خزاعی خطاب به برخی از منتقدان وضعیت سینما گفت: گمراه نکنیم

محمد خزاعی نمی‌دانم دبیر جشنواره فجر باقی خواهم ماند یا

محمد خزاعی ادامه داد: در حالی که برخی در آن سوی آب به سمت افق جشنواره ها، رانت ها، صندوق ها و جوایز کار خود را انجام می دهند، آثار درخشان، بزرگ و قابل اعتمادی خلق کرده و داریم. آنها فیلمسازانی هستند که به زبان دنیا صحبت می کنند و جشنواره ها را می شناسند و فیلم هایشان در جشنواره ها می درخشد و مورد استقبال مخاطبان عادی و داخلی نیز قرار می گیرد.

روابط عمومی سازمان سینمایی در ادامه این گزارش نوشت: محمد خزایی در جلسه حضور مدیران سازمان سینمایی، انتظارات فروش سینماها در سال جاری و روند افزایشی مخاطبان سینما را ارزیابی و تحلیل کرد. با هم اندکس گفت: در چهارساله «دفترچه سیاست، رویکرد و برنامه» دولت سیزدهم اکران فیلم ها طبق پیش بینی ها انجام شد و پیش بینی کردیم این رقم بین 35 تا 40 میلیون باشد. امروز اتفاق می افتد و از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 18 میلیون بیننده رسیده است.

احیای اعتماد عمومی به سینماها

وی با برشمردن راهبرد «بازگرداندن اعتماد سینماها و مردم» به عنوان یکی از اولویت های این دوره گفت: نگاه آماری استقبال مردم و خانواده ها از سینماها و فیلم ها نشان می دهد که بخش قابل توجهی از سینما را فرهنگی آن ها تشکیل می دهد. نیاز دارد. مردم و جامعه برگشته اند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به فروش 1000 میلیارد دلاری سینما در طول سال، این موضوع را وضعیت قابل توجه و شاخصی مثبت عنوان کرد و گفت: با توجه به روند امیدوارکننده گیشه سینماها در نیمه اول سال، با توجه به تنوع موجود. و کیفیت فیلم‌های اکران شده در شش ماه دیگر که در سال دوم اکران می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود این رقم به حدود دو هزار میلیارد تومان برسد. اگرچه این رقم برای سال 1404 در «کتاب چشم انداز سازمان سینمایی» پیش بینی شده بود.

سینما در جدول فرهنگی شهرها

خزاعی با بیان اینکه چشمگیرترین نکته استقبال و شاخص رشد چشمگیر مخاطبان به دلیل تنوع فیلم های اکران شده در کشور و تنوع جغرافیایی است، گفت: از میان 40 سینمای پرمخاطب خارج از تهران، شیراز، مشهد، کرج، اصفهان، رشت، ساری، قم، کرمانشاه، اسلامشهر و غیره شهرها نشان می دهد که استقبال از فیلم در این شهرها چقدر افزایش یافته و سیاست توسعه سینما در این شهرها چقدر درست، اصولی و موثر است. . با توجه به سیاست های اعمال شده برای توسعه زیرساخت ها و افزایش کیفیت اکران در شهرها و استان های مختلف به نظر می رسد استقبال از فیلم ها در سینماهای کشور ادامه داشته باشد.

بسته های مختلف اسکن

رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: در بین 15 فیلم پرفروش شش ماهه امسال، فیلم های مختلفی در ژانرهای مختلف از جمله کمدی، تاریخی، اجتماعی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان دیده می شود. این نشان می دهد که تنوع ژانرها و سلیقه مخاطب در بسته اکران فیلم ها رعایت می شود و این یکی از شاخص های استقبال گسترده است. تگزاس 3، تمساح خونین، مست عشق، شرم 2، پول و مهمانی، سال گربه، بی‌جسم، قیف، موفتبار، هول جنوبی، ملاقات با جادوگر، آسمان غربی، الیاس به دنبال قهرمان، قلب رقه، چند فیلم در 6 صبح کسانی هستند که به ارقام فروش ماهانه جدی می رسند.

آمار چه می گوید؟

خزایی در ادامه تصریح کرد: مجموع فروش 40 سینمای برتر کشور با 255 سالن و 39 هزار و 31 صندلی در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 500 میلیارد تومان بوده است. این 40 سینما توانستند تقریباً 10 میلیون نفر را به سینماهای شهرهای مختلف جذب کنند. همچنین مجموع فروش سینماهای با 734 سالن و 13 هزار و 2071 صندلی در شش ماهه نخست از مرز هزار میلیارد تومان گذشت. این نشان می دهد که تعداد کل سینماهای کشور توانسته است نزدیک به 18 میلیون بیننده داشته باشد. مردم

پیرو طرح ملی توسعه زیرساخت های سینما

خزاعی با بیان اینکه چشم انداز روشنی برای آینده سینما پیش بینی می کنم، گفت: طبق آمار چرخه اقتصادی سینما آغاز شده و به نظر می رسد مخاطبان در گوشه و کنار کشور به فیلم های اکران شده پاسخ مثبت داده اند و بر اساس آن است. «طرح توسعه زیرساخت های سینمای کشور» که در این دوره علاوه بر تقویت، نوسازی، تجهیز و ارتقای کیفی سالن های سینما، افزایش تعداد سینماها و توسعه کمی و کیفی سینماها با جدیت بیشتری دنبال می شود میزان سینماها در شهرها و البته داشتن فیلم های پرفروش از عوامل مهمی است.

در سه سال گذشته تلاش هایی در سازمان سینمایی برای دستیابی به یک سازش جدید بین مردم و اهالی سینما انجام شده است و فکر می کنیم امروز این مهم محقق شده است و این مرهون تلاش و حمایت آنهاست. هم افزایی و مشارکت خانواده سینما و بخش خصوصی و دولتی.

یک رویداد بزرگ

خزایی ادامه داد: البته برخی از منتقدان و سینماگران حاضر نیستند حقیقت را ببینند و دیدگاه خود را تغییر دهند. حقیقت این است که دوستان ما در سازمان سینمایی با کمک بسیاری از خانواده سینما توانستند مخاطبان را به سالن های سینما برگردانند. در تاریخ سینما، این اتفاق در شرایطی که سینما در سایه کرونا، پساکرونا و بحران‌های بیشمار کاملاً به حاشیه رفته است، یک اتفاق بزرگ و موفقیت محسوب می‌شود.

وی افزود: شاید برخی بگویند که فیلم های کمدی در این مدت بهترین فروش را داشتند و با بزرگ نمایی این صنعت سایر دستاوردهای سینما را پنهان یا انکار کردند. در پاسخ به این دوستان لازم به ذکر است که; اولاً اسامی پرفروش‌ترین فیلم‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها فیلم پرفروش اجتماعی، خانوادگی، کودک، انیمیشن و دفاع مقدس و همچنین چند فیلم کمدی سالم و موفق وجود دارد و ثانیاً تعداد زیادی فیلم کمدی در ترکیه وجود دارد. . کسانی هم بودند که نفروختند و در دوره های قبل شکست خوردند. اینطور نیست که مخاطب از هیچ سطحی از کمدی قدردانی کرده باشد. به عقیده بسیاری از منتقدان و کارشناسان سطح کیفی آثار کمدی در این دوره افزایش یافت.

به گفته وی، بسیاری از آثار سینمایی، فیلم های اجتماعی و دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان در این مدت به رونق مضاعفی دست یافتند و مورد استقبال خانواده ها و جامعه قرار گرفتند. متاسفانه برخی به دلایل مختلف تمایلی به دیدن این قسمت از آثار موفق سینما ندارند. مجموعه این دستاوردها متعلق به تمام خانواده سینماست.

از آسیب و هزینه های ثانویه فیلم ها جلوگیری کردیم

محمد خزاعی با بیان اینکه با توجه به استانداردها از آسیب ها و هزینه های ثانویه فیلم و سینما جلوگیری کردیم، ادامه داد: مهمترین هدف ما تبدیل سینما از سینمای ناامیدکننده، پر سر و صدا، سیاه و مخرب به سینما بود. سینمای پر از امید، اخلاق و کرامت انسانی، منصفانه به اتفاقات پیرامونمان می گوید و می نگرد و ما را راهنمایی می کند. در این مدت اجازه فیلم‌های جولانی که گاه با هدف تخریب و تحریف فرهنگ عمومی و تحقیر هویت و دستاوردهای ملی بود را ندادیم و آثار فرهنگی، دفاع مقدس، سینمای اجتماعی و سینمای اجتماعی کودک و نوجوان را جایگزین آن کردیم. .. در عوض به هر دلیل و بهانه ای از پایین آمدن فیلم ها از اکران جلوگیری کردیم، اجازه ندادیم حتی یک فیلم از اکران پایین بیاید و صاحبان آثار قربانی شدند. ضمناً از اینکه برخی از فیلم های کمدی با توجه به نیاز جامعه پرفروش می شوند ناراحت نباشیم، همه خانواده سینما باید قدردان این فرصت و ظرفیت باشند و فراموش نکنیم که کار نیمه تعطیلی است. تضمین می شود سینمای آسیب دیده از کرونا و بحران به شرایط امروز و احیای سینما به طور کلی برسد و سینماگران از افق های ایده آل سینما در این عرصه صحبت کنند.

