طرز تهیه ترشی موسیر خوشمزه

موسیر خشک سرمد ممتاز - 650 گرم، 2 بسته

دسر مورد علاقه شما کدام است؟ ترشی موسیر علاوه بر محبوبیتی که دارد یکی از ترشی های خوشمزه است که ویژگی های زیادی دارد. این ترشی را می توانید به راحتی در منزل با چند ماده اولیه مانند موسیر تازه یا خشک، سرکه و نمک تهیه کنید. در زیر با موسیر و خواص آن آشنا می شویم و در ادامه نحوه ترشی موسیر را به سه روش توضیح می دهیم.

موسیر چیست و چه خواصی دارد؟

موسیر گیاهی خوراکی است که در فصل بهار می روید و مصارف زیادی دارد. این گیاه دارای ساقه نازک و برگهای سبز بلند است. برای تهیه ترشی یا به عنوان ادویه و طعم دهنده غذا استفاده می شود. موسیر را می توان به صورت تازه، خشک یا به عنوان چاشنی غذا استفاده کرد. طعم خاص موسیر باعث محبوبیت ترشی شد. موسیر ترشی که به عنوان مکمل غذایی در سالاد، ساندویچ و سایر غذاها استفاده می شود، طعمی تند و ترش دارد. نکته قابل توجه این است که موسیر طبیعتی گرم و خشک دارد و فواید زیادی به ویژه در رفع بیماری هایی مانند تنگی نفس و فراموشی دارد.

34%

۳۷۰۰۰۰

۲۷۰۰۰۰ بخش

همانطور که گفتیم موسیر دارای خواص تغذیه ای و درمانی فراوانی بوده و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشد. موسیر را می توان برای تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و بهبود سیستم گوارش استفاده کرد. علاوه بر این، موسیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که در پیشگیری از برخی بیماری ها موثر است. در نتیجه موسیر هم یک افزودنی خوشمزه است و هم می تواند به عنوان یک ماده مفید در ترشیجات استفاده شود.

طرز تهیه موسیر ترشی با موسیر تازه

طرز تهیه موسیر ترشی با موسیر تازه

علاوه بر ماست، می توانید از موسیر تازه نیز در تهیه ترشی استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه موسیر ترشی با موسیر تازه عبارتند از:

عنوان مقدار
موسیر تازه 500 گرم
سرکه سفید 2 لیتر
نمک در صورت نیاز

پودر سیر افراس - 80 گرم
34%

57000

۴۲۹۰۰ بخش

مراحل تهیه ترشی موسیر تازه

  • اولین مرحله شستن موسیر است: ابتدا موسیر تازه را ورقه می کنیم و در آب سرد می گذاریم و این کار را چند بار تکرار می کنیم. بهتر است آب آن را چند بار در دو تا سه روز عوض کنید تا تندتر نشود. در مرحله بعد آن را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شود. نکته مهم این است که برای موسیر از آب جوش استفاده نکنید.
  • مرحله دوم، آماده سازی شیشه ترشی: ظرف مناسبی برای ریختن ترشی پیدا کنید. اگر ظرف شیشه ای باشد بهتر است. این ظرف را کاملا شسته و کاملا خشک می کنیم.
  • مرحله سوم نمک ریختن: موسیرها را داخل شیشه بریزید و نمک بزنید. اگر موسیر کمی تغییر رنگ داد، نگران نباشید، زیرا پس از چند دقیقه به رنگ اصلی خود باز می گردد.
  • مرحله چهارم: سرکه: بعد از اینکه رنگ موسیر به حالت عادی برگشت، در مرحله بعد به آرامی سرکه را به مواد ترشی اضافه کنید و در شیشه را محکم ببندید.
  • مرحله پنجم، نگهداری: شیشه ترشی را چند هفته در دمای اتاق بگذارید و سپس استفاده کنید. بهتر است شیشه ترشی را بعد از باز کردن در یخچال نگهداری کنید.
  • طرز تهیه ترشی سیر با ۶ روش خانگی
موسیر خشک تیتان - 180 گرم
3%

۱۶۸۵۰۰

۱۵۸,۳۹۰ بخش

نکاتی برای ترشی موسیر تازه

هنگام تهیه ترشی موسیر تازه دقت کنید که موسیر مرغوب و تازه باشد. به دقت بررسی کنید که آیا پوست بیرونی صاف و سالم است یا خیر. زمانی که از موسیر تازه استفاده می کنید، حتماً آن را ورقه کرده و در آب سرد قرار دهید. البته قبل از شروع این کار دست های خود را کاملا بشویید و از ابزار تمیز برای برش موسیر استفاده کنید. علاوه بر این، ظروف مورد استفاده شما باید از قبل ضد عفونی شوند.

با افزودن ادویه هایی مانند فلفل یا سبزیجاتی مانند نعناع می توانید طعم و عطر موسیر تازه ترشی را افزایش دهید. اگر ترشی با طعم ملایم می خواهید، مقداری آب به سرکه اضافه کنید. نکته آخر اینکه موسیر ترشی را می توان چند هفته در یخچال نگهداری کرد. این ترشی را می توانید با هر سالاد، ساندویچ یا غذا استفاده کنید.

طرز تهیه موسیر ترشی

طرز تهیه موسیر ترشی با موسیر خشک

ممکن است به موسیر تازه برای ترشی دسترسی نداشته باشید. اما نگران نباشید. برای تهیه این ترشی می توانید از موسیر خشک نیز استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه موسیر ترشی با موسیر خشک عبارتند از:

عنوان مقدار
موسیر خشک 500 گرم
سرکه 2 لیتر
نمک در صورت نیاز
زردچوبه در صورت نیاز
فلفل سیاه در صورت نیاز

مقدار سرکه سفید در محدوده 3500 گرم است
  • موسیر خشک را کاملا بشویید: در این مرحله بهتر است موسیر خشک را با آب گرم و داغ بشویید تا کمی نرم شود. سپس از آب سرد استفاده کنید.
  • نمک اضافه کنید: حالا موسیرها را در ظرف مناسبی بریزید و نمک بزنید. بگذارید 1 تا 2 ساعت بماند.
  • ادویه ها را بریزید: در این مرحله می توانید به دلخواه هر ادویه ای را که می خواهید به ظرف اضافه کنید.
  • سرکه را اضافه کنید: موسیرهایی را که قبلاً در یک کاسه شیشه ای قرار دادید، اکنون سرکه را اضافه کنید تا روی موسیرها را بپوشاند.
  • درب ظرف را محکم ببندید: در ظرف ترشی را محکم ببندید و بگذارید چند هفته در جای خنک و تاریک بماند. این ترشی باید ۲ تا ۳ هفته استراحت کند تا طعم ها خوب با هم ترکیب شوند.
  • ترشی لیمو با پوست آن: 5 روش ساده اما خوشمزه!

نکات مهم در تهیه موسیر ترشی با موسیر خشک

برای طعم بیشتر، می توانید مقداری فلفل تند یا تکه های هویج را به ماریناد اضافه کنید. ظرف شما باید یک ظرف شیشه ای تمیز و خشک باشد تا از کپک زدن جلوگیری شود. انتخاب نوع سرکه نیز می تواند تاثیر زیادی در طعم نهایی داشته باشد. استفاده از سرکه های طبیعی مانند سرکه انگور یا سرکه سیب می تواند طعم سبک تر و لذیذتری به ترشی ها ببخشد. برای تغییر طعم، می توانید از ترکیبات مختلف سرکه استفاده کنید یا آب لیمو را به مخلوط سرکه اضافه کنید. این کار طعم خاصی به ترشی می دهد و ماندگاری آن را افزایش می دهد.

طرز تهیه ترشی موسیر با رب انار خوشمزه

برای لذیذتر کردن موسیر ترشی می توانید از رب انار استفاده کنید. مواد اولیه این ترشی در جدول زیر نوشته شده است:

عنوان مقدار
موسیر 500 گرم
رب انار 1 لیوان
سرکه 1 لیتر
نمک در صورت نیاز
زردچوبه (اختیاری) 1 قاشق چای خوری
فلفل سیاه (اختیاری) 1 قاشق چای خوری
نعنا خشک یا سایر ادویه ها (اختیاری) هر چقدر که بخواهی
رب انار ترش آفتاب - 260 گرم

طرز تهیه ترشی با رب انار

ابتدا موسیرها را کاملا بشویید و به تدریج لایه های بیرونی آن را جدا کنید. سپس موسیرها را به قطعات کوچکتر یا حلقه برش دهید. برش های موسیر را در یک کاسه یا ظرف بزرگ بریزید و مقداری نمک بپاشید. موسیرها را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در نمک بگذارید تا آب آنها جذب شود.
حالا آنها را بشویید و کاملا آبکشی کنید. سپس موسیرهای شسته شده را با شربت انار، سرکه، زردچوبه و فلفل سیاه در یک کاسه شیشه ای تمیز مخلوط کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری نعناع خشک هم اضافه کنید. در این مرحله درب ظرف را محکم ببندید.

شیشه مزون را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید و بگذارید خیارشور چند هفته در آنجا بماند. به طور کلی بهتر است موسیر ترشی حداقل یک ماه در یخچال یا جای خنک نگهداری شود تا طعم و عطر آن به خوبی تثبیت شود.

حرف آخر؛ در این مطلب با طرز تهیه ترشی موسیر تازه و خشک آشنا شدیم که این ترشی را با رب انار هم می توان درست کرد. نکته قابل توجه این است که طرز تهیه ترشی موسیر همدان مانند دستور بالا بوده و فقط از موسیر همدان در آن استفاده می شود. با رعایت نکاتی که گفتیم می توانید ترشی موسیر خوشمزه درست کنید.

سوالات متداول

1. برای رفع تلخی موسیر از کدام روش استفاده کنیم؟

برای از بین بردن تلخی موسیر می توانید آن را چند ساعت در آب خیس کنید. در این مدت چند بار آب ظرف را عوض کنید. همچنین می توانید موسیر را در مقداری آب بجوشانید و با آب سرد بشویید.

2. سرکه مناسب برای ترشی موسیر چیست؟

برای تهیه موسیر ترشی می توانید از سرکه سفید یا سرکه سیب استفاده کنید.

3. ماندگاری موسیر ترشی چقدر است؟

ترشی موسیر اگر در ظروف تمیز نگهداری شود تا یک سال سالم می ماند.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا