زیتون های ترک خورده بهتر هستند یا سالم تر؟

زیتون های ترک خورده بهتر هستند یا سالم تر؟

زیتون های ترک خورده بهتر هستند یا سالم تر؟

هنگام خرید زیتون معمولاً با دو گزینه روبرو می شوید. زیتون شکسته و سالم. اکثر مردم به دلیل طعم ملایم و ظاهر جذاب، زیتون های سالم را انتخاب می کنند، اما کدام زیتون سالم ترین است؟

زیتون شکسته مفیدتر است یا زیتون سالم؟

به گزارش Ekalablog، برای پاسخ به این سوال که زیتون های ترک خورده بهتر است یا سالم تر، باید نکات مختلفی را بررسی کرد. زیتون های شکسته و سالم هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند.

به طور کلی بسیاری از افراد استفاده از زیتون های شکسته را به زیتون های کارخانه ای و سالم ترجیح می دهند، اما در نهایت این شما هستید که پس از بررسی ویژگی های هر یک از این زیتون ها تصمیم می گیرید از کدام گزینه استفاده کنید.

حالا به شما خواهیم گفت کدام زیتون بهتر است.

1-زیتون های ترک خورده بدون استفاده از مواد شیمیایی تهیه می شود

مهمترین تفاوت زیتون شکسته با زیتون سالم مربوط به روش فرآوری است. اگر بپرسیم چرا زیتون شکسته می شود، باید بگوییم که این روش سنتی برای از بین بردن تلخی زیتون است.

به طور کلی زیتون تازه طعم تلخی دارد و به همین دلیل از روش های مختلفی برای گرفتن تلخی از زیتون استفاده می شود. برای بدست آوردن تلخی زیتون به روش سنتی، زیتون را با سنگ یا ماشین خرد می کنند یا با چاقو برش می دهند.

سپس زیتون ها را چند روز در آب می گذارند تا تلخی آن برطرف شود. در این مدت آب زیتون باید چندین بار تعویض شود تا از تلخی آن کاسته شود. سپس زیتون ها را در آب نمک می ریزند و به مرور زمان از تلخی زیتون ها کاسته می شود.

در این روش بیشتر خصوصیات زیتون حفظ می شود و هیچ ماده شیمیایی به زیتون اضافه نمی شود. اما در روش صنعتی برای به دست آوردن تلخی زیتون آن را در مقداری آهک و سود سوزآور می ریزند. در این روش نیازی به شکستن زیتون نیست و زیتون قلیایی شده و تلخی خود را از دست می دهد.

2- طعم زیتون شکسته تلخ است

اگر به تلخی زیتون حساس هستید، باید بدانید زیتون هایی که با شکستن آن و قرار دادن آن در آب نمک به روش های سنتی تهیه می شود، کمی تلخ است و به همین دلیل مصرف آن برای برخی افراد کمی سخت است. اگرچه تلخی این زیتون ها کاملا طبیعی و خوشمزه است، اما ممکن است برخی از افراد این تلخی را دوست نداشته باشند.

3- زیتون سالم می تواند برای سلامتی مضر باشد

خوب است بدانید که اگر زیتون های سالم و تولید شده را از مکان نامناسب خریداری کنید، احتمال وجود فلزات سمی مانند سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک وجود دارد. نوع سود سوزآور، خلوص نمک و حتی نوع ظرفی که برای فرآوری زیتون استفاده می شود در کیفیت زیتون تاثیر دارد.

بنابراین، خرید زیتون سالم از یک برند ناشناخته یا عمده فروشی ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. در صورت مصرف زیتون های سالم بهتر است فقط به گزینه های بسته بندی شده از برندهای معتبر روی بیاورید که تمامی مراحل فرآوری و تهیه این زیتون ها به صورت کاملا اصولی انجام می شود.

4- زیتون شکسته مزه شور بیشتری دارد

این زیتون ها طعم کمی شور دارند زیرا برای جذب و حفظ تلخی زیتون های شکسته از آب نمک استفاده می شود. افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری قلبی نباید از این زیتون استفاده کنند.

برای استفاده از زیتون های ترک خورده نمک زده باید زیتون ها را چند ساعت در آب سرد خیس کنید تا نمک آن کم شود. زیتون های سالم به طور کلی نمک کمتری دارند و برای مصرف نیازی به خیس کردن آن در آب ندارید.

5- زیتون شکسته روغن بیشتری دارد

برخلاف تصور بسیاری از افرادی که فکر می کنند روغن از زیتون شکسته گرفته می شود، باید بگوییم که روغن زیتون شکسته بیشتر از زیتون سالم است. روش فرآوری این زیتون روغن های مفید آن را حفظ می کند و طعم طبیعی زیتون را با مصرف این زیتون ها حس می کنید.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که زیتون شسته بهتر است یا سالم تر؟ حقیقت این است که هم زیتون شکسته و هم زیتون سالم گزینه های خوبی برای استفاده روزانه هستند و شما می توانید با در نظر گرفتن ویژگی هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.