“قهرمان بابایی”; یک انیمیشن نشاط آور

قهرمان بابایی یک انیمیشن نشاط آور

صباغ ببایی شاید برای برخی بزرگترها آشنا به نظر نرسد، اما اگر با کودکی فیلم را تماشا کنید، متوجه آشنا بودن شخصیت ها می شوند. چون «بابایی قهرمان» در واقع نسخه سه بعدی سریالی است که بچه ها سال هاست آن را به صورت دو بعدی از تلویزیون تماشا می کنند. به همین دلیل، وقتی بینندگان کودک در صفحه بزرگ با این شخصیت روبرو می شوند، اغلب هیجان زده می شوند و با لذت آن را تماشا می کنند.

«ببای قهرمان» از حضور چهره های شناخته شده و با تجربه در عرصه انیمیشن سود می برد. حسین صفرزادگان یکی از کارگردانان این اثر سال های گذشته را صرف تبلیغ و تولید سریال کودک ببایی کرد. مقداد آخان نیز مشغول پردازش داستان زندگی این شخصیت و دیگر شخصیت ها بود. اثر ارزشمند دیگری نیز حاصل همکاری میشم حسینی و مهدی مشکوری از دیگر نام‌های مطرح در تولید آثار کودک و نوجوان است.

خوبی «قهرمان بابایی» این است که همه مخاطبان را در نظر می گیرد. آنهایی که نسخه سریال را دیده اند و آنهایی که ندیده اند. بنابراین، فیلم با معرفی مجدد شخصیت ها و داستان جدیدی که قصد روایت آن را دارد آغاز می شود. شروع داستان از دهکده ای شروع می شود که شغل اصلی مردم آن پرورش کدو تنبل است و حیوانات کوچک و بامزه ای به رهبری دختر بره ای که آرزوی پرواز دارد، وجود دارد. مسیری که این حیوانات، یعنی به قول انیمیشن «غیر پرندگان» در طول پروازشان طی می‌کنند و اتفاقاتی که در این سفر درگیر آن‌ها می‌شوند، اصل داستان را تشکیل می‌دهد.

رنگ های جذاب، گرافیک قدرتمند، موسیقی ریتمیک و داستانی جذاب با هم کار می کنند تا بچه ها را ساعت ها سرگرم کنند. این فیلم همچنین قدرت همراهی والدین (اغلب همراه با فرزندان) را دارد. این موضوع که سال ها مورد بی توجهی قرار گرفته بود، مدتی در سینمای جهان مورد توجه قرار گرفت و هیجان والدین را به قدری برانگیخت که تولیدکنندگان انیمیشن ترغیب به ساخت چنین آثاری (کارتون یا انیمیشن) فقط برای بزرگسالان شدند. بخشی دیگر از مخاطبان یک انیمیشن کودک، پدر و مادر هستند، چیزی که در ایران زیاد ندیده ایم، اما بابایی قهرمان نوید شروع فصل جدید را می دهد.

موسیقی «بابایی قهرمان» مبتنی بر روایت است و متناسب با حال و هوای شخصیت است. اما در میان این همه موسیقی و ملودی در سینما، شادروان محمد نوری بازیگر نقش جغد هیجان زده می شود و با آهنگ بی کلام جان مریم چشمتو واکن دست می زند، بچه ها و والدین در سینما از آن استفاده می کنند. ملودی های آشنا که اهمیت و ضرورت آن در حافظه جمعی است. از این نظر اقبال به مخاطب نشان می دهد که کودکان و البته بزرگسالان چقدر از شنیدن و همراهی صداها و ملودی های قدیمی در یک انیمه ملی لذت می برند.

در مورد «قهرمان بابایی» باید اضافه کنیم که اگرچه صدای خوانندگی همه شخصیت ها قابل درک است، اما درک دقیق و واضح صدای شخصیت خرگوش به دلیل تفاوت اساسی صدای او اغلب غیرقابل درک است و شاید هم چنین باشد. دقیق تر اضافه کردن این نکته برای خوانندگی این شخصیت اتفاق خواهد افتاد.

از سوی دیگر، در مورد برخی از شخصیت ها، شناخت گونه های حیوانات دشوار می شود و تا آخر هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان نامشخص می ماند. مثلاً شخصیت مادر پلیس قبل از معرفی در داستان گاو به خوک تبدیل می شود یا شخصیت با سبیل بنفش که با لهجه در داستان صحبت می کند به وضوح قابل تشخیص نیست یا شناخت خرگوش در داستان. برای برخی از کودکان شبیه سنجاب است. با توجه به رده سنی مخاطبان داستان، اینها نکاتی است که تیم خلاق باید با وسواس بیشتری در نظر می گرفت.

از سوی دیگر، این نیز بسیار مهم است که فیلم به وضوح گروه سنی مخاطب را مشخص کند. به عنوان مثال، برخی از بچه ها در سینما کلماتی مانند “ویران کردن” یا “شر” را نمی فهمیدند یا می پرسیدند چرا گاوها با لباس به حمام می روند. اینها نکاتی است که سازندگان برای ادامه احتمالی «قهرمان بابایی» باید در نظر بگیرند.

تلاش سازندگان برای نشان دادن فرهنگ و عناصر ایرانی اغراق آمیز نیست. هواپیماها رنگ‌های پرچم ایران را در آسمان نشان می‌دهند، مانند قسمت ابتدای برنامه یا زمانی که بوقلمون برای آرام کردن اعصابش گل گاوزبان می‌خواهد. البته فراوانی این عناصر، غرور و لذت تماشای چنین اثری را به مخاطب ایرانی خواهد داد.

در پایان باید تاکید کرد که «بابایی قهرمان» ادامه منطقی مسیری است که در صنعت انیمیشن ایران آغاز شد و باید امیدوار بود که محصولاتی مانند ببایی با کیفیت بالاتری تولید و در سطح جهانی قابل نمایش باشد. .

245245

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین