این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند!

این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند

در بدن هر فردی میزان استخوان سازی تا سن 35-30 سالگی بیشتر از تخریب آن است. با افزایش سن، این مکانیسم معکوس می شود، به این معنی که سرعت از دست دادن استخوان سریعتر از سرعت تشکیل استخوان می شود. بنابراین، رسیدن به حداکثر توده استخوانی استاندارد قبل از این سنین برای افراد بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، سلامت استخوان ها که جزء حیاتی بدن هستند، نقش مهمی در زندگی افراد دارند. اگرچه میزان از دست دادن استخوان با افزایش سن افزایش می یابد، اما افراد می توانند با اتخاذ یک سبک زندگی سالم از پوکی استخوان جلوگیری کنند. چگونه این بیماری را در خود تشخیص می دهید؟ پس آیا این برای همه مردم یکسان است؟ به همین دلیل با یک متخصص داخلی و فوق تخصص غدد به گفتگو نشستیم که در قسمت اول می خوانید:

اول از همه، پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یک بیماری است که هم کمیت و هم کیفیت استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر در این حالت نه تنها تراکم بافت و استخوان کاهش می یابد، بلکه نظم طبیعی بافت شناسی استخوان نیز مختل می شود. این باعث می شود فرد مستعد شکستگی استخوان شود.

شکستگی های ناشی از ضربه بسیار کوچک. به عنوان مثال، هنگامی که فردی که راه می‌رود ناگهان زمین می‌خورد و لگنش می‌شکند، انتظار نداریم در یک زمین خوردن عادی شکستگی رخ دهد. بنابراین، پوکی استخوان فرد را در برابر شکستگی های خود به خود یا حداقل ضربه آسیب پذیر می کند.

مهمترین علامت این بیماری بدون علامت است. فرد اغلب تا زمانی که استخوانش شکسته نشده از وجود این بیماری بی اطلاع است.

اکثر شکستگی ها در افراد مسن، در لگن، مهره های کمر و استخوان ران رخ می دهد و باعث ناتوانی شدید بیمار می شود. او نمی تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد و کیفیت زندگی او به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

چه چیزی باعث پوکی استخوان می شود؟

در بدن هر فردی میزان استخوان سازی تا سن 35-30 سالگی بیشتر از تخریب آن است. با افزایش سن، این مکانیسم معکوس می شود، به این معنی که سرعت از دست دادن استخوان سریعتر از سرعت تشکیل استخوان می شود. بنابراین، رسیدن به حداکثر توده استخوانی استاندارد قبل از این سنین برای افراد بسیار مهم است. این مورد اهمیت اقدامات پیشگیرانه و سبک زندگی صحیح را در سنین پایین نشان می دهد.

چه کسانی مستعد پوکی استخوان هستند؟

زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال مستعد ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی هستند. عدم تحرک، سیگار کشیدن، الکل، دیابت، دریافت ناکافی ویتامین D و مواد معدنی (مانند کلسیم و منیزیم)، یائسگی زودرس قبل از 45 سالگی در زنان، استفاده از برخی داروها و تعدادی از بیماری های التهابی مزمن (مانند بیماری های روماتیسمی). ) ژنتیک از مهم ترین عوامل خطر پوکی استخوان در انسان است.

علائم پوکی استخوان چیست؟

مهمترین علامت این بیماری بدون علامت است. فرد اغلب تا زمانی که استخوانش شکسته نشده از وجود این بیماری بی اطلاع است. این وضعیت اهمیت غربالگری را برای فرد نشان می دهد. این بدان معناست که پوکی استخوان نیز مانند فشار خون بالا، یک بیماری بدون علامت است، اغلب افراد تا زمانی که به یک عارضه تبدیل شود، از آن بی اطلاع هستند.

گاهی بیماران به ما مراجعه می کنند و می گویند: مفاصل، استخوان یا زانوهایمان درد می کند، یعنی پوکی استخوان داریم. این یک باور اشتباه است. پوکی استخوان ضرری ندارد. ممکن است فرد به هر دلیل دیگری آرتریت، روماتیسم یا بیماری استخوانی داشته باشد، اما خود پوکی استخوان بدون علامت است.

برخی از بیماران مبتلا به سنگ کلیه نگران استفاده از غذاهای حاوی کلسیم هستند، این بیماران معتقدند استفاده از غذاهای حاوی کلسیم باعث تشدید سنگ کلیه آنها می شود. این باور اشتباه است.

چه افرادی باید اسکن استخوان انجام دهند؟

تمام زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال باید اسکن استخوان انجام دهند. اسکن به شرح زیر است؛ نوع خاصی از عکس به نام دانسیتومتری (تست تراکم استخوان) از بدن فرد گرفته می شود. این عکس با گرافیک معمولی تفاوت زیادی دارد.

در برخی موارد، ممکن است این غربالگری را زودتر از محدوده سنی مشخص شده برای افراد انجام دهیم. زنانی که وارد یائسگی زودرس شده اند، بیماران روماتیسمی، افرادی که از دوزهای بالای کورتون یا دوزهای پایین کورتون استفاده می کنند اما برای مدت طولانی از آن استفاده می کنند و افرادی که ضعیف هستند. علاوه بر این، افرادی که دارای چندین عامل خطر هستند، برای مثال، پدر بیمار سابقه خانوادگی شکستگی لگن دارد. این افراد مستعد پوکی استخوان هستند. بنابراین باید قبل از سنین مشخص شده اسکن استخوان انجام دهند.

آیا افراد باید از مکمل های کلسیم استفاده کنند؟

اگر فردی به هر دلیلی نتواند از لبنیات استفاده کند می تواند از مکمل ها استفاده کند. برای مثال افرادی که به پروتئین شیر حساسیت دارند پس از مصرف لبنیات علائم گوارشی شدیدی را تجربه می کنند. این افراد با نظر پزشک می توانند از مکمل های کلسیم استفاده کنند. شایان ذکر است که از مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D به تنهایی خودداری کنند.

برخی از بیماران مبتلا به سنگ کلیه نگران استفاده از غذاهای حاوی کلسیم هستند، این بیماران معتقدند استفاده از غذاهای حاوی کلسیم باعث تشدید سنگ کلیه آنها می شود. این باور اشتباه است.

به افراد مبتلا به سنگ کلیه کلسیمی توصیه می کنیم از مکمل های کلسیم به صورت قرص یا شربت استفاده نکنند، اما مصرف غذاهای طبیعی، لبنیات و میوه های حاوی کلسیم به همان اندازه مفید است که بی ضرر است.