فواید غرغره کردن با آب نمک برای پیشگیری از بیماری ها

bato-adv

غرغره آب نمک راه حلی است که بسیاری از پزشکان برای درمان یا پیشگیری از برخی مشکلات انسانی توصیه می کنند.

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از پزشکان غرغره آب نمک را در کنار درمان برای درمان یا پیشگیری از برخی مشکلات توصیه می کنند.

محلول نمک می تواند به کاهش شدت عفونت های ویروسی و باکتریایی، تسکین دردهای ناراحت کننده ناشی از واکنش های آلرژیک و حذف محرک ها مانند آلرژن ها، باکتری ها و قارچ ها از گلو و بینی کمک کند.

در زیر با فواید آب نمک در درمان برخی مشکلات بیشتر آشنا خواهید شد.

تسکین التهاب و عفونت

غرغره آب نمک بسیاری از مشکلات از جمله گلودرد و خارش را حل می کند. غرغره کردن به ویژه برای گلودرد ناشی از آلرژی های فصلی، سرماخوردگی و عفونت سینوسی مفید است. اما این درمان ساده می تواند به جلوگیری از عفونت مجدد کمک کند.

کاهش باکتری های مضر در دهان

غرغره کردن با آب نمک به حفظ تعادل pH کمک می کند که با خنثی کردن اسیدهایی که باعث تکثیر باکتری ها در دهان می شوند از بیماری های لثه جلوگیری می کند. آب نمک رشد باکتری ها را از بین می برد و از گسترش عفونت ها (قارچ ها) مانند کاندیدیازیس، عفونت قارچی که به دهان و گلو حمله می کند، محافظت می کند.

تمیز کردن مجاری بینی

یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن مجاری تنفسی، سر و ناحیه سینه غرغره کردن با آب نمک است. غرغره کردن با آب نمک مخاطی را که در مجاری تنفسی و حفره های بینی جمع می شود رقیق می کند. اگر به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی بینی شما گرفتگی یا آبریزش دارد، از آب نمک برای غرغره کردن و شستشوی بینی خود استفاده کنید.

تسکین لوزه ها

لوزه ها دو بافت غده ای هستند که در پشت گلو قرار دارند که به دلیل عفونت باکتریایی و ویروسی ملتهب می شوند. التهاب لوزه ها می تواند باعث مشکل در بلع شود و غرغره آب نمک می تواند به تسکین درد و علائم کمک کند.

رفع یبوست

برای درمان یبوست می توانید مقداری نمک اسپوم را در یک لیوان آب حل کنید و آب لیموترش را اضافه کنید و بنوشید. این محلول به درمان یبوست کمک می کند.

التیام دهنده خونریزی لثه و دندان درد

غرغره کردن با آب نمک، خونریزی و تورم لثه را که اولین نشانه بیماری لثه ناشی از باکتری است، تسکین می دهد. شستشوی دهان با آب نمک می تواند به کاهش التهاب و مبارزه با باکتری ها و همچنین بهبود دندان درد کمک کند.

بوی بد دهان را کاهش دهید

اگر از بوی بد دهان رنج می برید، یکی از درمان های موثر غرغره با آب نمک است زیرا آب نمک باکتری های موجود در دهان را که باعث بوی بد دهان می شوند از بین می برد.

آب نمک غنی از مواد معدنی به مرطوب شدن پوست و کاهش قرمزی پوست کمک می کند، لکه های پوسته پوسته را التیام می بخشد و التهاب پوست را تسکین می دهد. اگر از خواص آب نمک برای پوست خود استفاده می کنید، نمک دریای مرده یا نمک اپسوم را به آب داخل وان یا تابه اضافه کنید و بدن خود را حدود 15 دقیقه در آن خیس کنید تا علائم اگزما کاهش یابد.

رفع خستگی

برای تسکین پاهای خسته خود، دو فنجان نمک اپسوم را در یک ظرف آب گرم بریزید و پاهای خسته و دردناک خود را در آن قرار دهید. نمک حاوی منیزیم است که به عملکرد بهتر عضلات کمک می کند.

درمان گرفتگی عضلات

اگر در گرما ورزش کرده باشید، ممکن است به دلیل تعریق زیاد، مایعات و نمک زیادی را از طریق تعریق از دست بدهید که باعث درد شدید به خصوص در عضلات بازو، شکم و پا می شود. برای جلوگیری از این امر می توانید یک قاشق چایخوری نمک را در یک چهارم آب حل کرده و بنوشید.

درمان زخم های دهان

هیچ چیز دردناک تر از زخم دهان نیست و حتی می تواند غذا خوردن را سخت کند. شستشوی دهان با آب نمک می تواند درد ناشی از آفت را کاهش دهد و به شما کمک کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید. روزی چند بار یک قاشق چای خوری نمک را در یک و نیم لیوان آب حل کنید، سپس آن را در دهان بچرخانید و تف کنید. این کار را برای بهبود زخم های دهان انجام دهید.