برای کدام مخاطب فیلم می سازی؟

رئیس سازمان سینمایی با تحلیلی از شرایط و نحوه تولید و اکران آثار مختلف سینمایی گفت: فیلمساز باید تکلیف خود را روشن کند که برای چه مخاطبی فیلم می سازد؟ آیا او برای مخاطب عام فیلم می سازد یا مخاطب خاص؟ یا برای جشنواره ها فیلم می سازد؟ سینمایی که برای جشنواره ها فیلم می سازد نباید در چرخه اکران و تعامل با مخاطب عام توقع فروش بالایی داشته باشد و مدعی رقابت با کسانی نباشد که در درجه اول نیاز و سلیقه مخاطبان فیلم می سازند.

اشتباه نکنید!!

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه عده ای به اشتباه می خواهند روند رو به رشد سینما را به حاشیه ببرند، گفت: اشتباهی که در برخی رسانه ها و اتحادیه ها رخ می دهد و مدام به زبان های مختلف تکرار می شود همین است. . فیلمساز فیلمش را طبق استانداردها و الزامات جشنواره ها می سازد اما انتظار دارد فیلمش به اندازه فیلم های کمدی اش بفروشد. باید گفت که هدف گذاری تهیه کننده از ابتدا اشتباه بوده است. در حالی که برخی اخیراً آثار خود را به افق جشنواره ها، رانت ها، صندوق ها و جوایز آن سوی آب برده اند، اما آثار درخشان و فیلمسازان بزرگ و قابل اعتمادی هم داریم که زبان دنیا و جشنواره ها را می شناسند. فیلم های آنها در جشنواره ها می درخشد و مورد استقبال مخاطبان عادی و داخلی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: البته وقتی از موفقیت های مردمی، بلاک باسترها صحبت می کنیم، منظور آثار سطحی نیست. در سال‌های اخیر، فیلم‌های پرطرفدار و پرفروش زیادی که مسئله‌محور بوده و حاوی مطالعات عمیق هستند، منتشر شده‌اند. این در حالی است که «مرتع»، «ملاقات خصوصی»، «بی تن»، «غریبه»، «مست عشق»، «آسمان غرب»، «بچه باهوش» و ده ها فیلم دیگر مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. در واقع بیشتر کارهای کمدی ما قابل دفاع است و از سطح و کیفیت محتوا و مدنیت قابل قبولی برخوردار است. با این حال، هنوز به نگهداری بیشتری نیاز است.

این کارگردان تاکید کرد: نه مسئولین، نه مردم و نه سینماگران نمی توانند فراموش کنند که این سینما بود که در یکی از سخت ترین و پیچیده ترین های اجتماعی، سیاسی از مرزها عبور کرد، از حوزه تحریم و تخریب فراتر رفت. و لحظات امنیتی کشور این فیلمی است که در فضایی گرم، صمیمانه و پرنشاط اجتماعی که ده ها میلیون نفر در آن زندگی می کنند، قلب ها را گرد هم می آورد و دوقطبی را کاهش می دهد و به مدت دو سال در سینماها نمایش داده می شد. حالا اگر یک نفر از این خدمت بزرگ سینما، نظم دادن به این خط، خط شکنی، مضطرب شد، مشکل از مسئولین و دست اندرکاران سینما نیست، اتفاقاً تمام افتخار ما این است که سینما را به هم وصل کرده ایم. و جامعه دوره ای که بیشتر علاقه مندان به سینما فاتحه می خوانند

محمد خزاعی ابراز امیدواری کرد: با تداوم رونق سینما و تداوم اجرای طرح ملی توسعه زیرساخت های سینمایی و ارتقای فناوری های نوین مصوب شورای عالی سینما، شاهد رشد صنعت سینما باشیم. شاخص مخاطب و کیفیت فرهنگی و اجتماعی محصولات سینما.

5757

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین