باغ 200 ساله در خطر انقراض است/ شهردار منطقه یک: گفته می شد ایراداتی به باغ وارد شده است.

باغ 200 ساله در خطر انقراض است شهردار منطقه یک

به گزارش انتخابتو، در تاریخ 12 مهر 1397، برخی از نمایندگان شورای اسلامی به شیوه مدیریت در پارک چیذر تهران و همچنین روند تخریب درختان توجه کردند. موضوع اصلی این تذکر کتبی نمایندگان، خشک شدن درختان باغ کهنسال به مساحت حدود 20 هزار متر مربع بر خلاف فرمایشات اکید رهبری در تهران شمیرانات بود.

برنا در گزارشی نوشت: علی مطهری، الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، عبدالرضا هاشم زایی، غلامرضا حیدری، احمد مازنی، پروانه مافی، پروانه سلحشوری، طیبه سیاووشی، سهیلا جلودارزاده، محمدجواد فتحی، داود محمدی، مهدی ابالوشفاز فاطمه سعیدی، فریده اولاداقباد، سیده فاطمه ذوالقدر، فاطمه حسینی و… وی از جمله امضاکنندگان اخطار نامه ارسالی به وزرای کشور و دادگستری بود.

در مهرماه 99، شهردار امانی، عضو پنجمین دوره شورای شهرداری تهران، از تخلفات در باغ ادونتیست چیزر در بلوار شهید اندرزگو خبر داد و بیان کرد که این امر به دلیل بی توجهی صاحب باغ و متصرفان رخ داده است. تعداد زیادی از درختان باغ پژمرده یا مرده بودند (بیش از 100 اصل).

باغ ادونتیست، باغی 200 ساله متعلق به ستاد فرمان امام (ره)، از جمله املاک بنیاد کلیسای ادونتیست و شورای خلیفه ارامنه است که زمانی مدرسه آمریکایی‌ها در ایران بوده است.

باغ 200 ساله در خطر انقراض است/ شهردار منطقه یک: گفته می شد ایراداتی به باغ وارد شده است.

چندی پس از این خبر، زهرا نوری رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر تهران از انتقال پرونده این باغ به کمیسیون مربوطه خبر داد و گفت: بدون شک اگر چنین اتفاقی رخ دهد، شورای شهر قطعا با این موضوع برخورد خواهد کرد. این گونه باغ ها در مکانی مانند تهران هستند.» ارزش اکولوژیکی قابل توجهی برای شهر دارد و شهرداری و شورای شهر تهران در صدد حفاظت از این باغ ها هستند و شورای شهر با اعمال این ماده حداکثر محدودیت را برای افراد سودجو اعمال خواهد کرد. 4 و تبصره 1 ماده 6.

اما در اواخر سال 1378 سید حمید موسوی شهردار وقت منطقه یک در جلسه ای با حضور حسین زاده مدیرعامل وقت سازمان املاک و مستغلات فرمان امام (ره) از نمایندگان نهادهای رئال بازدید کرد. معاون خدمات شهری و محیط زیست سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و رئیس اداره املاک منطقه یک و شهرداری تهران گفت: در خصوص سرانه فضای سبز محله چیذر، اهالی محل و نمایندگان شورای اسلامی به عنوان همچنین با خشک شدن باغ بزرگ ادونتیست، مقرر شد پس از اقدامات کارشناسی به مرکز اداری امام دستور واگذاری ملک فوق الذکر داده شود.

باغ 200 ساله در خطر انقراض است/ شهردار منطقه یک: گفته می شد ایراداتی به باغ وارد شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع 26 هزار متر مربع باغ چیذر وجود دارد که بخشی از آن در سال های گذشته به منظور آموزشی تغییر یافته است، گفت: مذاکرات برای تملک 17 هزار متر مربع باقی مانده نیز ادامه دارد. که او به این پروژه امیدوار است. زمانی که رویکرد فرمان امام (ره) و مسئولان ارشد مرکز اداری مثبت شود، خرید این باغ تکمیل می شود.

با این حال، با وجود گذشت سال ها، این باغ تاریخی هنوز مشخص نشده و شمارش معکوس برای تخریب آن آغاز شده است. سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا در خصوص باغ ادونتیست گفت: درخواست مالکیت باغ را به مرکز اداری فرمان امام دادیم که در این خصوص اطلاعاتی به ما دادند. بهچلی ایراداتی دارد و هنوز ایرادات را حل نکرده اند.

این در حالی است که بر اساس پیگیری های خبرنگار میراث فرهنگی، باغ ادونتیست به عنوان یک بنای ارزشمند توسط میراث فرهنگی استان تهران مشخص شده است اما هنوز به ثبت ملی نرسیده است.

باغ 200 ساله در خطر انقراض است/ شهردار منطقه یک: گفته می شد ایراداتی به باغ وارد شده است.

پیگیری های خبرنگار ستاد فرمان امام راه به جایی نبرد و هیچ پاسخی دریافت نکرد.

۴۷۲۳۶

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین