طرز تهیه سس آلو اسفناج; برنج مخلوط خوشمزه

طرز تهیه سس آلو اسفناج برنج مخلوط خوشمزه

برای فرار تکین یکی از غذاهای اصیل و محبوب ایرانی است که جایگاه ویژه ای در منوی رستوران ها دارد. تکین با انواع گوشت، مرغ یا سبزی تهیه می شود و به دلیل ظاهر یکنواخت غذای بسیار خاصی به حساب می آید. اسفناج تکین آلو، برنج با اسفناج تازه، آلو، گردو، سینه مرغ، پیاز چیلی و غیره. یکی از خوشمزه ترین تکین تکین هاست که با ترکیب آن تهیه می شود و طعم فوق العاده ای دارد. اگر عاشق اسفناج و غذاهای لذیذ تهیه شده با آن هستید، تا پایان این مقاله طرز تهیه اسفناج تکین آلو با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

برنج: ۲ پیمانه
اسفناج تازه و خرد شده: 400 گرم
پیاز: 1 عدد
سیر: 1 حبه
مغز گردو: 5 عدد
سینه مرغ: 1 عدد
آلو پخته: 10 عدد
زرده تخم مرغ: 2 عدد
ماست انتزاعی: 3 قاشق غذاخوری
روغن: 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به میزان لازم
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این تهچین خوشمزه ابتدا اسفناج را خرد کرده و در تابه ای بریزید و روی اجاق بگذارید تا آب اسفناج گرفته شود. پیاز را خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید و در آخر سیر رنده شده را اضافه کنید و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. سینه مرغ را با پیاز و ادویه بپزید و به صورت ریش بخورید. در مرحله بعد برنج را که به مدت 4 ساعت در آب و نمک خیس کرده بودید آبکش کنید. زرده ها را در ظرفی بشکنید، زعفران، ماست صاف شده، روغن، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. برنج آبکش شده را اضافه کنید و هم بزنید تا برنج کاملا با مواد آغشته شود. کف قابلمه دلخواهتان مقداری روغن بریزید و نیمی از برنج را داخل قابلمه بریزید. اسفناج تفت داده شده، پیاز داغ، آلوی خیس خورده، گردوی خرد شده و سینه مرغ پخته و خرد شده را در وسط قابلمه بریزید و باقي مانده برنج را روي مواد بريزيد و سطح برنج را صاف كنيد. مقداری روغن روی برنج بریزید و به مدت 45 دقیقه روی اجاق بگذارید تا دم بکشد. بعد از اینکه برنج جوش آمد، می توانید برنج را دوباره در ظرف سرو بریزید و نوش جان کنید.

نکات برجسته
1- همانطور که می دانید اسفناج یک سبزی بسیار مشخص است که به تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، داشتن پوست و موی سالم، استخوان های قوی و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی کمک می کند. این سبزی مغذی ممکن است بهترین دارو برای درمان یبوست به خصوص در افراد میانسال و مسن باشد. هنگام شستن اسفناج باید به نکات زیر توجه کنید که اسفناج حاوی ماسه است: بنابراین چند دقیقه آن را در آب گرم بگذارید تا شن ته نشین شود و در نهایت به آرامی آن را از قسمت بالای اسفناج بردارید و با آب سرد بشویید تا ماسه ته نشین شده دوباره به اسفناج نچسبد. اسفناج را هرگز بعد از خرد کردن نشویید تا ارزش غذایی آن از بین نرود. اسفناج را به میزان لازم بپزید و هرگز آن را پخته نگهداری نکنید. هنگام خرید اسفناج برگ های نرم و تازه را انتخاب کنید. برگ های بزرگ و تیره به چین های شما زیبایی نمی بخشد. اسفناج را نیز باید به قطعات چهار سانتی متری خرد کنید. اگر اسفناج کوچکتر خرد شود، له می شود و تغییر شکل می دهد.

2- سعی کنید همیشه از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. زیرا هر چه زعفران را با آب بیشتری دم کنید، سبک تر می شود و برای به دست آوردن رنگ مورد نظرتان باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را کاملا پودر کنید بدون اینکه شکر اضافه کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری آب جوش و 2 تکه یخ را به 1 قاشق چایخوری زعفران اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران ضربه وارد می کند و رنگ بیشتری به آن می دهد. زعفران را در ظرف در بسته در فریزر نگهداری کنید و قبل از استفاده بگذارید در دمای اتاق یخ شود. بعد از هر بار مصرف زعفران باقی مانده را در فریزر قرار دهید. دقت کنید زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمیم صفرا تقلبی است یا خالص. زعفران را بین انگشتان خود بگیرید و فشار دهید. اگر روغن برنگردد؛ پس خالص است. زعفران های تقلبی معمولا براق هستند.

3- آلو که سرشار از ویتامین های A، B و C با خاصیت آنتی اکسیدانی است، حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و گوگرد نیز می باشد. آلو خورش در اندازه های کوچک یا بزرگ معمولا در رنگ های زرد، مشکی و قهوه ای روشن در بازار موجود است. آلو تازه و مرغوب آب پز نباید بوی ترش بدهد و ظاهری شفاف داشته باشد. قبل از استفاده از آلوها در قابلمه، حتما آنها را به مدت نیم ساعت در یک کاسه آب گرم خیس کنید. این اطمینان حاصل می کند که هر گونه شن یا زباله در آلو به طور کامل از بین می رود. بعد از نیم ساعت آلوها را در آبکش بریزید و روی آنها آب بریزید. سپس آن را به ظرف اضافه کنید.