با این روش می توانید به راحتی در خانه سرکه سیب درست کنید.

شکر سفید تک وعده نوشکام - 4 گرم 200 عدد

اگر جایگزینی برای آب لیمو و آب در نظر دارید، می توانید از سرکه سیب برای تهیه سس ها و دسرهای مختلف استفاده کنید. این سرکه را که نه تنها خوشمزه است بلکه خواص درمانی زیادی نیز دارد، می توانید در منزل تهیه کنید. با این حال چگونه سرکه سیب خانگی درست کنیم؟ در این مطلب از انتخابتو طرز تهیه سرکه سیب خانگی بدون قالب را با روش های سنتی به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به راحتی این سرکه را در منزل تهیه کنید و از خواص آن بهره مند شوید.

مطالب

طرز تهیه سرکه سیب خانگی بدون کپک
موارد استفاده از سرکه سیب

طرز تهیه سرکه سیب خانگی بدون کپک

در زیر طرز تهیه سرکه سیب خانگی را به روش سنتی بدون کپک زدن به شما آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

مواد و تجهیزات مورد نیاز

  • اپل: برای تهیه این سرکه سیب خانگی می توانید هم از سیب کامل و هم از تکه های سیب و خرده های سیب استفاده کنید. میزان سیب مورد نیاز برای تهیه سرکه سیب نیز سلیقه ای است.
  • این: آب تصفیه شده یا سایر آب های غیر کلر برای تهیه مواد تخمیر شده مانند سرکه سیب خانگی بهترین است.
  • شکر: یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب.
  • یک ظرف شیشه ای بزرگ برای تهیه سرکه (ظرف را با توجه به مقدار سیب انتخاب کنید. ظرف باید آنقدر پر باشد که نصف تکه های سیب پر شود)
  • بطری برای نگهداری سرکه سیب

شکر سفید تک وعده نوشکام - 4 گرم 50 عدد

دستورالعمل:

آموزش سرکه سیب خانگی را با این مراحل ادامه دهید:

  • سیب ها را آماده کنید: اگر از ضایعات سیب استفاده می کنید، این قسمت فوق العاده آسان است! چون هیچ کاری نمیکنی البته تهیه سرکه سیب با سیب کامل نیز بسیار آسان است. فقط باید میوه ها را با آب بشویید و سپس به قطعات کوچک برش دهید. در این مرحله نیازی به برداشتن پوست، هسته یا حتی ساقه سیب نیست. سپس سیب های خرد شده را در ظرف شیشه ای دلخواه بریزید و نیمی از ظرف را با سیب پر کنید.
  • آب و شکر را اضافه کنید: روی سیب ها آب (گرم) بریزید تا حداقل یک چهارم کاسه خالی بماند. برای اینکه بدانید چه مقدار شکر باید اضافه کنید، بهتر است با پیمانه آب داخل ظرف بریزید تا از حجم آب اضافه شده مطلع شوید. سپس در هر لیوان آب یک قاشق غذاخوری شکر بریزید. سپس مواد را خوب مخلوط کنید تا تمام شکر در آب حل شود.

هنگامی که سیب، آب و شکر با هم ترکیب شدند، کاسه خود را با یک پارچه قابل نفوذ هوا مانند یک حوله بدون پرز، یک روبالشی قدیمی و تمیز یا یک فیلتر قهوه بپوشانید.

سیب تازه گلاب 500 گرم

سیب ها را داخل شیشه می ریزیم و درب آن را با پارچه می پوشانیم. مرحله دوم در آموزش طرز تهیه سرکه سیب

  • لیوان را در جای مناسب قرار دهید: در صورت امکان این ظرف را در مکانی با دمای 20 تا 23 درجه سانتیگراد قرار دهید. این محدوده دما برای تخمیر و ساخت سرکه ایده آل است. علاوه بر این، ظرف باید در مکانی تاریک نگهداری شود. (از آنجایی که در دو هفته اول باید هر روز سرکه را هم بزنید، آن را در مکانی به راحتی در دسترس قرار دهید.)

برای دو هفته اول سیب های تخمیر شده شما باید هر روز هم زده شوند. هدف این است که از فرورفتن شکر به پایین جلوگیری شود و اطمینان حاصل شود که تکه های بالا رفته به سمت بالا با قطعات زیر حرکت می کنند. این کار احتمال رشد کپک روی سرکه را کاهش می دهد.

در این مدت متوجه می شوید که رنگ سیب ها قهوه ای می شود و رنگ آب کدر می شود. حباب‌های کوچکی نیز باید در بالای سرکه ظاهر شوند و ممکن است لایه‌ای از باقی مانده‌های سفید متمایل به زرد در پایین آن جمع شود. همه اینها طبیعی و زیباست!

  • سیب ها را پوست بگیرید: بعد از دو هفته هر روز هم زدن، وقت آن است که سیب ها را صاف کنید تا سرکه شما قوام یکنواخت و بدون افزودنی داشته باشد. برای این کار، یک صافی را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید و به آرامی محتویات شیشه را داخل آن بریزید. اگر فیلتر ندارید می توانید از پارچه هم استفاده کنید! سپس مایع صاف شده را داخل ظرف شیشه ای برگردانید و مانند قبل با پارچه ای بپوشانید.

صاف کردن سیب چهارمین مرحله در تهیه سرکه سیب خانگی است.

  • فرآیند تخمیر سرکه را ادامه دهید: از این مرحله به بعد انتظار می رود که سرکه حاصل شود. در این مرحله، باید ظرف در بسته خود را حداقل به مدت یک ماه یا حتی بیشتر در مکانی خنک و تاریک نگه دارید. سپس باکتری ها به تبدیل قند یا الکل بیشتر به اسید استیک ادامه می دهند و سرکه ایجاد می کنند.

بعد از یک ماه می توانید سرکه خود را با مزه کردن آن تست کنید. اگر به طعم سرکه ای که می خواهید نزدیک است، به مرحله بعدی بروید. اگر نه، اجازه دهید فرآیند تخمیر برای مدت بیشتری ادامه یابد. بسته به شرایط نگهداری و سیب مورد استفاده، سرعت تبدیل سیب به سرکه کامل متفاوت است و بین 1 تا 3 ماه طول می کشد.

نکته: در این مدت ممکن است یک لایه نازک، صاف و سفید روی سرکه تشکیل شود که کاملا طبیعی و بی ضرر است. در نهایت وقتی سرکه آماده شد می توانید این لایه را بردارید.

مقدار سرکه سیب واردا 0.5 لیتر است

مقدار سرکه سیب واردا 2000 گرم است

  • سرکه ای را که آماده کردید داخل بطری بریزید.: در نهایت وقتی سرکه سیب آماده شد آن را در بطری های محکم بریزید. اگر فضای کافی در یخچال دارید، می توانید سرکه سیب خود را در یخچال نگهداری کنید. در غیر این صورت می توانید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید.

ریختن سرکه سیب در بطری مناسب آخرین مرحله برای تهیه سرکه سیب در منزل است.

موارد استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یکی از مواد مصرفی است که از نظر غذایی، سلامتی و زیبایی می تواند مصارف مختلفی داشته باشد. در زیر به چند مورد اشاره می شود فواید سرکه سیب برای سلامتیما نظافت و بهداشت را بررسی می کنیم:

  • سرکه سیب را می توان به تنهایی در انواع غذاها استفاده کرد. به عنوان مثال، این سرکه را می توان به تنهایی به عنوان سس سالاد یا با سایر مواد سس استفاده کرد. می توانید با این سرکه ترشی هم درست کنید.
  • اگر دیابت دارید، مصرف 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از غذا ممکن است سطح قند خون بعد از غذا را کاهش دهد.
  • ترکیب سرکه سیب با سیر، زردچوبه، زنجبیل و عسل یک ترکیب مقوی عالی است که می تواند از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کند و به طور طبیعی شدت و طول مدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد.
  • سرکه سیب را می توان رقیق کرد و به عنوان یک عامل شستشوی مو استفاده کرد. در حالی که سرکه سیب تجمع مواد معدنی را در موهای شما از بین می برد، pH را متعادل می کند و کوتیکول خارجی مو را ترمیم می کند.
  • سرکه سیب اسیدی است، بنابراین یک پاک کننده و ضدعفونی کننده طبیعی عالی برای سطوحی مانند سینک آشپزخانه، تخته های برش و حتی لباس است. 20 کاربرد سرکه در نظافت منزل می توانید با کاربردهای باورنکردنی این سرکه بیشتر آشنا شوید.
  • می توانید میوه ها و سبزیجات خود را با سرکه سیب بشویید. سرکه سیب یک راه طبیعی عالی برای حذف مواد شیمیایی و آفت کش ها از محصولات شما است.
بیشتر بخوانید:

در نهایت؛ در این مطلب سعی کردیم طرز تهیه سرکه سیب خانگی را به صورت مرحله به مرحله و به زبان ساده به شما آموزش دهیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد. اگر تجربه ساخت سرکه سیب در خانه را دارید، می توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: homesteadandchill.comr

سوالات متداول

1. برای تهیه سرکه سیب خانگی از چه نوع سیبی استفاده کنم؟

برای تهیه سرکه سیب خانگی می توانید از سیب های قرمز، زرد و سبز استفاده کنید.

2. چگونه از کپک زدن سرکه سیب در طی فرآیند تخمیر جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کپک زدن سرکه سیب، همه ظروف را از قبل بشویید و خشک کنید، سیب ها را بشویید و هرگونه آسیب و کپک زدن را از بین ببرید، سطح ظرف سرکه را با توری تمیز یا پارچه نخی بپوشانید تا گرد و غبار به داخل آن نرود.

3. مدت زمان تهیه سرکه سیب چقدر است؟

برای تهیه سرکه سیب به 3 تا 6 هفته زمان نیاز دارید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا