از «شنبه» سعید ووشی تا «قایلله» نیما جاویدی

از شنبه سعید ووشی تا قایلله نیما جاویدی

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، بیشتر چهره ها و نام هایی که سینمای داستانی ایران در 40 سال اخیر با آنها آشنا شده، در روزهایی که هنوز به شهرت و اعتبار امروزی نرسیده بودند، شانس خود را برای ورود به جریان حرفه ای سینمای ایران آزمودند. آنها با ارائه آثار خود به جشنواره فیلم های کوتاه را در تهران محک می زدند و از این منظر دفتر خاطرات این رویداد مملو از قاب هایی متشکل از خاطرات فیلمسازان گمنامی بود که امروز به نام های شناخته شده و معتبری در ایران تبدیل شده اند. سینمای کوتاه و بلند

در قالب سلسله گزارش های «بازیگر خاطرات فیلم کوتاه تهران» و در آستانه برگزاری چهل و یکمین دوره این رویداد، مروری خواهیم داشت بر حضور چند چهره مهم در ادوار مختلف «تهران». جشنواره

در قسمت ششم این مجموعه گزارش به بررسی ترکیب آثار در دوره های ششم و پنجم جشنواره بین سال های 1387 تا 1391 پرداختیم.

سعید راوشی

او هنوز به پدیده جشنواره فیلم فجر تبدیل نشده بود که با فیلم کوتاه «شنبه» در بیست و هفتمین دوره مسابقات سراسری سینمای جشنواره تهران شرکت کرد.

اولین فیلم کوتاه سعید روسیتی «شنبه» بود که بعدها در کارنامه کاری خود آنقدر پیشرفت کرد که با کارگردانی «ابد و یک روز» موفق به کسب مهمترین جوایز جشنواره فجر شد. روسی که بعدها با فیلم های «متری شیش و نیم» و «برادران لیلا» مورد توجه قرار گرفت، این روزها آخرین فیلم بلند خود را کارگردانی می کند.

نیما جاویدی

شروع شده توسط سعید ووشی

او اولین فیلم بلند خود «ملبورن» را کارگردانی کرد، مشخص بود که سینمای ایران شاهد تولد استعداد جدیدی است و بعدها با «سرخ پوست» این استعداد شکوفا شد. نیما جاویدی در ادامه فرصت همراهی با مجید مجیدی را در نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «خورشید» به دست آورد و با کارگردانی سریال «بازیگر» در شبکه نمایش خانگی خوش درخشید. نیما جاویدی در سال 1388 با داستان کوتاه «قیلوله» در بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافت.

نیما عباسپور

شروع شده توسط سعید ووشی

فیلم‌های کوتاه او در بخش ویژه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نقد و بررسی می‌شوند. نیما عباسپور با حضور فعال در عرصه آموزش و انتقال تجربیات خود به نسل های جدید، اکنون یکی از نام های مورد اعتماد و شناخته شده سینمای کوتاه محسوب می شود. عباسپور در سال ۱۳۸۸ با فیلم کوتاه «جنگل» در بیست و ششمین جشنواره تهران حضور یافت.

محمدرضا خردمندان

شروع شده توسط سعید ووشی

محمدرضا خردمندان را احتمالاً با کارگردانی مجموعه تلویزیونی «از سرنوشت» برای مردم می شناسند، اما خردمندان ابتدا با کارگردانی انیمیشن کوتاه «پدرخوانده» و بعداً فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» مورد توجه اهالی سینما قرار گرفت. . او ثابت کرد که فیلم های بلند هم حرفی برای عرضه دارند. خردمندان که این روزها فیلم جدید خود به نام «طبیعت دشت» را کارگردانی می کند، با مستند کوتاه «روایت نخل» به عنوان کارگردان در بخش رقابتی بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافت. .

رضا درمیشیان

شروع شده توسط سعید ووشی

او قبل از حضور فعال در عرصه کارگردانی به عنوان دستیار کارگردانان مشهوری چون داریوش مهرجویی به شهرت رسید و بعدها که کارگردانی را بر عهده گرفت با فیلم هایی چون «من نیستم» ثابت کرد که وارد این عرصه شده است. عصبانی”. میدانی است که در جستجوی نوع دیگری از فیلمسازی است. رضا درمیشیان قبل از ساخت فیلم بلند تجربه ساخت فیلم های مستند و کوتاه را داشت. فیلم کوتاه «پامنار» کارگردانی او در بیست و ششمین جشنواره تهران به نمایش درآمد.

بهروز نورانی پور

شروع شده توسط سعید ووشی

وی فعالیت هنری خود را با عکاسی از سال 1353 در دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در سنندج آغاز کرد و در سال 1382 تحصیلات آکادمیک خود را در رشته کارگردانی سینما به پایان رساند. مستند مهم او «A157» به عنوان بهترین مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شد و سیمرغ بلورین را دریافت کرد. بهروز نورانی پور در طول زندگی حرفه ای خود تجربیات زیادی در زمینه مستندسازی به ثبت رسانده است. مستند کوتاه «اینجا برف آب نمی‌شود» کارگردانی او در بیست و ششمین جشنواره تهران حضور داشت.

ماهایا پطروسیان

شروع شده توسط سعید ووشی

ماهایا پطروسیان از بازیگران شناخته شده و مصمم سینمای ایران در دهه هفتاد در دهه هشتاد به کارگردانی روی آورد و اولین قدم های خود را در این عرصه با فیلم های کوتاه برداشت. او در سال ۱۳۸۷ به همراه امیر توده روستا فیلم کوتاه «یک روز زیبای برفی» را کارگردانی کرد که در بخش داستانی بیست و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد.

محمد امین حمدانی

شروع شده توسط سعید ووشی

محمدامین حمدانی بسیار جوان است اما با توجه به سن و سالش تجربیات ارزشمندی در زمینه انیمیشن کسب کرده است. همدانی علاوه بر کارگردانی انیمیشن «فهرست مقدس»، انیمیشن شاخص «پسر دلفین» را نیز تولید کرد که در اکران بین المللی خود یکی از پرفروش ترین فیلم های روسیه شد. حمدانی در سال‌های اولیه فیلم‌سازی با انیمیشن کوتاه «دعای باران» در بیست و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد.

فتح الله امیری

شروع شده توسط سعید ووشی

فتح الله امیری یکی از مستندسازانی است که در دهه اخیر حضوری تاثیرگذار در عرصه مستند حیات وحش داشته و در این میان جوایز معتبری را در این عرصه به ویژه در رویدادهای مهمی همچون جشنواره سینماحقاریت کسب کرده است. امیری در سال های اولیه فعالیت خود با مستند «زندگی در کسوف» در بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت.

تیم یاب

شروع شده توسط سعید ووشی

«سرنگ» نام فیلم کوتاهی به کارگردانی تی یام نکتیده بود که در بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد. آبنده بعدها سینمای کوتاه را به صورت حرفه ای دنبال کرد و جوایز داخلی و خارجی زیادی را از آن خود کرد. او در زمینه پرورش استعدادهای جدید در سینمای ایران با انجمن سینمای جوانان همکاری تنگاتنگ و مستمری دارد و امروزه یکی از معتبرترین نام های خانواده فیلم کوتاه به شمار می رود.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به کارگردانی مهدی آذرپندار از 27 مهر تا 2 آبان 1303 در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

5757

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین