.
  • سروصدای زیادی: همانند گرم‌شدن موتور خودرو، سروصدای زیاد هم دلایلی مختلفی دارد. اگر از خودروی شما صدای تق‌تق شنیده می‌شود، احتمالا یکی از دلایل آن رسبو‌گرفتن رادیاتور خودرو باشد.

5+1 روش متداول برای شستشوی رادیاتور ماشین

ازآنجایی‌که رادیاتور ماشین نقش مهمی در کاهش دمای موتور خودروی شما دارد، باید شستشوی آن با دقت و با بهترین مواد انجام شود. همان‌طور که گفته شد، روش‌های مختلفی برای رسوب‌زدایی رادیاتور خودرو وجود دارد که در ادامه به معرفی همه آن‌ها پرداخته‌ایم.

۱. نوشابه، راز خنک ماندن موتور ماشین!

شاید استفاده از نوشابه برای شستشوی رادیاتور ماشین ساده‌ترین روش برای بیشتر شما باشد. برای انجام این کار کافی است، مقداری از نوشابه را در داخل آب رادیاتور یا سیستم خنک‌کننده بریزید و سپس موتور خودروی خودتان را روشن کند. بعد از انجام این کار، اجازه دهید ماشین به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روشن بماند تا نوشابه بتواند وارد رادیاتور خودرو شود. معمولا جریان نوشابه در داخل رادیاتور، باعث رسوب‌زدایی این قطعه می‌شود. این روش برای رادیاتور انواع خودروها مانند رادیاتور پراید اتوماتیک کوشش رادیاتور مناسب است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

بعد از انجام این کار، ظرف بزرگی را در زیر رادیاتور قرار دهید و سپس پیچ رادیاتور را باز کنید. زمانی‌که رسوب‌ها از رادیاتور خارج شدند، دوباره آب تمیز به داخل رادیاتور بریزید. این کار باعث خارج‌شدن باقی‌مانده رسوبات و نوشابه از داخل رادیاتور می‌شود. برای اینکه از تمیزشدن کامل رادیاتور مطمئن شوید، این مراحل را تا زمانی‌که آب خارج‌شده کاملا تمیز و بدون رسوب است، چندین بار تکرار کنید. به‌صورت کلی باید گفت، نوشابه می‌تواند بهترین ماده برای شستشوی رادیاتور ماشین باشد.

۲. جوهر نمک، سلاحی قدرتمند علیه رسوبات رادیاتور

شما از جوهر نمک هم می‌توانید برای شستشوی رادیاتور ماشین خودتان استفاده کنید. برای استفاده از جوهر نمک باید آن را با آب مخلوط کنید. برای تهیه این مخلوط باید نسبت جوهر نمک به آب ۱ به ۳ باشد. یعنی به ازای ۳ پیمانه آب، ۱ پیمانه جوهر نمک را در داخل آن بریزید.

جوهر نمک یک رسوب‌زدای بسیار قوی است که در هنگام استفاده از آن باید دقت کنید. بعد از اینکه شستشوی رادیاتور ماشین تمام شد، چندین دفعه سیستم خنک‌کننده خودرو را شستشو دهید. بعد از پایان کار باید دقت کنید که جوهر نمک، حتی به مقدار بسیار کم در داخل رادیاتور باقی نماند.

۳. جوش شیرین، راه‌حل اقتصادی برای تمیز کردن رادیاتور

روش سوم برای شستشوی رادیاتور ماشین، استفاده از جوش شیرین است. شستشوی رادیاتور ماشین با جوش شیرین یک روش موثر و کم‌هزینه برای ازبین‌بردن رسوبات و آلودگی‌های داخلی رادیاتور است. جوش شیرین به دلیل خاصیت قلیایی خود، می‌تواند رسوبات سخت و زنگ‌هایی که در طول زمان در رادیاتور جمع می‌شوند را حل کند و سیستم خنک‌کننده را تمیز نگه دارد.

برای استفاده از این روش هم باید مخلوط آب و جوش شیرین را آماده کنید. در این شرایط باید به ازای هر ۱ لیتر آب مقدار ۵ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را باهم مخلوط کنید. بعد از این محلول آماده شد، آن را به داخل سیستم خنک‌کننده بریزید و سپس موتور خودرو را روشن کنید. همانند استفاده از نوشابه، رسوبات و باقی‌مانده جوش شیرین را از داخل رادیاتور تخلیه کنید. بعد از اینکه هیچ رسوب و جوش شیرینی در داخل رادیاتور باقی نماند، آن را با مایع جدید پر کنید.

۴. سرکه؛ راز عملکرد بهتر و خنک‌تر موتور خودرو

روش بعدی برای شستشوی ماشین، استفاده از سرکه است. استفاده از سرکه برای تمیزکردن رسوبات و کثیفی‌هایی که در طول سال‌های زیادی انباشته شده‌اند، بسیار موثر خواهد بود. قبل از هر چیزی یک تشت در زیر رادیاتور قرار دهید تا مایع خنک‌کننده آن تخلیه شود و سپس شیر تخلیه رادیاتور را باز کنید.

بعد از اینکه رادیاتور خالی شد تا نیمه آن را پر آب کنید. سپس یک لیتر سرکه سفید به آب داخل رادیاتور بریزید. در آخر هم هر چقدر از رادیاتور خالی است باز هم با‌ آب آن را پر کنید. قبل از اینکه استارت خودرو را بزنید، درب رادیاتور را ببندید. سپس ماشین را مدت کوتاهی روشن کنید تا گرم شود. اجازه دهید خودرو یک شب در همین شرایط باقی بماند. سپس محتویات داخل رادیاتور را خالی کنید. بعد از این کار شستشوی ماشین به‌صورت کامل انجام می‌شود.

۵. تاید؛ روش آسان و ارزان برای تمیزکاری رادیاتور 

یکی دیگر از روش‌های شستشوی رادیاتور ماشین استفاده از تاید است. اگرچه این روش محبوبیت کم‌تری در بین رانندگان دارد؛ اما در بیشتر مواقع وقتی از آن استفاده می‌شود که زمان زیادی از آخرین تمیزکاری رادیاتور نگذشته باشد. البته بسیار از کارشناسان استفاده از این روش را تایید نمی‌کنند؛ چراکه تاید مواد ریزی دارد که در آب حل نمی‌شود؛ در نتیجه همین مواد در داخل رادیاتور باقی می‌مانند. پس از اگر دمای خودرو بالا رود، ذرات ته‌نشین‌شده باعث ایجاد کف در رادیاتور خودرو می‌شوند که باعث آسیب به سیستم خنک‌کننده ماشین خواهد شد.

6. محلول‌های صنعتی؛ راه‌حلی سریع و موثر برای مشکلات موتور

روش آخر برای شستشوی رادیاتور ماشین استفاده از محلول‌های صنعتی آماده است. بسیاری از رانندگان استفاده از این محلول‌ها را برای شستشوی رادیاتور ترجیح می‌دهند. محلول‌های بسیاری داخل بازار وجود دارند که همه آن‌ها خاصیت رسوب‌زدایی دارند. در اینجا هم بعد از شستشوی رادیاتور ماشین، از آب کمک بگیرید؛ چراکه اگر محلول‌های صنعتی در داخل رادیاتور باقی بمانند باعث خوردگی آن می‌شوند.

مزایای شستشوی رادیاتور ماشین چیست؟

شستشوی رادیاتور ماشین عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد و از بروز مشکلات جدی جلوگیری می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای شستشوی رادیاتور اشاره می‌کنیم.

۱. حذف آلودگی‌ها

همان‌طور که گفته شد، به مرور زمان آلودگی‌های مختلفی مانند زنگ‌زدگی و رسوب می‌توانند در سیستم خنک‌کننده جمع شوند. این ناخالصی‌ها می‌توانند رادیاتور و سایر اجزا را مسدود کنند و کارایی آن‌ها را کاهش دهند. شستشوی رادیاتور به حذف این آلودگی‌ها کمک می‌کند و عملکرد مناسب سیستم خنک‌کننده را تضمین می‌کند.

شستشوی رادیاتور و حذف آلودگی

۲. بهبود کارایی خنک‌کنندگی

معمولا با مسدودشدن رادیاتور توسط رسوبات، توانایی آن‌ها برای خنک کردن موتور کاهش می‌یابد. این مشکل می‌تواند منجر به خنک‌کنندگی نامناسب و در نتیجه گرم‌شدن بیش از حد موتور شود. شستشوی رادیاتور گرفتگی‌ها را برطرف می‌کند و باعث انتقال بهتر حرارت می‌شود؛ در نتیجه کارایی خنک‌کنندگی سیستم را افزایش می‌دهد و از گرم‌شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند.

۳. جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی

با گذشت زمان، مایع خنک‌کننده می‌تواند اسیدی شود و خواص خود را از دست بدهد. این شرایط می‌تواند باعث ایجاد زنگ‌زدگی و خوردگی در سیستم خنک‌کننده شود و احتمالا نشت و مشکلاتی دیگر را ایجاد کند. شستشوی رادیاتور ماشین، مایع خنک‌کننده قدیمی و سایر عناصر را حذف می‌کند، خطر تشکیل زنگ‌زدگی را کاهش می‌دهد و عمر مفید اجزای سیستم خنک‌کننده را بالا می‌برد.

۴. افزایش طول عمر قطعات

معمولا با شستشوی منظم رادیاتور و نگهداری سیستم خنک‌کننده تمیز، می‌توانید به افزایش عمر مفید قطعات مختلف مانند رادیاتور، پمپ آب، ترموستات و … کمک کنید. این کار از رشد زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه می‌تواند احتمال خرابی قطعات را کاهش دهد تا از تعمیرات یا تعویض‌های گران‌قیمت نجات پیدا کنید.

۵. گرمایش و سرمایش ثابت

وجود یک سیستم خنک‌کننده با کارایی مناسب برای حفظ دمای داخلی راحت در خودرو ضروری است. هنگامی‌که رادیاتور پس از شستشو با مایع خنک‌کننده جدید پر می‌شود، توانایی انتقال حرارت سیستم را بهبود می‌بخشد. این کار به حفظ دمای مطلوب موتور کمک می‌کند و می‌تواند از گرم‌شدن بیش از حد در هوای گرم یا استفاده شدید جلوگیری کند.

کلام آخر

شستشوی رادیاتور ماشین فرایند مهمی است که به حفظ کارایی سیستم خنک‌کننده و جلوگیری از مشکلات حرارتی کمک می‌کند. شما با انتخاب روش مناسب، مانند استفاده از محلول‌های شیمیایی مخصوص یا مواد طبیعی مثل جوش شیرین، می‌توانید رسوبات و آلودگی‌های داخلی رادیاتور را به‌طور موثر از بین ببرید. این اقدامات نه‌تنها به بهبود جریان آب و کارایی خنک‌کنندگی رادیاتور کمک می‌کند؛ بلکه عمر مفید موتور خودرو را هم افزایش می‌دهد. اجرای منظم این شستشو به ویژه در فصول مختلف سال از مشکلات جدی مانند جوش آوردن موتور و آسیب‌های دیگر جلوگیری می‌کند. در نهایت، رعایت دستورالعمل‌ها و انتخاب روش مناسب برای شستشوی رادیاتور، می‌تواند تضمین‌کننده عملکرد بهینه و طول عمر بیشتر سیستم خنک‌کننده خودرو باشد.

منابع:

 

معرفی بهترین ماده برای شستشوی رادیاتور ماشین + مراحل رسوب‌زدایی

https://blog.automoby.ir/