اگر واکسن کرونا را دریافت نکنید، این خطر شما را تهدید می کند

اگر واکسن کرونا را دریافت نکنید، این خطر شما را

اگر واکسن کرونا را دریافت نکنید، این خطر شما را

این مطالعه که نتایج آن این هفته در ژورنال Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology منتشر شد و توسط مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده تأمین مالی شد، نشان داد که افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی پس از عفونت شدید کرونا تا سه سال ادامه دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، محققان در این مطالعه بر روی خطرات طولانی مدت قلبی عروقی در افراد واکسینه نشده آلوده به ویروس کرونای جدید در موج اول همه‌گیری کووید-19 در سال‌های 2019 و 2020 تمرکز کردند.

یافته های این مطالعه نشان داد در مقایسه با افرادی که هرگز به کووید-19 (بیماری ناشی از کروناویروس جدید) مبتلا نشده اند، افرادی که به بیماری ناشی از این ویروس مبتلا شده اند دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ افرادی که برای این بیماری نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به این عوارض قلبی عروقی و مرگ بر اثر آن هستند.

افزایش خطر سکته قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از آنها بیش از سه سال پس از ابتلای اولیه به ویروس کرونای جدید که تهدیدی جدی برای پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی است و باعث اثرات مضر دیابت نوع 2 می‌شود، ادامه داشت. قابل مقایسه

مدیر این مطالعه، دکتر. هومان علایی می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که عفونت شدید کووید-19 یک عامل مخرب از نظر عوارض قلبی عروقی است. روند مرگ و میر ناشی از عوارض قلبی عروقی در ایالات متحده از سال 2010 تا 2019 به طور پیوسته در حال کاهش بود. سپس به طور ناگهانی، بین سال‌های 2020 و 2022 “نتایج ده سال کار برای کاهش این روند به طور کامل توسط همه گیری کووید-19 از بین رفته است.”

نوع گروه خونی نیز بر عوارض قلبی عروقی کرونا تاثیر دارد.

علاوه بر این، بر اساس یافته‌های این مطالعه، افراد دارای گروه‌های خونی A، B و AB به‌ویژه در برابر افزایش خطر عوارض قلبی عروقی ناشی از کووید-19 آسیب‌پذیر بودند، در حالی که افراد با گروه خونی O کمتر از این عوارض رنج می‌برند.

الایی، استاد علوم جمعیت و بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی کک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید: «گروه خونی با خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. اگر گروه خونی شما A، B یا AB باشد، احتمال ابتلا به ویروس کرونای جدید بیشتر است و این گیرنده های آنتی ژن راه را برای ورود ویروس باز می کنند.

یافته های این مطالعه نشان داد که افراد با گروه خونی غیر O نسبت به افراد دارای گروه خونی O 65 درصد بیشتر در معرض خطر عوارض قلبی عروقی ناشی از کووید-19 قرار دارند.

در این بررسی، داده‌های افراد از Biobank بریتانیا، یک پایگاه داده پزشکی بزرگ که از داده‌های شرکت‌کنندگان عمدتا مسن‌تر، مرفه و عمدتا سفیدپوست تشکیل شده بود، تجزیه و تحلیل شد. البته به گفته علایی، مطالعات مشابه روی سایر جمعیت ها نیز تقریباً به همین نتایج می رسد.

اهمیت واکسیناسیون دوچندان شده است

به گفته علایی، یافته‌های این بررسی بار دیگر بر اهمیت واکسیناسیون علیه کروناویروس جدید و تداوم آن تاکید دارد.

او می‌گوید: «مهم نیست چه واکسنی را برای جلوگیری از عفونت کروناویروس دریافت کرده‌اید، خطر حمله قلبی و سکته مغزی تنها پس از شش ماه از دریافت واکسن اولیه یا واکسن تقویت‌کننده یا تقویت‌کننده کاهش می‌یابد.» با این حال، با گذشت زمان، سطح ایمنی کاهش می یابد و بنابراین باید دوباره واکسن تقویت کننده یا تقویت کننده را دریافت کنید. در غیر این صورت ممکن است دوباره در معرض نوع شدید بیماری قرار بگیرید.»

علایی تاکید کرد: هر فردی که به عفونت جدی کووید 19 مبتلا شده است، باید در مورد افزایش احتمالی خطرات سلامتی در آینده ناشی از این ویروس، به ویژه در صورت نیاز به بستری شدن، با پزشک خود مشورت کند.

او می گوید: «در این مورد به پزشک خود بگویید و با او در میان بگذارید. افزایش خطر عوارض قلبی عروقی به دنبال عفونت کروناویروس به خودی خود برطرف نمی شود. برنامه واکسیناسیون اولیه و واکسن‌های تقویتی یا تقویتی سالانه را دنبال کنید و مرتباً برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.