از اسکار تا نوبل؛ درخشش کره جنوبی

از اسکار تا نوبل؛ درخشش کره جنوبی

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، هان کانگ برنده جایزه نوبل ادبیات 2024 شد و اولین فردی از کره جنوبی شد که برنده مهم ترین جایزه دنیای ادبی شد، بنابراین با کسب این جایزه، نبوغ فرهنگی کره جنوبی نیز افزایش می یابد. در چند سال اخیر ادامه داشته است.

به گزارش ایسنا، این نویسنده پس از برنده شدن جایزه نوبل ادبیات چنین گفت: زمانی که برای اولین بار شنیدم برنده این جایزه شدم، بسیار تعجب کردم، وقتی تماس تلفنی تمام شد، آرام آرام متوجه واقعیت شدم و شروع کردم به خیلی ممنون که من را به عنوان برنده انتخاب کردید. در طول روز بازخوردهای زیادی دریافت کردم.»

آثار هان اغلب به آسیب های تاریخی می پردازد. رمان کنش های انسانی او در سال 2014 درباره قیام گوانگجو در می 1980 است، در حالی که رمان سال 2021 او ما ترک نمی کنیم، که فوریه آینده به زبان انگلیسی منتشر می شود، درباره قیام ججو در سال 1980 است. پرداخت 1949-1948.

هان کانگ نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات 2024

دستاوردهای فرهنگی اخیر کره ای ها در عرصه جهانی اثر خود را در سال 2019 به جای گذاشت. «انگل» ساخته بونگ جون هو به عنوان یک پدیده فرهنگی ظاهر شد و با برنده شدن اسکار بهترین فیلم و همچنین اسکار بهترین فیلم بین المللی در اسکار تاریخ ساز شد. این اولین بار در تاریخ اسکار بود که یک فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار بهترین فیلم را به خانه برد.

در اسکار 2020، «انگل» برنده چهار جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین فیلم بین‌المللی شد. اهمیت این موضوع به حدی بود که این فیلم نشان داد تولیدات خارجی نیز می توانند در سطح بالایی در سینما رقابت کنند. «انگل» به لطف توانایی اش در بیان مشکلات اجتماعی و استفاده از نمادها و استعاره ها به موفقیت بزرگی در سراسر جهان دست یافت.

داستان فیلم حول محور خانواده ای فقیر به نام خانواده کیم می باشد که برای نزدیک شدن به خانواده ثروتمند پارک به فریب و دسیسه متوسل می شوند. اعضای خانواده کیم به تدریج بدون اطلاع از روابط واقعی این افراد شروع به کار در مشاغل مختلف در خانه خانواده پارک می کنند. این فریب ها و شرایط اجتماعی ناپایدار منجر به حوادث غیرمنتظره و تنش های خشونت آمیز می شود.

فیلم «انگل» به بررسی مضامین طبقه اجتماعی، فقر، ثروت و تبعیض می پردازد و به زیبایی نشان می دهد که بلایای اجتماعی و اقتصادی چگونه می تواند بر زندگی مردم تأثیر بگذارد. بونگ جون هو با استادی توانست طنز، درام و ترسناک را در یک داستان متراکم کند و بینندگان را به تفکر در مورد وضعیت اجتماعی و اقتصادی امروز سوق دهد.

این فیلم به لطف استفاده از فیلم‌برداری خلاقانه، نویسندگی قوی و بازی‌های عالی، توانست اثری باشکوه و تاثیرگذار باشد که از منظر فنی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

از اسکار تا نوبل؛ درخشش کره جنوبی

فیلم زاویه به کارگردانی بونگ جون هو

پس از فیلم «انگل»، مجموعه «بازی ماهی مرکب» به کارگردانی هوانگ دونگ هیوک توسط سیستم نمایش آنلاین نتفلیکس در سپتامبر 2021 عرضه شد و به سرعت به یکی از پدیده های جهانی تبدیل شد. این مجموعه با داستانی جذاب و ترسناک، افرادی را در شرایط بحرانی مالی به تصویر می کشد که برای برنده شدن و دریافت یک جایزه نقدی هنگفت وارد یک بازی مرگبار و چالش برانگیز می شوند.

سریال «بازی مختلط» در کمتر از یک ماه پس از انتشار بیش از ۱۱۰ میلیون بیننده را جذب کرد و به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تاریخ نتفلیکس تبدیل شد. این سریال جوایز زیادی از جمله جایزه بهترین سریال درام و همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد در جوایز امی 2022 را از آن خود کرده است. «بازی مختلط» به بررسی مسائلی چون نابرابری اجتماعی، بحران اقتصادی و فشارهای جامعه معاصر می پردازد. تحلیل‌های متعددی از مضامین عمیق این سریال در رسانه‌ها و نقدهای مختلف به اشتراک گذاشته شده است که باعث شده این سریال بحث‌ها و گفتگوهای زیادی را در سطح جهانی ایجاد کند.

این سریال عمیقاً بر فرهنگ عامه تأثیر گذاشته و عناصر آن به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است. از لباس‌ها و نمادهای سریال گرفته تا بازی‌های موجود در آن، همگی باعث شده تا این سریال نه تنها در کره جنوبی بلکه در سراسر جهان از جمله آمریکا، اروپا و سایر کشورها محبوبیت بالایی داشته باشد. این موفقیت نشانه علاقه روزافزون جهانی به محتوای کره ای و فرهنگ آسیایی است.

با توجه به موفقیت بی‌سابقه این سریال، سازندگان برنامه‌های خود را برای تولید فصل‌ها و پروژه‌های جدید با محوریت «بازی ترکیبی» اعلام کردند که نشان‌دهنده علاقه مخاطبان به این دنیای تخیلی است.

فصل دوم سریال «کارما اویون» قرار است در تاریخ 26 دسامبر توسط نتفلیکس منتشر شود.

از اسکار تا نوبل؛ درخشش کره جنوبی

سری بازی های مرکب

یکی دیگر از نمادهای نفوذ جهانی فرهنگ کره جنوبی در چند سال اخیر، ظهور گروه پسرانه BTS است که از سال 2013 فعالیت خود را آغاز کرد و به یکی از پدیده های جهانی موسیقی تبدیل شد. این گروه با ترکیب موسیقی پاپ، هیپ هاپ و آر اند بی شهرت زیادی به دست آورد.

بی تی اس به عنوان اولین گروه کره ای توانست به سطوح بالایی در موسیقی جهانی دست پیدا کند و رکوردهای زیادی را در چارت موسیقی آمریکا و دیگر کشورها بشکند. این گروه نه تنها به خاطر پخش موسیقی باکیفیت، بلکه به خاطر پیام های اجتماعی و مسائل مهمی که در آهنگ های خود بیان می کنند، شناخته شده است. BTS همچنین در زمینه های اجتماعی و بشردوستانه فعال است و به عنوان سفیر خیریه سازمان ملل متحد فعالیت می کند.

245243

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین