طرز تهیه لواش سیب خانگی خوشمزه

سفره چند لایه تقدیس - 1 کیلوگرم

لواش سیب یک میان وعده خوشمزه و مقوی است که گزینه مناسبی برای استفاده شخصی و پذیرایی به حساب می آید. تهیه لواش سیب اصلا سخت نیست، می توان آن را به تنهایی یا مخلوط با میوه یا شربت انار تهیه کرد. این لواش را می توان به راحتی در منزل، با فر و بدون فر، پخت. او در این مقاله طرز تهیه لواش خانگی سیب را با روش های مختلف فرا گرفت.

شناخت ویژگی های لواش سیب

لواش سیب، غذای محبوبی است که علاوه بر خوشمزه بودن، فواید زیادی برای سلامتی نیز دارد. مصرف آب سیب به عنوان یک میان وعده سالم می تواند به حفظ سلامت کلی بدن کمک کند. یکی از مهمترین فواید آب سیب این است که ویتامین ها و مواد معدنی بالایی دارد. سیب سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبر رژیمی است که به تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد قلب و کاهش خطر بیماری های مزمن کمک می کند.

% 10

۱۷۴۰۰۰

۱۵۶۴۰۰ تقسیمی

طرز تهیه لواش سیب

چگونه لواش ساده سیب درست کنیم؟

اگر لواش ترش دوست ندارید می توانید هنگام تهیه لواشک سیب از مقداری شکر استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه لواشک سیب در جدول زیر آمده است:

عنوان مقدار
سیب 1 کیلوگرم
شکر یا نمک 1 قاشق غذاخوری
این در صورت نیاز
عصاره لیمو یا آب لیمو در صورت نیاز

مراحل تهیه لواش سیب خانگی

مراحل تهیه لواش سیب در زیر نوشته شده است:

مرحله اول: آماده کردن سیب ها

ابتدا سیب ها را خوب بشویید و خرد کنید. سپس بدون جدا کردن پوست آنها را به چهار قسمت برش دهید. آن را با کمی آب بپزید تا نرم شود. البته بهتر است قبل از جوشیدن، چوب و هسته آن را جدا کنید. قابلمه را به مدت 1 ساعت روی حرارت ملایم بگذارید.

رب انار کمبیز - 1300 گرم

سینی مدل W1-3
3%

۱۰۹,۸۲۰

۱۰۷,۶۲۰ تقسیمی

مرحله دوم: ادویه جات را اضافه کنید

پس از نرم شدن سیب ها، به ذائقه خود شکر یا نمک اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید آب لیمو، سرکه یا اسانس لیمو را نیز به مخلوط خود اضافه کنید. بعد از چند دقیقه حرارت گاز را خاموش کنید و مواد را در قابلمه در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند.

مرحله سوم: از صافی استفاده کنید

پس از خنک شدن سیب ها، آنها را در یک بشقاب صاف قرار دهید و سیب ها را داخل آن بریزید. سعی کنید سیب ها را با پشت قاشق فشار دهید تا آب داخل سیب ها به داخل قابلمه بریزد. قابلمه را دوباره روی حرارت ملایم بگذارید و بپزید تا کمی غلیظ شود.

مرحله چهارم: ریختن مخلوط

در این مرحله از طرز تهیه لواش سیب ترش یا شیرین، آن را روی سینی پوشانده شده با کاغذ پخت قرار دهید و حرارت را خاموش کنید. سپس سس سیب را روی کاغذ مومی بریزید تا غلظت سس در همه جای سینی یکسان باشد. دقت کنید که ضخامت لواش خیلی زیاد یا کم نباشد.

سیب تازه گلاب 500 گرم

مرحله پنجم: خشک کردن تفاله سیب

برای خشک شدن، سینی لواش را زیر نور خورشید یا روی حرارت بخاری قرار دهید تا آب اضافی آن خارج و خشک شود. پس از خشک شدن، لواش را به اندازه دلخواه برش داده و در ظرف فریزر یا ظرف پلاستیکی قرار دهید. حالا این لواش ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که بهترین مکان برای نگهداری آب سیب یخچال است.

چگونه لواش سیب خانگی درست کنیم؟

طرز تهیه لواش سیب با رب انار؟

می توانید از رب انار برای نرم و ترش شدن لواش استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه لواش سیب با رب انار عبارتند از:

عنوان مقدار
سیب 1 کیلوگرم
رب انار طبق درخواست
نمک یا شکر طبق درخواست

مراحل تهیه لواش سیب با رب انار

این لواش را می توان با ترکیب رب انار و سیب درست کرد که طعم بسیار جذابی دارد. برای تهیه این لواش باید سیب را با رب انار بپزید و سپس لواش درست کنید.

مرحله اول: آماده کردن سیب ها

برای تهیه لواش سیب با رب انار در مرحله اول سیب را بشویید و خرد کنید و هسته و چوب سیب را جدا کنید. حالا سیب را در تابه ای بریزید و به اندازه ای آب اضافه کنید که میوه ها را بپوشاند.

مرحله دوم: جوشاندن مواد لواش

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و رب انار را به سیب های در حال جوش اضافه کنید و تا زمانی که سیب ها نرم شوند ادامه دهید. پس از تبخیر آب اضافی قابلمه، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود. در این مرحله می توانید مواد را از صافی عبور دهید تا یکدست شود.

مرحله سوم: خشک کردن لواشک سیب با رب انار

حالا کف سینی را با پلاستیک نازک یا کاغذ پخت بپوشانید و مواد لواش را روی آن بریزید. دقت کنید که سطح لواش همه جا به یک ضخامت باشد. این سینی را در آفتاب قرار دهید یا روی بخاری بگذارید تا خشک شود و آماده شود. طرز تهیه لواش سیب در فر به همین ترتیب است، فقط در مرحله آخر سینی را در فر قرار دهید. در پایان روز، لباس های شسته شده را در قسمت آشپزخانه قرار دهید. سپس لواش را به قطعات دلخواه تقسیم کرده و در جای خنک نگهداری کنید.

نکات مهم در تهیه لواش سیب خانگی

برای اینکه لواشک شما طعم و رنگ خوبی داشته باشد، بهتر است هنگام تهیه لواشک سیب از سیب های تازه، سالم و سالم استفاده کنید. همچنین می توانید به دلخواه از ادویه های مختلف استفاده کنید. اگر می خواهید لواشک سیب شما طعم ترش داشته باشد، از سرکه سیب، آبلیمو، آبلیمو، رب آلو و رب انار استفاده کنید. افزودن مقداری آب لیمو به مخلوط سیب در حین پخت نه تنها به زیباتر شدن رنگ لواش کمک می کند، بلکه خاصیت آنتی اکسیدانی به آن می دهد و از محو شدن رنگ سیب ها نیز جلوگیری می کند.

استفاده از سیب های شیرین و مرغوب تاثیر زیادی در طعم نهایی لواش خواهد داشت. سیب هایی مانند سیب های رز یا سیب های زرد انتخاب های خوبی هستند. علاوه بر این، ترکیب دو یا چند نوع سیب می تواند طعم لواش را متفاوت کند. هنگام پختن سیب، از حرارت کم استفاده کنید تا سیب ها نسوزند و له نشوند. حرارت زیاد باعث ایجاد طعم تلخ در لواشک می شود. همچنین بهتر است هنگام پخت سیب ها درب قابلمه را بگذارید تا بخار داخل قابلمه جمع شود و سیب ها نرم شوند.

نکته بعدی اینکه میزان شکر بستگی به ذائقه شما دارد. البته اگر سیب شیرین باشد نیازی به افزودن شکر نیست. برای صاف کردن آب لواش بعد از پخت می توانید از پارچه یا توری نازک استفاده کنید. این کار دانه ها و مواد اضافی را از بین می برد و در نتیجه کرپ نرم تری ایجاد می شود. همچنین برای تهیه لواش سیب ترش به جای سیب های شیرین یا معمولی از سیب ترش و مقداری ادویه ترش استفاده کنید.

حرف آخر؛ در این مطلب طرز تهیه لواش سیب خانگی را یاد گرفتیم. با رعایت این نکات می توانید لواش سیب خانگی خوشمزه و باکیفیت درست کنید که هم یک میان وعده سالم است و هم طعم مطبوعی دارد.

سوالات متداول

1. برای تهیه لواش سیب از چه نوع سیبی استفاده کنیم؟

برای تهیه لواشک سیب می توانید از سیب قرمز، گلاب یا سیب زرد استفاده کنید. اگر می خواهید غذایتان ترش باشد می توانید از سیب سبز استفاده کنید.

2. چگونه از چسبیدن لواش به سینی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از چسبیدن لباس ها به سینی می توانید از نایلون تمیز استفاده کنید یا کف سینی را روغن بزنید.

3. عمر مفید آب سیب چقدر است؟

لواشک سیب را می توانید چند ماه در یخچال نگهداری کنید.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا