والدین باید بخوانند؛ 5 عامل مهم در فرآیند یادگیری کودک

والدین باید بخوانند؛ 5 عامل مهم در فرآیند یادگیری کودک

تنبیه شدید کودکان و نوجوانان به دلیل نشان دادن رفتار نامطلوب ممکن است به طور موقت آن رفتار را در کودک از بین ببرد، اما در بیشتر موارد منجر به رفتارهای جبرانی انتقام جویانه و ضداجتماعی یا ایجاد مشکلات عاطفی دیگر می شود.

به گزارش ایسنا، شاید دغدغه بسیاری از والدین دانش آموزان مدرسه، موضوع تمرکز و یادگیری آنها باشد. یادگیری فرآیند پیچیده ای است که می تواند تحت تأثیر عوامل درونی مختلف مانند هوش، توانایی، انگیزه، علایق، باورها و نگرش های کودک و یا عوامل خارج از کنترل او مانند محیط خانه، مدرسه و جامعه قرار گیرد.

تعداد قابل توجهی از عوامل بیرونی با کنترل والدین و نظارت مناسب والدین می توانند بر روند یادگیری کودک تأثیر مثبت بگذارند. اگر دانش آموزی در خانه دارید که از هوش و توانایی کافی برخوردار است اما در تمرکز و یادگیری کند است، این ممکن است هشداری برای والدین باشد که از منظر بهتری به موضوع نگاه کنند. به عنوان والدین، برخی از مسائل مربوط به فرزندان ممکن است برای ما اهمیت چندانی نداشته باشد.

این در حالی است که ممکن است همین مشکل جزئی دلیل افت تحصیلی و عدم یادگیری و تمرکز کودک در دوران تحصیل باشد. در زیر سعی کرده ایم برخی از مهم ترین مهارت هایی را که والدین می توانند به فرزندان خود در یادگیری بیشتر، تمرکز بیشتر و حتی بهبود آموزش کمک کنند، مورد بحث قرار دهیم:

تغذیه مناسب

تغذیه بسیار مهم است زیرا دانش آموزان در مرحله رشد و یادگیری هستند. ویتامین ها و مواد معدنی که از طریق تغذیه سالم به دست می آیند یکی از منابع اصلی انرژی بدن هستند و تاثیر بسزایی در فعالیت های ذهنی افراد دارند. بنابراین برای بهبود یادگیری در کودکان نباید از تغذیه آنها غافل شد. کودکانی که به درستی تغذیه نمی شوند نسبت به همسالان خود توانایی یادگیری کمتری دارند.

کودکی که بدون صبحانه به مدرسه می رود ممکن است چند ساعت بعد در معرض هیپوگلیسمی قرار گیرد و انرژی یادگیری او کاهش یابد. صبحانه بخش مهمی از تغذیه کودک است که به او کمک می کند بهتر تمرکز کند و انرژی مورد نیاز خود را در طول روز داشته باشد. بنابراین والدین باید به صبحانه سالم فرزندان خود توجه کنند.

والدین باید برای تغذیه فرزندان خود از غذاهای طبیعی و سالم استفاده کنند و انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، منابع پروتئینی سالم و … را در برنامه غذایی خود بگنجانند. بهتر است آن را درج کنید. در صورت وجود رفتارهای منفی در خوردن، سعی کنید آنها را اصلاح کنید و تا حد امکان از مصرف مواد قندی یا غذاهای حاوی مواد افزودنی خودداری کنید زیرا بر یادگیری کودکان تأثیر منفی می گذارد.

خواب کافی و مناسب

خواب کافی و مناسب نیز به کودک کمک زیادی می کند تا یاد بگیرد. متاسفانه امروزه شاهد هستیم که بسیاری از والدین به این موضوع اهمیت نمی دهند و فرزندان تا پاسی از شب در کنار والدین خود می مانند. اگر کودک خواب کافی ندارد. این مشکل می تواند توجه و تمرکز او را کاهش دهد.

علاوه بر این، خواب آلودگی در طول روز، از جمله در مدرسه، می تواند مانع پیشرفت تحصیلی او شود. کمبود خواب می‌تواند مانع رشد بخش‌هایی از مغز شود که در تصمیم‌گیری خوب نقش دارند و احتمال انتخاب‌های بد را افزایش می‌دهد. کمبود خواب می تواند به مشکلات عاطفی و رفتاری کمک کند و بر پیشرفت تحصیلی تأثیر بگذارد. بنابراین والدینی که می خواهند فرزندانشان در مدرسه موفق باشند باید خواب کافی و مناسب را برای فرزندانشان جدی بگیرند.

بازی و ورزش

ورزش و بازی یکی از عوامل موثر بر سلامت کودکان است. علاوه بر اثراتی که بر رشد جسمانی کودک دارد، می تواند بر سلامت روان نیز تأثیر بگذارد. همه کودکان در طول روز نیاز به بازی و صرف انرژی دارند. بنابراین نباید از فرصت استفاده کنیم و به بهانه درس خواندن با آنها بازی کنیم. دانش آموزان ممکن است استرس زیادی را در مدرسه یا زندگی شخصی خود تجربه کنند. بنابراین فعالیت بدنی راهی طبیعی برای جلوگیری از اثرات منفی استرس بر کودک است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که فعالیت بدنی و ورزش را در زندگی خود قرار می دهند، از نظر اجتماعی فعال هستند و اعتماد به نفس بالاتری دارند که منجر به ایجاد پیوندهای اجتماعی مثبت بین افراد به ویژه دانش آموزان می شود. بنابراین بهتر است والدین وقت خود را صرف بازی و ورزش با فرزندان خود کنند.

کودک را تشویق کنید

یکی دیگر از عواملی که می تواند در یادگیری کودک موثر باشد، تشویق کودک به تلاش و پیشرفت در یادگیری است حتی اگر موفقیت کامل نداشته باشد. یادگیری نیاز به انگیزه دارد. هیچ انگیزه ای برای کودکان بهتر از پاداش دادن به آنها نیست. این مشوق ها حتی ممکن است کلامی باشند. بعد از اینکه دانش آموز در فرآیند یادگیری عملکرد مناسبی از خود نشان داد، استفاده از کلماتی مانند خوب، عالی، خوب انجام شده در افزایش علاقه و انگیزه او بسیار موثر است.

تنبیه شدید کودکان و نوجوانان به دلیل نشان دادن رفتار نامطلوب ممکن است به طور موقت آن رفتار را در کودک از بین ببرد، اما در بیشتر موارد منجر به رفتارهای جبرانی انتقام جویانه و ضداجتماعی یا ایجاد مشکلات عاطفی دیگر می شود. تشویق و تقویت رفتارهای مثبت کودکان منجر به شکل گیری عادات مطلوب در آنها می شود ضمن اینکه انواع مشوق های مستقیم باعث تقویت عملکرد دانش آموز می شود و همچنین روش های تشویق غیرمستقیم بهره وری دانش آموز را افزایش می دهد.

آرامش در خانه

محیط یادگیری یکی از عواملی است که می تواند نقش مهمی در یادگیری کودکان داشته باشد. والدین باید بدانند که کودکان مسئول خستگی آنها نیستند. کودکان برای یادگیری و مطالعه به فضای شاد و روابط دوستانه نیاز دارند. بنابراین والدین باید جو خانه را طوری مدیریت کنند که به کودک آرامش بدهد. درگیری بین والدین یا با فرزندان تأثیر زیادی در شکل گیری اضطراب، اضطراب و عدم تمرکز در درک مطالب درسی دارد.