فروریختن بخشی از آرامگاه اردشیر هخامنشی

فروریختن بخشی از آرامگاه اردشیر هخامنشی

به گزارش انتخابتو، بر روی سینه کوه مهر (رحمت) مشرف به محوطه تخت جمشید (پارسه) دو مقبره منسوب به دوره هخامنشی اردشیر دوم (404-358 قبل از میلاد) و اردشیر سوم (337-358 قبل از میلاد) وجود دارد. کنده کاری شده قبلا III. در مورد نشت رطوبت به آرامگاه اردشیر، سیاوش آریا، فعال کنونی و فعال میراث فرهنگی، هشدار داده شد. وی بر اساس عکس هایی که از داخل آرامگاه اردشیر گرفته شده است، وضعیت آرامگاه را تشریح کرد. سقف خیلی خرابه

ایسنا در گزارشی نوشت: این فعال میراث فرهنگی از اعضای جنگ جهانی دوم در تخت جمشید است. وی در تشریح وضعیت مقبره اردشیر به ایسنا گفت: این روزها اخبار غم انگیز و دردناکی از مجموعه میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) به گوش می رسد که مایه نگرانی فعالان میراث فرهنگی، کارشناسان و باستان شناسان است و از جمله می توان به آن اشاره کرد. ، پایگاه جهانی پارس درجه دو است که می توان به بازگشایی کارخانه سنگ شکن در منطقه، پیدایش رطوبت در آرامگاه اردشیر سوم هخامنشی و شکسته شدن پهنه تراز اول میراث جهانی پارسه به بهانه اشاره کرد. این موضوع باعث ایجاد نگرانی جدی در بین علاقه مندان به میراث فرهنگی شده است.

اما پس از بارندگی شدید بهار سال گذشته بخشی از سقف آرامگاه اردشیردوم هخامنشی در جنوب کوه مهر از داخل فروریخت و خرابه های هخامنشی با خطر جدی مواجه شد.

بخش شگفت انگیز و سوال برانگیز ماجرا این است که این نشت بر اساس شواهد و تحقیقات در بهار امسال رخ داد و مسئولان پایگاه Decomposition Earth درباره آن صحبتی نکردند و اطلاعاتی ارائه نکردند. بدترین قسمت آن این است که تا به امروز هیچ کار مرمتی یا حفاظتی روی آن انجام نداده اند و خرابه های هخامنشی را به حال خود رها کرده اند.

آنچه نباید فراموش کرد و ضروری است این است که با شروع اولین بارندگی ها در ماه های پاییز و زمستان پیش رو، دوم. قسمت های دیگر سقف آرامگاه اردشیر بدون شک فرو می ریزد و آب به داخل آن نشت می کند و اتفاق بزرگی رخ می دهد. چالش و خطر بزرگی برای آثار هخامنشی در انتظار او خواهد بود. علاوه بر این، کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسان به شدت نگران آسیب دیدن میراث هخامنشی و در معرض خطر قرار گرفتن آن در این محیط جهانی هستند.

در حال حاضر ما باید چشم خود را به جاده ها نگاه داریم و ببینیم آیا این بار مسئولان پایگاه جهانی مرتب سازی چالش های بسیاری را که با این مجموعه جهانی منحصر به فرد و ارزشمند به وجود می آید را در نظر خواهند گرفت یا خیر.

در هر صورت یکی از ارزشمندترین و بزرگ ترین آثار سنگی کشور که نگین هنر، معماری و تمدن ایران به شمار می رود، علیرغم همه حساسیت ها در خطر است و مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور نیاز دارند. برای این وضعیت اقدام کنند. چاره ای ریشه ای بیندیشید و درمان طولانی مدتی برای آن اعمال کنید تا خدای ناکرده در مقابل نسل های آینده ناامید و تحقیر نشویم.

پارسه که ما آن را تخت جمشید می نامیم از دیرباز به عنوان گوهر هنر و معماری جهان باستان شناخته می شده است و افراد بی شماری علاقه مند به تاریخ، جغرافیا، باستان شناسی، هنر و معماری این مکان را دیده و از آن لذت برده اند. پارسه را همه صاحب نظران پشتوانه و اعتبار فرهنگی ایران، شناسنامه و هویت ملی مردم می دانند.

آنها سه قبر سنگی را در داخل مقبره اردشیردوم حفر کردند و اجساد مردگان را در این مقبره ها قرار دادند و بر روی هر یک دروازه سنگی محدب قرار دادند تا از هر گونه نفوذی جلوگیری شود.

63204725.jpg

میراث جهانی پارسه در 57 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و دارای دروازه ملل یا دروازه تمام تمدن ها، کاخ صدمین سالگرد، خزانه، موزه، کاخ آپادانا، کاخ تچر یا تالار آینه، کاخ هدیش و آرامگاه اردشیردوم و اردشیرسوم هخامنشی. مجموعه جهانی پارسه که ارزشمندترین و منحصربفردترین اثر ملی و بین المللی کشور به شمار می رود، همه ساله مورد بازدید بی شمار گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

۲۳۳۲۱۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین