این علائم روی دست ها نشانه بیماری است

این علائم روی دست ها نشانه بیماری است

این علائم روی دست ها نشانه بیماری است

ناخن ها و سلامت آنها می توانند سرنخ های مهمی در مورد سلامت کلی بدن ارائه دهند. مشکلات کبد، ریه و قلب می تواند باعث تغییر در ظاهر ناخن ها شود.

لرزش دست

به گزارش بهداشت نیوز، اگر دستانتان می لرزد و این لرزش از کنترل شما خارج است، ابتدا آرام باشید! یک توضیح بسیار ساده برای لرزش دست ممکن است مصرف بیش از حد کافئین و نوشیدنی های کافئین دار باشد. البته مصرف چند داروی خاص از جمله داروهای ضد آسم یا داروهای ضد افسردگی نیز یکی دیگر از علل لرزش دست محسوب می شود. با این حال، اگر هیچ یک از این دلایل در مورد شما صدق نمی کند یا لرزش دست شما به مرور زمان افزایش می یابد، حتما به پزشک مراجعه کنید. یکی از علل نادر اما مهم لرزش دست، بیماری پارکینسون است که متاسفانه روز به روز در حال افزایش است.

پارکینسون یک اختلال در سیستم عصبی است. در حالی که قبلاً تصور می شد پارکینسون فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، امروزه کارشناسان در مورد ابتلای جوانان به این بیماری هشدار می دهند. لرزش دست و پا در حالت استراحت یکی از چهار علامت اصلی این بیماری است. در نظر داشته باشید که لرزش دست ناشی از بیماری پارکینسون در مراحل اولیه معمولاً یک طرفه و خفیف است و نیازی به درمان نیست، اما با پیشرفت بیماری، فرد مجبور است برای کنترل این لرزش ها دائما وسیله ای را در دست بگیرد. گاهی اوقات شدت لرزش به حدی است که کاملاً خارج از کنترل فرد است.

ناخن های رنگ پریده یا سفید

این نوع تغییر رنگ ناخن ممکن است نشانه کم خونی باشد. این بدان معنی است که بدن شما نمی تواند گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت های مختلف تولید کند. این کمبود اکسیژن با رنگ پریدگی یا سفید شدن پوست و ناخن خود را نشان می دهد. لازم نیست خیلی خودتان را اذیت کنید تا بدانید کم خونی دارید یا خیر. یک آزمایش خون ساده می تواند احتمال این بیماری را تایید یا رد کند. اگر کم خون هستید، مصرف مکمل های آهن باعث بهبود وضعیت شما می شود، اما تجویز دوز و نوع مناسب مکمل بر عهده پزشک معالج است، بنابراین خوددرمانی نکنید!

دست های خشک و خارش دار

اگر پوست شما دائماً خشک و خارش دارد و هیچ کرم یا لوسیونی نمی تواند شما را از این عارضه نجات دهد، احتمالاً اگزما دارید. اگزما یک بیماری پوستی است که با خارش، خشکی و قرمزی (؟) یا جوش های قرمز همراه است، بنابراین خود درمانی نکنید و برای درمان مناسب با لوسیون های موضعی از متخصص پوست کمک بگیرید. البته ممکن است پوست شما خشک باشد اما ممکن است علائم ذکر شده را نداشته باشید یا پزشک تشخیص دهد که اگزما ندارید. در این صورت باید از مرطوب کننده های حاوی ویتامین A استفاده کنید. شستشوی مکرر پوست، تماس زیاد با کاغذ و غیره. از جمله دلایلی است که پوست را خشک می کند، بنابراین شب ها کرم های حاوی ویتامین E را به دستان خود بزنید تا لایه های شاخی سطح پوست از بین برود. به یاد داشته باشید که این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید زیرا نمی توانید یک شبه دستان خود را بشویید، به این معنی که مواد مغذی موجود در کرم زمان کافی برای نفوذ به پوست شما را دارند.

نوک انگشتان آبی

تغییر رنگ ناخن از سفید به آبی و سپس قرمز ممکن است از علائم سندرم رینود باشد. این سندرم باعث سرد شدن نوک انگشتان دست و پا می شود و به تدریج باعث درد، بی حسی و گزگز در دست ها می شود. کارشناسان معتقدند که این سندرم در اثر اسپاسم یا انسداد رگ های خونی و کاهش جریان خون ایجاد می شود، اما علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. در این صورت بهترین درمان، پوشیدن دستکش و جوراب، دوری از استرس، دوری از قرار گرفتن در معرض هوای سرد و در صورت لزوم مصرف دارو طبق نظر پزشک است. به یاد داشته باشید که علائم سندرم رینود را باید در مراحل اولیه جدی گرفت، در غیر این صورت می تواند منجر به عفونت های مزمن در اطراف ناخن شود. نکته مهم دیگر برای پیشگیری و درمان این بیماری، خداحافظی با سیگار و دود آن است. بیماری رینود در افراد غیرسیگاری نادر است، اما سیگار کشیدن یا حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار (دود ناشی از سیگار دیگران که فقط شما در معرض آن هستید) این بیماری را فعال می کند.

ناخن های ضعیف و شکننده

اگر ناخن‌های شما نازک‌تر از کریستال هستند، احتمالاً کمبود روی دارید. روی یکی از مواد معدنی است که به رشد و بازسازی سلول های پوست کمک می کند. اگر می خواهید این کمبود را در اسرع وقت برطرف کنید، رژیم غذایی خود را با منابع حاوی روی غنی کنید. این عنصر را می توانید از جگر گاو، گوشت گوساله، عدس، نان غلات کامل یا سبوس دار، زرده تخم مرغ، جو دوسر، ماهی و غیره دریافت کنید. به راحتی می توانید آن را در غذاها پیدا کنید. علاوه بر این، جوانه گندم و آجیل منابع خوبی از روی در تغذیه روزانه هستند.

لکه های قهوه ای

این لکه های قهوه ای روی دست ها که به مرور زمان ایجاد می شوند به دلیل افزایش سن یا اختلال در عملکرد کبد ایجاد می شوند. اگر چه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید می تواند باعث ایجاد این لکه ها شود. یکی از شرایطی که می تواند این لک ها را تشدید کند، رانندگی بدون دستکش یا بدون استفاده از کرم ضد آفتاب به پوست است. از آنجایی که نور خورشید در هنگام رانندگی به مدت طولانی با پوست تماس دارد، حتما از ضد آفتاب با S استفاده کنید. P. برای جلوگیری از پیری دست و از دست دادن ظاهر خود از F بالاتر استفاده کنید!

لکه های تیره روی ناخن

اگر لکه تیره روی بستر ناخن خود دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. زیرا این می تواند نشانه اولیه ملانوم یا سرطان پوست باشد. البته این نوع سرطان در بستر ناخن چندان شایع نیست و تنها یک تا سه درصد ملانوم ها در این وضعیت ممکن است رخ دهد، اما باید توسط پزشک متخصص معاینه شوید و از تمیز کردن کامل ناخن ها قبل از آن مطمئن شوید. معاینه برای این است که پزشک بهتر تشخیص دهد.

نرم کننده ناخن

ناخن های نرمی که به راحتی خم می شوند یکی از علائم مهم کمبود کلسیم در بدن است. اگرچه کمبود پروتئین نیز می تواند این علامت را در بدن ایجاد کند. هنگامی که کمبود کلسیم وجود دارد، پوست و مو نیز خشک و شکننده می شوند و کمبود پروتئین نیز می تواند باعث ایجاد شیارهای عمودی در ناخن های شما شود. رعایت رژیم غذایی سرشار از لبنیات به ویژه انواع کم چرب مانند ساردین و اسفناج در رژیم غذایی روزانه می تواند نیاز شما به این دو ماده مغذی را برآورده کند و در نتیجه استحکام ناخن های شما را بهبود بخشد.