نوزادان نیاز به مراقبت دارند / با ظاهر ترسناک شخصیت ها شوخی کنید!

نوزادان نیاز به مراقبت دارند با ظاهر ترسناک شخصیت

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، عادل بزدود کارگردان، طراح و تهیه کننده شخصیت های عروسکی درباره حمایت از عروسک ها در برنامه های مختلف تلویزیونی گفت: باید نوعی مراقبت و حفاظت از این شخصیت های عروسکی انجام شود، اما ما این کار را انجام نمی دهیم. هنوز آن را ندارم با این کار توانستیم از رفاه معنوی و مادی عروسک ها محافظت کنیم و هویت این عروسک ها را حفظ کنیم.

به گزارش مهر، وی با اشاره به خاطرات دور تحویل عروسک های سریال «خانه مادربزرگ» گفت: تمام عروسک های مجموعه خانه مادربزرگ را به شبکه دو تحویل دادیم، زمان گذشت اما آنجاست. هیچ اثری از آن عروسک ها باقی نمانده است، گویی این آثار برای حفظ آن نیاز به متخصص دارد.

بزدود پرسید که آیا تا به حال از موزه عروسک در شهر غزالی بازدید کرده است؟ وی توضیح داد: نه، از این موزه بازدید نکردم، اما هر از چند گاهی تعدادی از شاگردانم برای آشنایی با تهران قدیم و جدید به شهرک غزالی می روند و نکاتی را نیز در مورد این عروسک ها بیان می کنند. مثلاً بعد از ملاقات از من می پرسند که چرا این نوزادان از بین رفتند یا اینکه تحت کنترل من بودند؟

این کارگردان عروسکی درباره نقش عروسک ها در تاثیرگذاری بر کودکان و نوجوانان دهه 60 و 70 گفت: در این سال ها بسیاری از عروسک ها به دلیل عدم نظارت صحیح از بین رفتند و شاید کمتر کودک و نوجوانی اکنون تاثیر آن را درک کند. اما هیچ کس نمی تواند خاطرات این نوزادان را پنهان کند. تاثیر آموزشی و تربیتی عروسک بر کودکان را نمی توان از حافظه پاک کرد.

تهیه کننده عروسک «زی زی گولو» با تاکید بر لزوم توجه به نوزادان و احیای آنها، گفت: یادم هست یک بار در موزه سینما باغ فردوس شماره تلفن روی گوش عروسک هایم نوشته شده بود. این داستان به حدود ده سال قبل برمی گردد و بعد من و خانم مرضیه برومند سعی کردیم این عروسک ها را احیا کنیم که به نظرم باید منظم باشد و نیاز به مراقبت مداوم دارد.

وی با اشاره به عروسک هایی که در زندگی حرفه ای خود ساخته است، گفت: معلم، کلاهک، گوش بلند، دم بلند و …. عروسک هایی مانند «شهر موش ها» در این دهه ها ناپدید شدند. دغدغه من حفظ تمام عروسک هایی است که سال ها در تلویزیون و سینما ساخته شده اند. در «شهر موش ها 1» هم روی 25 عروسک کار کردم و اگر عروسکی را ببینم که محافظت نشده باشد، حتما مریض می شوم و گریه می کنم. این مراقبت از عروسک ها برای ما به عنوان خانواده سازنده عروسک بسیار مهم است.

این طراح عروسک در بخشی دیگر از صحبت های خود از شوخی هایی در طول سال ها صحبت کرد که در آن چهره شخصیت هایی مانند مادربزرگ یا هاپوکومار به عنوان شخصیت های ترسناک کودکان ساخته شده است. برای «خانه مادربزرگ» مثلاً مادربزرگ این سریال شد. از شخصیتی واقعی به نام ننه حلیمه که در ده «بشم» نزدیک انزلی زندگی می‌کرد، خلق شد. وقتی این مادربزرگ به خانه اش می آمد از همه حیواناتش مراقبت می کرد و این به ما یک مدل داد تا بگوییم چقدر زیباست و ما از آن ایده گرفتیم.

در نهایت گفت: همه شخصیت ها نوعی ما واقعی داشتند و سگ و گربه و پرنده و …. با هم قرار گرفتند. این داستان در شرایط جنگ هم گفته می شد که مردم نیاز به کنار هم بودن داشتند، بنابراین باید مراقب رویکرد وحدت در خانواده ای بود که طراحی کردیم. به هر حال ما با روانشناسان و جامعه شناسان هم در ارتباط بودیم و سعی نکردیم خودمان محصولی بسازیم. ما هرگز نخواستیم فقط در هیچ یک از کارهایمان چیزی خلق کنیم.

۲۴۵۲۴۳

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین